«Hot sales!», «Πρόλαβε τώρα!», «Ασύλληπτες προσφορές!». Με µηνύµατα σαν και αυτά έχει ξεκινήσει από τις αρχές του µήνα το µάρκετινγκ για την προετοιµασία της φετινής Black Friday (24 Νοεµβρίου), που στην ουσία την έχει «αναβαθµίσει» σε Black Month.

Αυτή την εβδοµάδα οι καταστηµατάρχες προχώρησαν σε ακόµα πιο δυνατές εκπτώσεις (Pre-Black Friday), µε στόχο να προσελκύσουν τους καταναλωτές που έχουν εγκλωβιστεί από την υπέρµετρη ακρίβεια στα τρόφιµα και τα είδη πρώτης ανάγκης.
«Η Black Friday είναι µία ηµέρα µε πολύ µεγάλες προσδοκίες για τον εµπορικό κλάδο, γι’ αυτό και όλοι οι επαγγελµατίες έχουν προετοιµαστεί για εξαιρετικά δυνατές προσφορές. Θα υπάρξουν πολύ µεγάλες εκπτώσεις φέτος και εκτιµώ ότι θα καλυφθούν οι ανάγκες που δεν καλύφθηκαν το προηγούµενο δίµηνο», σχολιάζει στα «Π» ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εµπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ), εξηγώντας πως η ψυχολογία του καταναλωτή είναι σαφώς επηρεασµένη σε µεγάλο βαθµό από την ακρίβεια.

Black Friday: Διαψεύδει τα περί παραπλανητικών εκπτώσεων ο Σταύρος Καφούνης

«Για το λιανεµπόριο, το χρονικό διάστηµα που ακολουθεί µέχρι και την εορταστική περίοδο είναι πάρα πολύ σηµαντική. Σκεφτείτε πως υπάρχουν επιχειρήσεις που επιτυγχάνουν µέχρι και το 50% του τζίρου τους». Ως προς το πόσο κοντά στον στόχο είναι φέτος οι καταστηµατάρχες, ο κ. Καφούνης λέει πως θα πρέπει να υπάρξει διψήφιο ποσοστό αύξησης, διαφορετικά τα υψηλά λειτουργικά κόστη θα παραµείνουν ακάλυπτα.

Ο ίδιος, µάλιστα, διαψεύδει τα περί παραπλανητικών εκπτώσεων και παροτρύνει τους καταναλωτές να επωφεληθούν από τις µεγάλες προσφορές. Την ίδια ώρα, καταγγέλλει τα περί αισχροκέρδειας και φοροδιαφυγής. Σε σχετική ανακοίνωση αναφέρει πως όσα σχετικά λέγονται βλάπτουν την ελληνική επιχειρηµατικότητα στην Ελλάδα.

«Το να “τσουβαλιάζονται” άνθρωποι και κλάδοι, σε µια προσπάθεια να αποδείξουν ότι αυτό που λένε είναι το σωστό, επουδενί µπορεί να οδηγήσει σε παραγωγικές συζητήσεις και σε συµπεράσµατα τα οποία να βασίζονται στην πραγµατικότητα. Hρθε, λοιπόν, η ώρα να πούµε “φτάνει πια” µε τις αστήριχτες κατηγορίες περί αισχροκέρδειας και φοροδιαφυγής και την αιωρούµενη απειλή τιµωρητικών προστίµων», λέει ο πρόεδρος του ΕΣΑ στην ανακοίνωση, υπογραµµίζοντας πως φαινοµενικά και πρόσκαιρα κάτι τέτοιο µπορεί να ικανοποιεί µια µερίδα ανθρώπων, αλλά οι υγιώς σκεπτόµενοι γνωρίζουν καλά ότι η αληθινή αιτία του προβλήµατος είναι η ακρίβεια. «Αυτή η κατάσταση δεν συµβαίνει µόνο στη χώρα µας, αλλά σε ολόκληρο τον ανεπτυγµένο κόσµο, και έχει τις ρίζες της στην κρίση της πανδηµίας, στον πόλεµο στην Ουκρανία και σε µια σειρά άλλων κρίσεων, οι οποίες επηρεάζουν έντονα την εφοδιαστική αλυσίδα. Αντί να επαναφέρουµε, λοιπόν, έναν διάλογο κραυγών ενοχοποίησης της επιχειρηµατικότητας, αχρείαστο αφενός και µε αµφίβολα εισπρακτικά αποτελέσµατα αφετέρου, είναι προτιµότερο να κοιτάξουµε µε θάρρος το αύριο. H πορεία ελάφρυνσης από τα παράλογα µνηµονιακά βάρη, που η επιχειρηµατικότητα απέδειξε ότι αµέσως επενδύει µε πολλαπλασιαστικά οφέλη, είναι πολύ σωστή και οφείλουµε να συνεχίσουµε να πορευόµαστε σε αυτό τον δρόµο», προσθέτει.

Για την καταπολέµηση της φοροδιαφυγής, που, όπως λέει, αποτελεί τη χειρότερη µορφή αθέµιτου ανταγωνισµού, ο ΕΣΑ συστήνει τη δηµιουργία αληθινών κινήτρων για τον κάθε πολίτη -όχι για να καταγγείλει, καθώς δεν είναι αυτή η δουλειά του-, αλλά για να επωφεληθεί στο έπακρο από τις αποδείξεις που θα λαµβάνει σε κάθε οικονοµική του συναλλαγή.

Διψήφια τα νούµερα πέρισυ

Θυµίζουµε ότι στην αντίστοιχη χρονική περίοδο της περσινής Black Friday κάποιοι κλάδοι (οικιακές συσκευές, ένδυση-υπόδηση, καλλυντικά) είχαν καταγράψει διψήφια νούµερα, ενώ µεγαλύτερη αύξηση είδαν όσοι διαθέτουν ψηφιακό κανάλι, σε αντίθεση µε εκείνους που διατηρούν κατάστηµα µε φυσική παρουσία.

Σύµφωνα µε τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εµπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ), µία στις τέσσερις επιχειρήσεις (26,4%) σηµείωσε υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά µε την αντίστοιχη εορταστική περίοδο του 2021-2022, ενώ σχεδόν µία στις δύο (43,6%) επιχειρήσεις δεν κατέγραψε κάποια µεταβολή. Περισσότερες από µία στις τρεις (36,8%) εξέφρασε µεγάλη ικανοποίηση έως πάρα πολύ µεγάλη ικανοποίηση από την επισκεψιµότητα, ενώ σχεδόν οι µισές (47,9%) δήλωσαν µέτρια ικανοποιηµένες. Οσο για την καλύτερη περίοδο σχετικά µε την αγοραστική κίνηση, ήταν οι µέρες πριν από τα Χριστούγεννα.

Στις περσινές εκπτώσεις της Black Friday είχε συµµετάσχει το 61% των επιχειρήσεων, ενώ το 2021 είχε συµµετάσχει το 56%.
Επιπλέον, το 49% των συµµετεχουσών επιχειρήσεων είχαν πραγµατοποιήσει εκπτώσεις σε όλη τη διάρκεια της εβδοµάδας, µετατρέποντας ουσιαστικά την Black Friday σε Black Week, ενώ σχεδόν δύο στις τρεις επιχειρήσεις υιοθέτησαν εκπτώσεις έως 30% και µία στις τρεις επιχειρήσεις έως 34%.

Φέτος, υπάρχει αρκετή αβεβαιότητα στις προβλέψεις των πωλήσεων, αφού οι ανατιµήσεις στο ενεργειακό κόστος και η αύξηση των τιµών των προµηθευτών δυσκολεύουν την κατάσταση.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» το Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2023