Σηµαντικές αλλαγές για πάνω από 2.000.000 δανειολήπτες µε µη εξυπηρετούµενα δάνεια έρχονται από την 1η Απριλίου, καθώς τίθενται σε πλήρη εφαρµογή οι νέοι κανονισµοί λειτουργίας των εταιρειών διαχείρισης. Πρόκειται για τους κανονισµούς που θεσπίστηκαν µε τον νόµο του ΥΠΕΘΟ για τα δάνεια, που ψηφίστηκε τον περασµένο ∆εκέµβριο, αλλά και τις νέες αυστηρότερες προϋποθέσεις λειτουργίας που θέτει Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής της ΤτΕ για την επαναδειοδότηση των εταιρειών διαχείρισης.

Καινοτοµία στην επικοινωνία των servicers µε τους δανειολήπτες θα αποτελέσει η ψηφιακή πλατφόρµα που θα πρέπει να λειτουργήσει η κάθε εταιρεία διαχείρισης. Καταληκτική ηµεροµηνία για την πλατφόρµα είναι η 31η Μαρτίου, ενώ για χθες είχε προγραµµατιστεί συνάντηση της γενικής γραµµατέως Χρηµατοπιστωτικού Τοµέα και ∆ιαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Θεώνης Αλαµπάση, µε τους εκπροσώπους των εταιρειών διαχείρισης προκειµένου να διαπιστωθεί η ετοιµότητα για τον νέο τρόπο επαφής µε τους οφειλέτες.

Αναλυτική ενηµέρωση προς τους οφειλέτες

Μέσω της ειδικής ψηφιακής πλατφόρµας οι servicers θα παρέχουν προσωποποιηµένη και αναλυτική ενηµέρωση προς τους οφειλέτες, για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωµών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθµισης και λοιπά. Ο οφειλέτης θα µπορεί να βλέπει όλα τα στοιχεία εισερχόµενος µε χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρµογή στις ιστοσελίδες των servicers, όπως κάνει σήµερα στο web banking της τράπεζάς του. Αναφορικά µε την ταυτοποίηση του χρήστη, αυτή θα µπορεί να γίνεται είτε µε ξεχωριστούς κωδικούς (όπως οι τράπεζες) είτε µέσω gov.gr. Σύµφωνα µε πληροφορίες, οι µεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης θα χρησιµοποιήσουν τη δεύτερη επιλογή για ακόµη πιο ενισχυµένη αξιοπιστία στην επικοινωνία µε τους δανειολήπτες.

Οι νέες υποχρεώσεις

Κατά την επικοινωνία µε τους δανειολήπτες, οι servicers θα έχουν επίσης θεσµοθετηµένα πέντε νέες υποχρεώσεις ως προς την ενηµέρωση, την εξυπηρέτηση και τον σεβασµό των δικαιωµάτων των καταναλωτών. Συγκεκριµένα:
  • Προστασία των προσωπικών στοιχείων και της ιδιωτικής ζωής των δανειοληπτών.
  • Απαγόρευση παρενόχλησης, καταναγκασµού ή αθέµιτης επιρροής κατά την επικοινωνία του servicer µε τον πολίτη.
  • Έγγραφη γνωστοποίηση στον δανειολήπτη, σε γλώσσα σαφή και κατανοητή, του υπολοίπου της οφειλής έπειτα από οποιαδήποτε µεταβίβαση πίστωσης.
  • Καθιέρωση διαφανών, άµεσων και δωρεάν διαδικασιών για τη διαχείριση των καταγγελιών των δανειοληπτών.
  • Σύνδεση µε τις προβλέψεις του Κώδικα ∆εοντολογίας της ΤτΕ και σεβασµό των δικαιωµάτων των δανειοληπτών. Αν οι servicers δεν τηρούν τα ανωτέρω, απειλούνται µε ποινές που περιλαµβάνουν πρόστιµα έως 500.000 ευρώ, υποχρέωση διόρθωσης της παράβασης και φτάνουν µέχρι και σε ανάκληση της άδειας λειτουργίας τους.

Ανανέωση αδειών

Εν τω µεταξύ, σήµερα 29 του µηνός λήγει η προθεσµία που έχουν οι servicers για την υποβολή επικαιροποιηµένων φακέλων στην ΤτΕ προκειµένου να αξιολογηθούν εκ νέου οι άδειες λειτουργίας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι από τις 23 εταιρείες διαχείρισης 5-6 δεν προτίθενται να ανανεώσουν την άδεια λειτουργίας. Όσες υποβάλουν φάκελο στην ΤτΕ (σηµειώνεται ότι κατόπιν αξιολόγησης οι νέες άδειες θα δοθούν στις 29 Ιουνίου) θα πρέπει να πληρούν πολύ αυστηρά κριτήρια εταιρικής διακυβέρνησης.

*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»