Λύσεις για να ξεμπλοκάρει η περιβόητη αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ αναζητούν τα επιτελεία των Ενόπλων Δυνάμεων. Αναβάθμιση η οποία αν και θεωρητικά έχει κλειδώσει από το 2023 ακόμα δεν έχει προχωρήσει η συμβασιοποίησή της παρά το γεγονός ότι το Πολεμικό Ναυτικό καίγεται.

 

Η αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ – μία από αυτές η ΥΔΡΑ που συμμετέχει στην επιχείρηση «Aspides» εδώ και ημέρες στην Ερυθρά Θάλασσα – έπρεπε να είχε γίνει εδώ και χρόνια και πλέον αποτελεί αναγκαία ώστε να επεκταθεί η επιχειρησιακή τους ζωή ενταγμένες στο Στόλο.

 

 

Αν και το έργο της αναβάθμισης ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ έχει δοθεί να εκτελεστεί στη γερμανική κοινοπραξία ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) -Thales Netherlands, η οποία είναι και η κατασκευάστρια των φρεγατών, δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση, καθώς συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις. Η εντολή που είχε δοθεί σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη τον περασμένο Νοέμβριο και είχε αποκαλύψει το Powergame.gr ήταν να ξεπεραστούν τα όποια προβλήματα.

 

Οι εναλλακτικές

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές του Powergame.gr οι Γερμανοί προβάλλουν συνεχώς υψηλότερες οικονομικές απαιτήσεις οι οποίες δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές. Την ίδια στιγμή οι ίδιοι αναζητούν ακόμα φτηνότερες λύσεις στα ναυπηγεία εξετάζοντας και με ποια μικρότερα θα μπορούσαν ίσως να συνεργαστούν πέραν των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με τα οποία έχουν υπογράψει ευρύτερο Μνημόνια Συνεργασίας.

 

 

Οι κωλυσιεργίες αυτές φαίνεται ότι έχουν φέρει τα Επιτελεία σε αναζήτηση εναλλακτικών καθώς βλέπουν το πρόβλημα να μη λύνεται και οι ανάγκες να μεγαλώνουν. Έτσι εξετάζεται ακόμη και αν υπάρχει τρόπος το Πολεμικό Ναυτικό να προχωρήσει μόνο του στέλνοντας τις φρεγάτες χωρίς οπλισμό σε ελληνικά ναυπηγεία για τις απαραίτητες εργασίες στα σκαριά και ταυτόχρονα να προχωρήσει και η αντικατάσταση ή η αναβάθμιση οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων από δικά του τεχνικά κλιμάκια.

 

Το ξεπάγωμα των κορβετών

Η καθυστέρηση με τις ΜΕΚΟ αλλά και η μεγάλη ανάγκη για νέες ενδιάμεσες μονάδες μέχρι την παράδοση των τριών Belharra αλλά και μέχρι να τρέξει η ένταξή της χώρας στο πρόγραμμα των αμερικανικών Constellation έχει ξεπαγώσει και τις συζητήσεις για την απόκτηση τεσσάρων κορβετών ύψους περίπου 1,7 δισ. ευρώ.

 

 

Να υπενθυμίσουμε ότι το πρόγραμμα των κορβετών του ΠΝ έχει φέρει μια ιδιότυπη «ναυμαχία» μεταξύ της γαλλικής NAVAL και της ιταλικής Fincantieri, που έχουν εμπλέξει και τα Ναυπηγεία, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας. Στις προτάσεις τους μάλιστα οι δύο κολοσσοί υπόσχονται μεγάλη συμμετοχή και πολλών ελληνικών εταιρειών σε ποσοστό ακόμα και πάνω από 30%.

 

Να υπενθυμίσουμε ότι και ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ανέφερε ότι ακόμα δεν έχει λήξει το θέμα των κορβετών. Να σημειωθεί εδώ ότι ακόμα και η υπόθεση ενεργοποίησης της option για την απόκτηση και 4ης φρεγάτας Belharra, με κλεισμένο το κόστος στο 1 δισ. ευρώ ίσως να μην έχει τελειώσει ακόμα παρά το γεγονός ότι το όριο έχει λήξει εδώ και καιρό.

 

Στο Πολεμικό Ναυτικό και στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας ουσιαστικά δίνουν μάχη με το χρόνο καθώς γενικότερα πρέπει να υπάρξει σημαντική αναβάθμιση του στόλου μέχρι το 2030 σε μια περίοδο γεμάτη γεωπολιτικές προκλήσεις στην ευρύτερη περιοχή.