Η ανοδική τάση για off season ταξίδια και η ευκαιρία της Ελλάδας
Την ώρα που τα ταξίδια έχουν επιστρέψει δυναμικά μετά την πανδημία, όλες οι μελέτες φαίνεται να συμφωνούν ότι υπάρχει μια δυναμική τάση για ταξίδια σε περιόδους εκτός αιχμής. Η τάση αυτή είναι πλέον εμφανής και στον ελληνικό τουρισμό ενώ οι παράγοντες που την καθοδηγούν είναι πολλοί.
Όλα ξεκίνησαν από την πανδημία και τον φόβο που αυτή δημιούργησε απέναντι στον συνωστισμό. Όσοι έκαναν τα πρώτα ταξίδια αμέσως μετά την άρση των περιορισμών, απόλαυσαν με άνεση τους προορισμούς, χωρίς ουρές και ατελείωτα πλήθη. Ήταν λες και ο πλανήτης είχε κάνει επανεκκίνηση, απαλλαγμένος από όσα δημιουργούσαν καθυστερήσεις στη λειτουργία του. Όπως συμβαίνει και με έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Οι άνθρωποι συνειδητοποίησαν ότι ένα ταξίδι είναι κάτι περισσότερο από το να προλάβεις να βγάλεις μια ωραία φωτογραφία μπροστά στο Κολοσσαίο αναζητώντας τη στιγμή που στο φόντο δεν θα υπάρχουν χιλιάδες άλλοι τουρίστες. Και πάντως απολαμβάνεις πολύ περισσότερο την Ακρόπολη στην Αθήνα, αν δεν έχεις σπαταλήσει ώρες στην ουρά, κάτω από τον ανελέητο αττικό ήλιο.
Αναζητώντας τις προσφορές για να ξοδέψουν στην εμπειρία
Αυτός ο παράγοντας δεν είναι ο μοναδικός που οδηγεί τους τουρίστες να στρέφονται σε ταξίδια «εκτός εποχής». Η έκρηξη του πληθωρισμού που ακολούθησε τον πόλεμο στην Ουκρανία είχε ως αποτέλεσμα την άνοδο και του ταξιδιωτικού κόστους. Με τους ευρωπαίους να βλέπουν τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό να λυγίζει κάτω από το βάρος της ακρίβειας, έπρεπε να βρουν πιο οικονομικές λύσεις για τις διακοπές τους, τις οποίες δεν ήταν έτοιμοι να θυσιάσουν.
Στην ετήσια έκθεση της American Express Travel «2024 Global Travel Trends Report», αναφέρεται με σαφήνεια: Το 89% των ερωτηθέντων σχεδιάζουν ταξίδια σε περιόδους εκτός αιχμής ή κάνοντας χρήση πόντων πιστωτικών καρτών για εξοικονόμηση χρημάτων στα ταξίδια το 2024.
Από την ίδια έκθεση της American Express προκύπτει ότι το 84% των ερωτηθέντων σχεδιάζουν να ξοδέψουν περισσότερα ή τα ίδια χρήματα για ταξίδια το 2024 σε σύγκριση με πέρυσι και ότι το 77% των ερωτηθέντων ενδιαφέρονται περισσότερο για τη σωστή ταξιδιωτική εμπειρία παρά για το κόστος του ταξιδιού. Μπορεί αυτά τα στοιχεία να φαίνονται αντιφατικά, όμως στην πραγματικότητα δεν είναι. Οι ταξιδιώτες πλέον ψάχνουν τρόπους να εξοικονομήσουν χρήματα από τη μεταφορά και τη διαμονή τους, όχι για να τα αποταμιεύσουν αλλά για να τα ξοδέψουν στον προορισμό. Όσες τουριστικές επιχειρήσεις σχεδιάζουν μια στρατηγική πωλήσεων με προσφορές και εκπτώσεις σε περιόδους εκτός αιχμής, βγαίνουν κερδισμένες και οι ίδιες και οι προορισμοί.
Η Πρόεδρος της American Express Travel, Audrey Hendley, δήλωσε ότι οι άνθρωποι ταξιδεύουν το 2024 για να δημιουργήσουν αναμνήσεις.
Οι άκρες της σεζόν και τα απαραίτητα τουριστικά προϊόντα
Οι άκρες της σεζόν (ή όπως λένε στη γλώσσα του τουρισμού “shoulder months”) ήταν η πρώτη περίοδος που ενισχύθηκε. Ειδικά φέτος που το Πάσχα των Καθολικών πέφτει στις 31 Μαρτίου, η άνοδος είναι ακόμα πιο ισχυρή. Είναι χαρακτηριστική η κίνηση της TUI, του μεγαλύτερου τουριστικού οργανισμού της Ευρώπης, να ξεκινήσει φέτος τις πτήσεις charter προς Ρόδο και Κρήτη ήδη από τον Μάρτη. «Η Ελλάδα οδεύει προς τις υψηλότερες επιδόσεις όλων των εποχών» το 2024, επιβεβαιώνει ο Aage Dünhaupt, επικεφαλής επικοινωνίας του TUI Group.
Οι πρώτοι ξένοι τουρίστες φέτος έφτασαν στην Ελλάδα στα μέσα του Φεβρουαρίου, στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας και κατευθύνθηκαν στο Costa Navarino, για να παίξουν γκολφ. Στις αρχές Οκτωβρίου, στο ίδιο ξενοδοχειακό συγκρότημα θα πραγματοποιηθεί το ετήσιο Travel Convention της Ένωσης Βρετανικών Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΑΒΤΑ). «Επιστρέφουμε στην Ελλάδα σε μια εποχή που η χώρα αναπτύσσει την τουριστική της προσφορά για να προσελκύει επισκέπτες όλο το χρόνο. Με τους παραθεριστές του Ηνωμένου Βασιλείου να επιδιώκουν όλο και περισσότερο να ταξιδέψουν εκτός περιόδου αιχμής, είμαι ενθουσιασμένος που προσφέρω την ευκαιρία στους αντιπροσώπους να εξερευνήσουν αυτόν τον προορισμό, ο οποίος έχει συνεχίσει να αναπτύσσεται από τότε που φιλοξένησε τη συνέλευσή μας πριν από σχεδόν 10 χρόνια», δήλωσε ο Mark Tanzer, διευθύνων σύμβουλος της AΒΤΑ.
Το 2022, τα τελευταία charters αποχώρησαν από την Ελλάδα στα τέλη Νοεμβρίου καθώς οι τουριστικοί οργανισμοί επέκτειναν τα δρομολόγια τους αφού υπήρχε ζήτηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο περσινός Νοέμβρης είχε κατά 21,5% περισσότερες προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις.
Και εδώ αναδύεται η ευκαιρία της Ελλάδας να προσελκύσει ακόμα περισσότερους τουρίστες σε περιόδους εκτός αιχμής, με τη δημιουργία των κατάλληλων τουριστικών προϊόντων και την αντίστοιχη προβολή τους. Για παράδειγμα, στην έρευνα της American Express Travel, το 67% των ερωτηθέντων από τις γενιές Millennial και Gen-Z (οι γεννημένοι από το 1980 έως το 2012) ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν για αθλητικές εκδηλώσεις το 2024, σε σύγκριση με το 58% του συνόλου των ερωτηθέντων. Αυτό βέβαια προϋποθέτει και την ύπαρξη των απαραίτητων υποδομών, οι οποίες όμως δεν αφορούν μόνο τους τουρίστες αλλά και τους μόνιμους κατοίκους. Άρα το κράτος έχει διπλό όφελος να επενδύσει σε αυτές.
Ο ρόλος της κλιματικής αλλαγής
Το τελικό «χτύπημα» για την ενίσχυση των ταξιδιών εκτός περιόδου αιχμής δίνει η κλιματική αλλαγή. Ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως καύσωνες που οδηγούν σε πυρκαγιές το καλοκαίρι και πλημμύρες ή κύματα ψύχους τον χειμώνα, δυσχεραίνουν τις μετακινήσεις και δημιουργούν έντονη ανασφάλεια.
Οι πυρκαγιές στη Ρόδο το περασμένο καλοκαίρι έγιναν viral και αν ο κρατικός και ο τοπικός μηχανισμός δεν κατάφερναν να λειτουργήσουν, το αποτέλεσμα θα ήταν καταστροφικό για έναν από τους μεγαλύτερους τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας.
Οι τουρίστες πλέον δέχονται πιο εύκολα να πληρώνουν το Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση (όπως μετονομάστηκε το τέλος διαμονής), είναι πιο συνειδητοποιημένοι. Αυτά τα έσοδα όμως, το κράτος θα πρέπει να τα επενδύσει έτσι ώστε πραγματικά να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα της χώρας στην κλιματική κρίση και όχι να «χαθούν» κάπου μέσα στα κρατικά ταμεία.
Επιπλέον, θα πρέπει να προβληθούν πιο δυναμικά τα όσα έχει να προσφέρει η Ελλάδα τόσο την άνοιξη και το φθινόπωρο όσο και τον χειμώνα. Και έχει να προσφέρει πολλά!
Όλα ξεκίνησαν από την πανδημία και τον φόβο που αυτή δημιούργησε απέναντι στον συνωστισμό. Όσοι έκαναν τα πρώτα ταξίδια αμέσως μετά την άρση των περιορισμών, απόλαυσαν με άνεση τους προορισμούς, χωρίς ουρές και ατελείωτα πλήθη. Ήταν λες και ο πλανήτης είχε κάνει επανεκκίνηση, απαλλαγμένος από όσα δημιουργούσαν καθυστερήσεις στη λειτουργία του. Όπως συμβαίνει και με έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Οι άνθρωποι συνειδητοποίησαν ότι ένα ταξίδι είναι κάτι περισσότερο από το να προλάβεις να βγάλεις μια ωραία φωτογραφία μπροστά στο Κολοσσαίο αναζητώντας τη στιγμή που στο φόντο δεν θα υπάρχουν χιλιάδες άλλοι τουρίστες. Και πάντως απολαμβάνεις πολύ περισσότερο την Ακρόπολη στην Αθήνα, αν δεν έχεις σπαταλήσει ώρες στην ουρά, κάτω από τον ανελέητο αττικό ήλιο.
Αναζητώντας τις προσφορές για να ξοδέψουν στην εμπειρία
Αυτός ο παράγοντας δεν είναι ο μοναδικός που οδηγεί τους τουρίστες να στρέφονται σε ταξίδια «εκτός εποχής». Η έκρηξη του πληθωρισμού που ακολούθησε τον πόλεμο στην Ουκρανία είχε ως αποτέλεσμα την άνοδο και του ταξιδιωτικού κόστους. Με τους ευρωπαίους να βλέπουν τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό να λυγίζει κάτω από το βάρος της ακρίβειας, έπρεπε να βρουν πιο οικονομικές λύσεις για τις διακοπές τους, τις οποίες δεν ήταν έτοιμοι να θυσιάσουν.
Στην ετήσια έκθεση της American Express Travel «2024 Global Travel Trends Report», αναφέρεται με σαφήνεια: Το 89% των ερωτηθέντων σχεδιάζουν ταξίδια σε περιόδους εκτός αιχμής ή κάνοντας χρήση πόντων πιστωτικών καρτών για εξοικονόμηση χρημάτων στα ταξίδια το 2024.
Από την ίδια έκθεση της American Express προκύπτει ότι το 84% των ερωτηθέντων σχεδιάζουν να ξοδέψουν περισσότερα ή τα ίδια χρήματα για ταξίδια το 2024 σε σύγκριση με πέρυσι και ότι το 77% των ερωτηθέντων ενδιαφέρονται περισσότερο για τη σωστή ταξιδιωτική εμπειρία παρά για το κόστος του ταξιδιού. Μπορεί αυτά τα στοιχεία να φαίνονται αντιφατικά, όμως στην πραγματικότητα δεν είναι. Οι ταξιδιώτες πλέον ψάχνουν τρόπους να εξοικονομήσουν χρήματα από τη μεταφορά και τη διαμονή τους, όχι για να τα αποταμιεύσουν αλλά για να τα ξοδέψουν στον προορισμό. Όσες τουριστικές επιχειρήσεις σχεδιάζουν μια στρατηγική πωλήσεων με προσφορές και εκπτώσεις σε περιόδους εκτός αιχμής, βγαίνουν κερδισμένες και οι ίδιες και οι προορισμοί.
Η Πρόεδρος της American Express Travel, Audrey Hendley, δήλωσε ότι οι άνθρωποι ταξιδεύουν το 2024 για να δημιουργήσουν αναμνήσεις.
Οι άκρες της σεζόν και τα απαραίτητα τουριστικά προϊόντα
Οι άκρες της σεζόν (ή όπως λένε στη γλώσσα του τουρισμού “shoulder months”) ήταν η πρώτη περίοδος που ενισχύθηκε. Ειδικά φέτος που το Πάσχα των Καθολικών πέφτει στις 31 Μαρτίου, η άνοδος είναι ακόμα πιο ισχυρή. Είναι χαρακτηριστική η κίνηση της TUI, του μεγαλύτερου τουριστικού οργανισμού της Ευρώπης, να ξεκινήσει φέτος τις πτήσεις charter προς Ρόδο και Κρήτη ήδη από τον Μάρτη. «Η Ελλάδα οδεύει προς τις υψηλότερες επιδόσεις όλων των εποχών» το 2024, επιβεβαιώνει ο Aage Dünhaupt, επικεφαλής επικοινωνίας του TUI Group.
Οι πρώτοι ξένοι τουρίστες φέτος έφτασαν στην Ελλάδα στα μέσα του Φεβρουαρίου, στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας και κατευθύνθηκαν στο Costa Navarino, για να παίξουν γκολφ. Στις αρχές Οκτωβρίου, στο ίδιο ξενοδοχειακό συγκρότημα θα πραγματοποιηθεί το ετήσιο Travel Convention της Ένωσης Βρετανικών Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΑΒΤΑ). «Επιστρέφουμε στην Ελλάδα σε μια εποχή που η χώρα αναπτύσσει την τουριστική της προσφορά για να προσελκύει επισκέπτες όλο το χρόνο. Με τους παραθεριστές του Ηνωμένου Βασιλείου να επιδιώκουν όλο και περισσότερο να ταξιδέψουν εκτός περιόδου αιχμής, είμαι ενθουσιασμένος που προσφέρω την ευκαιρία στους αντιπροσώπους να εξερευνήσουν αυτόν τον προορισμό, ο οποίος έχει συνεχίσει να αναπτύσσεται από τότε που φιλοξένησε τη συνέλευσή μας πριν από σχεδόν 10 χρόνια», δήλωσε ο Mark Tanzer, διευθύνων σύμβουλος της AΒΤΑ.
Το 2022, τα τελευταία charters αποχώρησαν από την Ελλάδα στα τέλη Νοεμβρίου καθώς οι τουριστικοί οργανισμοί επέκτειναν τα δρομολόγια τους αφού υπήρχε ζήτηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο περσινός Νοέμβρης είχε κατά 21,5% περισσότερες προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις.
Και εδώ αναδύεται η ευκαιρία της Ελλάδας να προσελκύσει ακόμα περισσότερους τουρίστες σε περιόδους εκτός αιχμής, με τη δημιουργία των κατάλληλων τουριστικών προϊόντων και την αντίστοιχη προβολή τους. Για παράδειγμα, στην έρευνα της American Express Travel, το 67% των ερωτηθέντων από τις γενιές Millennial και Gen-Z (οι γεννημένοι από το 1980 έως το 2012) ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν για αθλητικές εκδηλώσεις το 2024, σε σύγκριση με το 58% του συνόλου των ερωτηθέντων. Αυτό βέβαια προϋποθέτει και την ύπαρξη των απαραίτητων υποδομών, οι οποίες όμως δεν αφορούν μόνο τους τουρίστες αλλά και τους μόνιμους κατοίκους. Άρα το κράτος έχει διπλό όφελος να επενδύσει σε αυτές.
Ο ρόλος της κλιματικής αλλαγής
Το τελικό «χτύπημα» για την ενίσχυση των ταξιδιών εκτός περιόδου αιχμής δίνει η κλιματική αλλαγή. Ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως καύσωνες που οδηγούν σε πυρκαγιές το καλοκαίρι και πλημμύρες ή κύματα ψύχους τον χειμώνα, δυσχεραίνουν τις μετακινήσεις και δημιουργούν έντονη ανασφάλεια.
Οι πυρκαγιές στη Ρόδο το περασμένο καλοκαίρι έγιναν viral και αν ο κρατικός και ο τοπικός μηχανισμός δεν κατάφερναν να λειτουργήσουν, το αποτέλεσμα θα ήταν καταστροφικό για έναν από τους μεγαλύτερους τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας.
Οι τουρίστες πλέον δέχονται πιο εύκολα να πληρώνουν το Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση (όπως μετονομάστηκε το τέλος διαμονής), είναι πιο συνειδητοποιημένοι. Αυτά τα έσοδα όμως, το κράτος θα πρέπει να τα επενδύσει έτσι ώστε πραγματικά να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα της χώρας στην κλιματική κρίση και όχι να «χαθούν» κάπου μέσα στα κρατικά ταμεία.
Επιπλέον, θα πρέπει να προβληθούν πιο δυναμικά τα όσα έχει να προσφέρει η Ελλάδα τόσο την άνοιξη και το φθινόπωρο όσο και τον χειμώνα. Και έχει να προσφέρει πολλά!