Μετά την ΕΛ.ΣΤΑΤ., σαφή σημάδια αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού δείχνουν και τα στοιχεία της εταιρείας Circana για τις πωλήσεις των super markets και mini markets της χώρας.

*Διαβάστε εδώ: Νέος κατώτατος μισθός και τριετίες - Ποια επιδόματα συμπαρασύρει

Αν και ο ρυθμός αύξησης των τιμών παραμένει ακόμη σε θετικό πρόσημο, είναι η πρώτη φορά που, σύμφωνα με την Circana, τον μήνα Ιανουάριο καταγράφεται σαφής υποχώρηση του ρυθμού αύξησης των τιμών των προϊόντων στα super markets.

Μάλιστα, σε ορισμένες κατηγορίες αγαθών σημειώνονται και μειώσεις. Αυτές αφορούν κυρίως στα είδη προσωπικής υγιεινής, στα καθαριστικά, τα απορρυπαντικά κ.λπ.

Αντίθετα, στα τρόφιμα συνεχίζεται η αύξηση των τιμών, αλλά με σημαντικά χαμηλότερο ρυθμό απ' ό,τι στο παρελθόν.

Σημειώνεται ότι και η ΕΛ.ΣΤΑΤ. έδειξε τους πρώτους μήνες του 2024 αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, και μάλιστα μείωση και του δείκτη τιμών στα τρόφιμα. Αυτή ήταν πιο έντονη μέσα στον μήνα Φεβρουάριο, όταν ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή στα τρόφιμα υποχώρησε στο 6,7%, από 8,3% που ήταν τον Ιανουάριο. Ήταν η μεγαλύτερη πτώση του δείκτη αυτού εδώ και πολλούς μήνες.

Στην κυβέρνηση αναμένουν ότι η πτώση του πληθωρισμού στα τρόφιμα θα συνεχιστεί πιο έντονα τους επόμενους μήνες και αφού λειτουργήσει το σύνολο των μέτρων Σκρέκα κατά της ακρίβειας, που τέθηκαν σε ισχύ την 1η Μαρτίου 2024.

Τα στοιχεία της Circana για τον μήνα Ιανουάριο κατέδειξαν αυτή την καμπή στην αύξηση των πωλήσεων, αλλά και στην αύξηση της τιμής ανά μονάδα προϊόντος των super markets και των mini markets της αγοράς.

Συγκεκριμένα, μέσα στον πρώτο μήνα του έτους καταγράφεται οριακή αύξηση των πωλήσεων σε αξία κατά 1,8% (ανήλθαν σε περίπου 870 εκατ. ευρώ), σε μονάδες κατά 1,1%, ενώ η μέση τιμή ανά προϊόν κατέγραψε αύξηση 0,7%.

Τα αντίστοιχα μεγέθη πέρυσι ήταν 9,3% σε ό,τι αφορά την αξία πωλήσεων, 2,5% σε ό,τι αφορά τις μονάδες πωλήσεων και 6,6% αναφορικά με την ανατίμηση της μέσης τιμής ανά προϊόν.

Είναι η πρώτη φορά που ο ρυθμός αύξησης της μέσης τιμής των Ταχέως Κινούμενων Καταναλωτικών Προϊόντων (ΤΚΚΠ) μειώνεται στα επίπεδα αυτά.

Η αποκλιμάκωση του ρυθμού αύξησης, σύμφωνα με την Circana, έχει ξεκινήσει εδώ κι έναν χρόνο, καθώς στο τέλος του 2022 η μέση ανατίμηση κάθε μονάδας προϊόντος κυμαινόταν στο 11% και σταδιακά υποχώρησε τον περασμένο Ιανουάριο στο 0,7%.

Φρένο

Την αναιμική αυτή αύξηση των τιμών συντηρούν κυρίως τα τρόφιμα.

Συγκεκριμένα, η μέση τιμή προϊόντος ανά μονάδα στα τρόφιμα έχει ανατίμηση 2,8%, ενώ στα είδη προσωπικής υγιεινής και σπιτιού καταγράφεται πτώση 1,3% έως 1,5%. Έτσι, στο σύνολο παρουσιάζεται μια αύξηση της μέσης τιμής προϊόντος ανά μονάδα κατά 0,7%.

Τα παραπάνω, βεβαίως, δεν σημαίνουν ότι τελείωσε η ακρίβεια στην Ελλάδα και ότι η κυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός, Κώστας Σκρέκας, ολοκλήρωσαν τον «πόλεμό τους κατά της ακρίβειας».

Αντίθετα, αυτό που φαίνεται να επιτυγχάνεται, με τα στοιχεία τόσο της Circana όσο και της ΕΛ.ΣΤΑΤ., είναι ότι μπαίνει φρένο στην ανοδική ανατίμηση των προϊόντων.

Με άλλα λόγια, η ακρίβεια παραμένει και είναι εδώ, αλλά σταματά να φουντώνει.

Έτσι, το καλάθι του νοικοκυριού είναι ανατιμημένο κατά 30% από όταν ξεκίνησε η πληθωριστική πίεση, το β’ εξάμηνο του 2021, κυρίως με την ανατίμηση των αγαθών ενέργειας.

Το στοίχημα

Το στοίχημα τώρα είναι αν μπορεί ένα μέρος αυτής της αύξησης να αρθεί, έτσι ώστε το καλάθι που κόστιζε 100 ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2021 να μην κοστίζει 130 ευρώ σήμερα, αλλά κάτι λιγότερο. Αυτός είναι ένας άθλος που δύσκολα θα επιτευχθεί, καθώς και τα μεροκάματα έχουν ανατιμηθεί, ενώ πολλά προβλήματα (εγχώρια και διεθνή) παραμένουν.

Τέτοια είναι η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας αγαθών λόγω της Ερυθράς Θάλασσας, η κλιματική αλλαγή, που πλήττει κυρίως τα αγροτικά προϊόντα, κ.ά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα στοιχεία της Circana μπορεί να είναι περισσότερο ακριβή από εκείνα της ΕΛ.ΣΤΑΤ., καθώς ο πρώτος φορέας «μετρά» τις πραγματικές τιμές πώλησης των αγαθών, ενώ η ΕΛ.ΣΤΑΤ. μετρά τις τιμές τιμοκαταλόγου, οι οποίες, λόγω των προσφορών των αλυσίδων λιανικής, δεν ταυτίζονται πάντα με τις πραγματικές τιμές πώλησης των αγαθών. Από την άλλη πλευρά, η Circana εστιάζεται στις οργανωμένες αλυσίδες λιανικής (super markets, mini markets κ.λπ.), ενώ η ΕΛ.ΣΤΑΤ. παρακολουθεί το σύνολο της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων των πολύ μικρών επιχειρήσεων (μπακάλικα, κρεοπωλεία, μανάβικα κ.λπ.).

Ωστόσο, κοντός ψαλμός αλληλούια! Σε λίγους μήνες, η ΕΛ.ΣΤΑΤ. θα πρέπει να δείξει και αυτή την κάμψη του πληθωρισμού στα ΤΚΚΠ, όπως είναι τα τρόφιμα και τα είδη σπιτιού.

pinakes
pinakas


*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο «Money Pro» της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 30/03/2024