Ερυθρά Θάλασσα: Στα ύψη τα κόστη για τις ελληνικές επιχειρήσεις
Έντονος προβληματισμός επικρατεί στον επιχειρηματικό κόσμο στην Ελλάδα για την ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς από τότε που ξέσπασαν οι εχθροπραξίες, μέρα με τη μέρα, οι ναύλοι εκτοξεύονται προσθέτοντας κόστη.
Οι τιμές ανέβηκαν κι άλλο στα container, μετά τον διπλασιασμό τους τις πρώτες εβδομάδες της κρίσης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Συμεών Διαμαντίδη, έχουν ανατιμηθεί πάνω από 3 φορές τα κόμιστρα στα εμπορικά πλοία, λόγω της κλιμάκωσης της έντασης στα στενά της Ερυθράς Θάλασσας. Οι τιμές εκτοξεύθηκαν λόγω της διαταραχής, από 1.600 ευρώ πέρυσι αλλά και μέχρι πριν λίγους μήνες, σε 6.500 ευρώ σήμερα.
Ο κ. Διαμαντίδης σημειώνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις απορροφούν αυτό το κόστος προς το παρόν. Μάλιστα, για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις το κόστος είναι διπλό, καθώς -όπως εξηγεί- παραλαμβάνουν τις πρώτες ύλες με αυξημένο κόστος και με μεγάλη χρονοκαθυστέρηση αλλά και όταν εξάγουν τα προϊόντα που παράγουν επιβαρύνονται και πάλι με επιπλέον κόστη και υψηλό κίνδυνο για καθυστερήσεις.
Ως αποτέλεσμα των προκλήσεων με τις οποίες είναι αντιμέτωπες, οι βιομηχανίες αναγκάζονται να παραγγέλνουν διπλάσιες ποσότητες πρώτων υλών για να μειώσουν τον κίνδυνο ελλείψεων στις ανάγκες των παραγωγικών γραμμών των εργοστασίων. «Δεν μπορούμε να βασιστούμε στη συνήθη παραγγελία διότι δεν μπορούμε να υπολογίσουμε τον ακριβή χρόνο παράδοσης των εμπορευμάτων αυτών», σημειώνει ο κ. Διαμαντίδης.
Είναι πρόβλημα το γεγονός ότι τα εμπορεύματα από την Ασία δεν φτάνουν στο λιμάνι του Πειραιά, όπως έφταναν από την Ερυθρά Θάλασσα. Αφού κάνουν το γύρο της Αφρικής, τα εμπορικά πλοία πλέον ξεφορτώνουν πρώτα σε άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως π.χ. του Ρότερνταμ και μετά τα εμπορεύματα μεταφορτώνονται με προορισμό την Ελλάδα. Πριν την κρίση τα πράγματα ήταν τελείως διαφορετικά, καθώς η διαδρομή μέσω Σουέζ διευκόλυνε τα πλοία να ξεφορτώσουν πρώτα στον Πειραιά και μετά σε λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.
Ο επιχειρηματικός κόσμος στην Ελλάδα ανησυχεί με τις εξελίξεις, καθώς αντί αποκλιμάκωσης της γεωπολιτικής διαταραχής στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής γίνονται εχθρικές κινήσεις και από άλλες χώρες όπως το Πακιστάν και το Ιράν πυροδοτώντας φόβους για ασύμμετρους κινδύνους. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα, πέρα από τις ενημερωτικές επικοινωνίες με κυβερνητικά στελέχη, επιχειρηματικοί φορείς επιδιώκουν πιο άμεση συνεργασία με την κυβέρνηση, όπως ο ΣΕΒΕ που έχει ζητήσει συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών, Γιώργο Γεραπετρίτη, προκειμένου να εκθέσει τα προβλήματα των μελών του και να σχεδιάσει την άμυνά τους στους αναδυόμενους κινδύνους.
Ας σημειωθεί ότι τα ευπαθή και νωπά ελληνικά προϊόντα και όλες σχεδόν οι πρώτες ύλες -και ειδικά οι πιο φθηνές- επιβαρύνονται σήμερα από τα αυξημένα μεταφορικά κόστη. Επιπλέον, αν πριν την κρίση κάποια προϊόντα ήθελαν ένα μήνα για να φτάσουν στους προορισμούς τους στο εξωτερικό τώρα θέλουν δύο, όπως αναφέρουν στελέχη της βιομηχανίας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι υπάρχει αφενός κίνδυνος ανατιμήσεων στα τελικά προϊόντα που θα φτάσουν στα ράφια των λιανεμπόρων και αφετέρου κίνδυνος ακόμη και να χάσουμε αγορές, δεδομένου ότι οι καταναλωτές κάποιων χωρών στις τρέχουσες δυσμενείς συνθήκες θα προτιμήσουν να αγοράσουν προϊόντα ευαίσθητα, όπως π.χ. τρόφιμα, από πιο κοντινές χώρες.