Ολοένα αυξανόμενες πιέσεις ασκούνται στα ανεξάρτητα ξενοδοχειακά καταλύματα από τις μεγάλες αλυσίδες στην Ευρώπη, όπως διαπιστώνει η έρευνα «Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Διαμονής 2024», των Booking.com και Statista. Οι μικρές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, αν και αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία, βλέπουν τις δυνατότητες επιχειρηματικής τους ανάπτυξης να μειώνονται σταθερά έναντι των μεγάλων αλυσίδων. Περίπου 4 στα 5 καταλύματα που συμμετείχαν στην έρευνα ήταν ανεξάρτητης ιδιοκτησίας και λειτουργίας και το 97% έως 98% αυτών ήταν ΜμΕ.

 

Ενώ τα ξενοδοχεία που συνδέονται με μια παγκόσμια αλυσίδα, μπορεί να μην είναι πάντα μεγάλες επιχειρήσεις (δηλαδή άνω των 250 εργαζομένων), ωστόσο απολαμβάνουν μια σειρά από πλεονεκτήματα, όπως: ευρεία αναγνώριση της επωνυμίας, αποκλειστική τεχνολογία, καλύτερη πρόσβαση σε κεφάλαια και ένα πρόγραμμα αφοσίωσης πελατών που συχνά εκτείνεται σε όλες τις ηπείρους. Αυτό δίνει σημαντικό πλεονέκτημα στις μονάδες που ανήκουν σε αλυσίδα έναντι των ανεξάρτητων ΜμΕ.

 

 

Αυτά τα πλεονεκτήματα φαίνεται να αντικατοπτρίζονται στις απαντήσεις των ΜμΕ σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Από τις απαντήσεις τους φαίνεται ότι τόσο η επιχειρηματική ανάπτυξη των μικρομεσαίων όσο και η μέση τιμή δωματίου και η πληρότητά τους κινούνται σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα από τους αντίστοιχους δείκτες των μεγαλύτερων επιχειρήσεων.

 

 

 

 

Πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι αυτό το χάσμα τείνει να μεγαλώνει όσο οι πολυεθνικές γιγαντώνονται, σφίγγοντας τον κλοιό γύρω από τις μικρές επιχειρήσεις καταλυμάτων. Και ο τουρισμός -όπως και κάθε άλλος οικονομικός κλάδος- έχει ανάγκη να υπάρχει ποικιλία στην επιχειρηματικότητα που αναπτύσσεται στους κόλπους του, με σκοπό τον υγιή ανταγωνισμό.

 

Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, το 2023, υπήρχαν 10.047 ξενοδοχειακές μονάδες, οι οποίες πρόσφεραν συνολικά 444.389 δωμάτια, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Σε ό,τι αφορά την κατάταξή τους σε αστέρια, οι 792 μονάδες (105.596 δωμάτια) ήταν 5 αστέρων, 1.846 (128.813 δωμάτια) ήταν 4 αστέρων, 2.919 (101.592 δωμάτια) ήταν 3 αστέρων, 3.313 (85.979 δωμάτια) ήταν 2 αστέρων και 1.177 (22.409 δωμάτια) ήταν 1 αστεριού.

 

 

Από αυτά τα ξενοδοχεία, μόλις τα 160 είναι μέλη διεθνών αλυσίδων και προσφέρουν 26.540 δωμάτια, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε και ανέλυσε η GBR Consulting. Όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, ο αριθμός αυτός δείχνει εξαιρετικά μικρός σε σύγκριση με το σύνολο των ξενοδοχείων. Όμως έφτασε εκεί ακολουθώντας μια εντυπωσιακή άνοδο της τάξης του 80% μέσα σε μια πενταετία, καθώς το 2018 στην Ελλάδα υπήρχαν 89 ξενοδοχεία – μέλη διεθνών αλυσίδων, τα οποία πρόσφεραν 14.869 δωμάτια. Συνολικά 35 διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες έχουν παρουσία αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα, μέσα από 68 διαφορετικά brands.

 

Σε αυτές τις 160 μονάδες, δεν υπολογίζονται τα ξενοδοχεία που ανήκουν σε μεγάλους tour operators. Πρόκειται για άλλα 90 ξενοδοχεία, με 20.360 δωμάτια, τα οποία διαχειρίζονται απευθείας οι μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί του εξωτερικού, όπως η TUI, η Der Touristik, κ.ά.

 

Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι μονάδες – μέλη διεθνών αλυσίδων βρίσκονται αποκλειστικά σε νησιά και παραθαλάσσιες περιοχές της χώρας, όπως και στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Μοναδική γεωγραφική εξαίρεση, το ξενοδοχείο MANNA στην Αρκαδία, το οποίο είναι ενταγμένο στην αλυσίδα Design Hotels, μέλος του ομίλου της Marriott International.