Κατερίνα Σαββαιδου: Μια αξιωματούχος με φρέσκες ιδέες
Του Γ. Ι. Δημητρομανωλακη
Η Κατερίνα Σαββαιδου βρίσκεται στην θέση της Γενικής Γραμματέας Δημόσιων Εσόδων εδω και περίπου 6 μήνες. Όλο αυτό το χρονικό διάστημα η ίδια προσπαθεί να γνωρίσει από κοντά τα στελέχη που απαρτίζουν τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό καθώς γνωρίζει ότι τα χρονικά περιθώρια στενεύουν και το 2015 θα είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη χρόνια.
Ταυτόχρονα όμως προσπαθεί να βρει ποια είναι τα κενά η σε ποια σημεία η κρατική μηχανή πάσχει και με τις κατάλληλες προτάσεις προς την πολιτική ηγεσία να ανακαλύψει βρει λύσεις.
Προ ημερών έμαθα ότι μια από τις ιδέες που είχε είναι : τα αυτοκίνητα που κατάσχονται από τους φορολογούμενους που κατηγορούνται για φοροδιαφυγή αντί να σαπίζουν για χρόνια ολόκληρα στα υπόγεια του ΣΔΟΕ η του ΟΔΔΥ να χαρίζονται μέσω κλήρωσης σε άλλους φορολογουμένους οι όποιοι θα είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.
Και όμως σε αυτό το σημείο ο νόμος πάσχει.
Για παράδειγμα η νομοθεσία απαγορεύει το δημόσιο να χαρίσει τα ΙΧ που κατάσχονται καθώς θεωρητικά εάν δικαιωθεί ο πολίτης τότε το αυτοκίνητο πρέπει να του επιστραφεί.
Όμως υπάρχει ένα ζήτημα. Συνήθως οι πολίτες που συλλαμβάνονται για φοροδιαφυγή εάν έχει γίνει λάθος (πράγμα σπάνιο) δικαιώνονται μετά την παρέλευση κάποιων ετών. Όλα αυτά τα χρόνια τα ΙΧ είναι βέβαιο ότι καταστρέφονται καθώς κανείς δεν τα συντηρεί.
Επιπρόσθετα μειώνεται κατακόρυφα και η αξία τους.
’ρα μετά την παρέλευση 4-5 ετών που θα δικαιωθεί ο πολίτης (πράγμα σπάνιο σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής) το αυτοκίνητο δεν θα έχει καμιά αξία ειδικά στις ημέρες μας.
’ρα λοιπόν η πολιτεία θα πρέπει να κάνει το εξής απλό. Όταν κατάσχεται ένα αυτοκίνητο και ο πολίτης δικαιωθεί μετά από 3-4-5 χρόνια τότε το δημόσιο να αναλαμβάνει να του επιστρέφει την πραγματική του αξία του σε μετρητά.
Προσέξτε . Έστω ότι κατάσχεται ένα ΙΧ άξιας 30.000 ευρώ και αυτό το αυτοκίνητο δίνεται ως δώρο σε ένα πολίτη μέσω λαχειοφόρου κλήρωσης επειδή είναι συνεπής φορολογούμενος και κόβει αποδείξεις. Το ίδιο ΙΧ μετά από 3-4 χρόνια θα έχει χάσει το 60 έως 70% της άξιας του . Δηλαδή θα κοστίζει κοντά στα 10.000 ευρώ.
Εάν αυτό το αυτοκίνητο παραμείνει σε ένα υπόγειο χωρίς να λειτούργει είναι βέβαιον ότι η αξία του θα είναι μηδαμινή.
Αυτό λοιπόν που μπορεί να κάνει το δημόσιο είναι εάν ο φορολογούμενος δικαιωθεί να του επιστρέφει τα χρήματα που θα έχει το αυτοκίνητο την χρονιά που θα δικαιωθεί βάση επίσημων καταλογών είτε της ίδιας της φίρμας είτε κάποιων ασφαλιστικών εταιριών.
Τι το πιο απλό