Μετ’ εµποδίων προχωρούν το τελευταίο διάστηµα οι σύνθετες τουριστικές επενδύσεις που έχουν ανακοινωθεί ότι θα υλοποιηθούν στα ελληνικά νησιά. Ο κυριότερος λόγος είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις σήµερα οι δήµοι και οι τοπικές κοινωνίες αντιδρούν, προτάσσοντας κατά κύριο λόγο το επιχείρηµα ότι απειλείται µε υπερδόµηση και αλλοίωση το φυσικό περιβάλλον των νησιών.

Μύκονος

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγµα αποτελεί η Μύκονος, στην οποία έχει δροµολογηθεί σειρά επενδύσεων από ελληνικά και ξένα κεφάλαια, τα οποία στοχεύουν στη δηµιουργία σύνθετων, πεντάστερων τουριστικών αναπτύξεων. Ενα από αυτά είναι το project «Blue Iris» , συµφερόντων της εταιρείας AGC Partners, το οποίο έχει περάσει από «σαράντα κύµατα» για να προχωρήσει η υλοποίησή του. Η εν λόγω επένδυση, που θα γίνει στο Καλό Λιβάδι, ξεκίνησε την πορεία της το 2019, µε την ένταξή της στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων, ενώ τον Ιούνιο του 2020 εγκρίθηκε το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) µε Προεδρικό ∆ιάταγµα. Ακολούθως, τον Ιανουάριο του 2022 το επενδυτικό σχέδιο έλαβε έγκριση χωροθέτησης. Το αρχικό σχέδιο περιελάµβανε τη δηµιουργία ξενοδοχειακής µονάδας πέντε αστέρων, 192 κλινών, µε συνοδευτικές εγκαταστάσεις κέντρου άθλησης, κέντρου ευεξίας (spa), υπαίθριου θεάτρου, πολυχώρου εκδηλώσεων και καταστηµάτων.

Ακόµα, η µονάδα θα διέθετε και µαρίνα 32 θέσεων για σκάφη αναψυχής µεγαλύτερα των 24 µέτρων (superyachts), ενώ στη χερσαία ζώνη της προβλέπει κτιριακές εγκαταστάσεις, πισίνα, ζώνη περιπάτου. Ωστόσο, η µαρίνα που θα συνόδευε το project κόπηκε από το Συµβούλιο της Επικρατείας, έπειτα από τρεις προσφυγές που κατέθεσε ο ∆ήµος Μυκόνου. Το πρόβληµα ήταν ότι οι διαστάσεις της εν λόγω µαρίνας ήταν µεγάλης δυναµικότητας. Στην προσφυγή του µάλιστα ο δήµος, για την οποία δικαιώθηκε από το ΣτΕ, υποστήριξε ότι δεν υφίσταται στη Μύκονο άλλο τουριστικό κατάλυµα µε δικό του λιµένα και η εν λόγω µαρίνα θα προκαλούσε τη διάβρωση της ακτής του Καραπέτη. Η πιο πρόσφατη εξέλιξη ωστόσο ήταν ότι εγκρίθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕΠΕΜ) , ανοίγοντας έτσι τον δρόµο για την έναρξη των έργων µε την εγκατάσταση του εργοταξίου.

Σε «παζλ» για δυνατούς λύτες τείνει να εξελιχθεί και το περίφηµο «Project Blue» της Grivalia στην Ανω Μερά της Μυκόνου, καθώς το εν λόγω έργο έχει κολλήσει εδώ και αρκετό καιρό στα «γρανάζια» του ΣτΕ. Το επενδυτικό σχέδιο, που προέβλεπε τη δηµιουργία τουριστικών εγκαταστάσεων δυναµικότητας 340 κλινών, µε πρόβλεψη για µικρό αριθµό branded villas, σε έκταση 92,5 στρεµµάτων, σε απόσταση 400 µέτρων από την παραλία Καλό Λιβάδι, είχε «παγώσει». Εντέλει, έχει υπάρξει πλήρης επανασχεδιασµός, όπου περιορίστηκε σηµαντικά η δυναµικότητά του. Συγκεκριµένα, ο νέος σχεδιασµός, από 150 κλίνες που ήταν αρχικά, περιλαµβάνει πλέον 80, από τις οποίες οι 20 θα είναι σε βίλες. Ιδιαίτερα αρνητικές αντιδράσεις έχει προκαλέσει στην τοπική κοινωνία και η νέα στρατηγική επένδυση της Southrock Property Company του Γιάννη ∆εληκανάκη. Το σχέδιο, που έδωσε σε διαβούλευση το Invest In Greece, αφορά ξενοδοχειακή µονάδα 82 κλινών και 12 τουριστικών κατοικιών, επιπλωµένες κατοικίες, κέντρο ευεξίας, spa, πισίνες και κλειστό γυµναστήριο µε δόµηση 15.781 τ.µ. σε έκταση 193 στρεµµάτων.

Πάρος

Η Πάρος είναι ακόµα ένα νέο επενδυτικό hotspot µεγάλων τουριστικών projects, ωστόσο δεν προχωρούν όλα στο νησί χωρίς προβλήµατα και αντιδράσεις. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγµα είναι η πολύπαθη επένδυση που προσπαθεί να υλοποιήσει η ΕΚΤΕΡ στο νησί, την οποία είχε µπλοκάρει το ΣτΕ, αλλά ταυτόχρονα είχε προκαλέσει και την αντίδραση του πρώην δηµάρχου Μάρκου Κωβαίου. Ο ίδιος µάλιστα είχε δηλώσει ότι «ο δήµος θέλει να προστατευτεί η Πάρος, ώστε να παραµείνει ένα παραδοσιακό Κυκλαδονήσι, γι’ αυτό έχουµε και ένα γενικό πολεοδοµικό σχέδιο από το 2012». Ειδικότερα, στα οκτώ στρέµµατα είναι το άρτιο και οικοδοµήσιµο στην Πάρο, ενώ στα άλλα νησιά του Αιγαίου είναι στα τέσσερα στρέµµατα. Η «επίµαχη» επένδυση, ύψους 53 εκατ. ευρώ, στις Κολυµπήθρες της Πάρου περιλαµβάνει ξενοδοχείο πέντε αστέρων, πολυτελείς κατοικίες, συνολικής επιφάνειας 12.000 τ.µ., αθλητικές εγκαταστάσεις, εµπορικές χρήσεις και άλλα. Η ΕΚΤΕΡ, ωστόσο, αναθεώρησε το ειδικό πολεοδοµικό σχέδιό της, προκειµένου να συµµορφωθεί σε κάποιες παρατηρήσεις που ζήτησε το Συµβούλιο της Επικρατείας και να προχωρήσει η επένδυση.

Μήλος

Φρένο φαίνεται ότι µπήκε προ ολίγων ηµερών από τις δηµοτικές Αρχές στην επένδυση των Invel και Prodea, αυτή τη φορά στη Μήλο, για την επέκταση του πεντάστερου «White Coast». Συγκεκριµένα, ο δήµος γνωµοδότησε αρνητικά επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σχετικά µε την ανέγερση ξενοδοχειακού καταλύµατος 5 αστέρων, 271 κλινών, στον Μύτακα Μήλου. Ο δήµαρχος Εµµανουήλ Μικέλης γνωµοδότησε αρνητικά ως προς τη µελέτη, καθώς πρόκειται για µια πολύ µεγάλη τουριστική µονάδα για τη Μήλο και για την περιοχή Μύτακας, η οποία τελεί υπό προστασία, ως καταφύγιο άγριας ζωής. Πρέπει, πάντως, να σηµειωθεί πως η Περιφέρεια Νότιου Αιγαίου είχε γνωµοδοτήσει θετικά επί της µελέτης για την επένδυση.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής