ΜETRO: Ενδιαφέρον, υπό όρους, για εξαγορές
Στα 1,65 δισ. ευρώ θέτει τον πήχη των πωλήσεων για το 2024, με βελτιωμένη κερδοφορία, ο όμιλος METRO, ο τέταρτος μεγαλύτερος παίκτης στην οργανωμένη αγορά του λιανεμπορίου -μετά τον Σκλαβενίτη, τον ΑΒ και τη Lidl- επιταχύνοντας το επενδυτικό του πλάνο προκειμένου να ενισχύσει το αποτύπωμά του στην επικράτεια και το μερίδιό του στην αγορά.
Πέρυσι αυτό το μερίδιο μειώθηκε για την αλυσίδα My market κατά 0,1% ενώ ενισχύθηκε για την αλυσίδα Metro Cash & Carry, που ελέγχει σχεδόν το 50% της αγοράς, κατά 0,4%.
Η METRO, που παραμένει προσηλωμένη στο οικογενειακό μοντέλο, είναι ανοιχτή σε εξαγορές μικρότερων δικτύων προκειμένου να ενισχύσει το μέγεθός της θέτοντας ωστόσο προϋπόθεση όποια καταστήματα προσαρτά να ενισχύουν την κερδοφορία της. Εξάλλου, συνεχίζοντας να εξυγιαίνει την αλυσίδα έχει κλείσει τα τελευταία τρία χρόνια 6 καταστήματα των οποίων η ζημιά σε ετήσια βάση ήταν 1,5 εκατ. ευρώ.
Κατά την άποψη του Αριστοτέλη Παντελιάδη, επικεφαλής του ομίλου Metro, στον κλάδο σούπερ μάρκετ όλες οι μεγάλες αλυσίδες είναι υγιείς και δεν φαίνεται να έχουν ανάγκη deals αλλά τα πράγματα είναι διαφορετικά στην κατηγορία των μικρομεσαίων σούπερ μάρκετ όπου τα περιθώρια κέρδους είναι συμπιεσμένα. Το μέσο περιθώριο κέρδους στον κλάδο υπολογίζεται σε 1,47%, που σημαίνει ότι κάποιες εταιρείες έχουν περιθώριο μεγαλύτερο και άλλες πολύ μικρότερο, όπως εξήγησε ο κ. Παντελιάδης κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του ομίλου METRO χθες, προβλέποντας ότι σε πέντε χρόνια ο αριθμός των αλυσίδων θα είναι μικρότερος. Ο ίδιος σημείωσε ότι «κοιτάζει» εξαγορές αλλά με βάση κριτήρια αποδοτικότητας, όπως η διαφοροποίηση, η ισχυροποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του ομίλου, η ευελιξία και η μεγιστοποίηση της αξίας από δυνητική συμφωνία.
Η ανάπτυξη του δικτύου προς το παρόν θα έρθει κυρίως μέσω επενδύσεων. Για το 2024 προβλέπεται να διαμορφωθούν περί τα 64 εκατ. ευρώ αποτελώντας μέρος συνολικών επενδύσεων 280 εκατ. ευρώ με ορίζοντα τριετίας. Ειδικά το δίκτυο των My market θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια, κυρίως μέσω της ανάπτυξης των My market Local, νέο concept που αναπτύσσεται με το μοντέλο franchise. Στόχος είναι η προσθήκη 100-120 νέων καταστημάτων. Στο σχεδιασμό ανάπτυξης των METRO Cash & Carry έχει προβλεφθεί φέτος ένα νέο κατάστημα στη Δράμα και ένα dark store στην Πάτρα, ενώ η επένδυση της αλυσίδας στις επιχειρήσεις Ho.Re.Ca, εκτιμάται να έχει περαιτέρω θετική επίδραση στα οικονομικά της αποτελέσματα.
Σημαντική επένδυση για το 2024 θα είναι μια νέα αποθήκη στον Ασπρόπυργο 40.000 τ.μ., μετά την επένδυση στο Κέντρο Διανομής Βορείας Ελλάδας, καθώς και 16 υπό ανέγερση ακίνητα και οικόπεδα. Η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει στα κέντρα διανομής της με ένα fulfilment center 10.500 τ.μ. που θα υποστηρίξει τις υπηρεσίες διανομής των METRO Cash & Carry ενώ προωθεί επίσης επενδύσεις σε ανακαινίσεις και ένα δεύτερο κατάστημα cash & carry στην Κύπρο μετά την επιτυχημένη λειτουργία του MCC Best Value (Κύπρος).
Επίσης συνεχίζονται οι επενδύσεις στην ενέργεια και είναι ήδη υπό κατασκευή ένα φωτοβολταϊκό πάρκο στη Σπαθόλακα Αχαΐας, ισχύος 5,2MW. Παράλληλα, έχει συναφθεί συμβόλαιο προμήθειας ενέργειας (PPA) με ένα αιολικό πάρκο στο Δίστομο Βοιωτίας, ισχύος 13,2MW. Πρόκειται για ένα από τα πρώτα αντίστοιχα συμβόλαια στην Ελλάδα και είναι δεκαετούς διάρκειας.
Το δίκτυο του ομίλου Metro αριθμεί 227 My market, 22 My market Local, 49 METRO cash & carry, 1 dark store, 14 πρατήρια Avin και ένα MCC Best Value στην Κύπρο για επαγγελματίες.
Στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Metro προσμετράται το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό των καταστημάτων του δικτύου, που φτάνει το 58,3%, καθώς και το 96% των κέντρων διανομής είναι ιδιόκτητα ενώ διαθέτει και επιπλέον χώρους προς αξιοποίηση. Συγκριτικό πλεονέκτημα έχει χτίσει και με τις επενδύσεις που υλοποιεί από το 2015 στον τομέα της ενέργειας. Μόνο το 2023 η εξοικονόμηση φτάνει στα 7,4 εκατ. ευρώ.
Οι πωλήσεις το 2024, οι επιδόσεις το 2023 και οι προσλήψεις
Σημειώνεται ότι το 2023 ο όμιλος εμφάνισε πληθωριστική αύξηση πωλήσεων 6% ενώ τους πρώτους μήνες του 2024 η αύξηση τζίρου που καταγράφεται, της τάξης του 2,5%, προέρχεται από την αύξηση του όγκου πωλήσεων. Το 2023 οι ενοποιημένες πωλήσεις στο σύνολο των δραστηριοτήτων (σούπερ μάρκετ My market, cash & carry, ηλεκτρονικά καταστήματα) ανήλθαν σε 1,59 δισ. ευρώ, από 1,50 δισ. ευρώ το 2022, με EBITDA 77,5 εκατ. ευρώ ενισχυμένα κατά 26,5% και κέρδη προ φόρων 31 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 9,6%. Παρόλο που τα αποτελέσματα είναι πολύ υγιή, όπως τα χαρακτήρισε χθες ο κ. Παντελιάδης, τα κέρδη ως ποσοστό του συνολικού τζίρου αντιστοιχούν μόλις σε 2% όταν σε διεθνές επίπεδο το εύρος κυμαίνεται από 3% έως 4%.
Σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, ο όμιλος απασχολεί περίπου 11.000 εργαζόμενους, επιστρέφει στην οικονομία 103,5 εκατ. ευρώ σε ασφαλιστικές εισφορές και φόρους και πληρώνει σε μισθούς, επιδόματα και bonus πάνω από 205 εκατ. ευρώ. Προσφέρει αμοιβές 10,25% υψηλότερες από τον κατώτατο θεσμοθετημένο μισθό, με μέσο μισθό στα καταστήματα 1.188 ευρώ και 1.610 ευρώ σε θέσεις γραφείου. Πέρυσι προσέλαβε 2.295 εργαζόμενους και σήμερα έχει ανοιχτές 400 θέσεις. Προσφέρει ειδικό μισθολόγιο στις τουριστικές περιοχές αλλά δυσκολεύεται να ανταγωνιστεί μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις.
Τα «παρεμβατικά» μέτρα
Τέλος, ο κ. Παντελιάδης τάχθηκε υπέρ της απόσυρσης των παρεμβατικών μέτρων υπό τα οποία καλείται να λειτουργήσει η αγορά τα τελευταία χρόνια. Συνοψίζει τα μέτρα ως εξής:
-Έλεγχος μικτού περιθωρίου κέρδους ανά κωδικό από 20.3.2020
-Καλάθι νοικοκυριού από 28.10.2022
-Εθελοντική μείωση 5% στις τιμές
-3μηνη απαγόρευση προωθητικών ενεργειών μετά από ανατίμηση από 20.1.2024
-Πλαφόν περιθωρίου κέρδους προμηθευτών βρεφικού γάλακτος από 1.3.2024
-Υποχρεωτική μείωση τιμών 13 βασικών κατηγοριών μη τροφίμων από προμηθευτές από 1.3.2024
-Απαγόρευση παροχών και εκπτώσεων σε φρέσκα προϊόντα (φρούτα, λαχανικά και κρέας) από 1.3.2024
-Καθημερινή δήλωση δεδομένων τιμών στην πλατφόρμα e-καταναλωτής από 30.9.2020
Η σταθερή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού θα ευνοήσει την «χαλάρωση» και σταδιακά την απόσυρση των μέτρων που υιοθετήθηκαν για την διαχείριση των ανατιμήσεων των τελευταίων ετών. Πλέον οι τιμές δεν αυξάνονται, πλην εξαιρέσεων και σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη ο πραγματικός πληθωρισμός τροφίμων είναι πολύ χαμηλότερος από αυτόν που παρουσιάζουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Πέρυσι αυτό το μερίδιο μειώθηκε για την αλυσίδα My market κατά 0,1% ενώ ενισχύθηκε για την αλυσίδα Metro Cash & Carry, που ελέγχει σχεδόν το 50% της αγοράς, κατά 0,4%.
Η METRO, που παραμένει προσηλωμένη στο οικογενειακό μοντέλο, είναι ανοιχτή σε εξαγορές μικρότερων δικτύων προκειμένου να ενισχύσει το μέγεθός της θέτοντας ωστόσο προϋπόθεση όποια καταστήματα προσαρτά να ενισχύουν την κερδοφορία της. Εξάλλου, συνεχίζοντας να εξυγιαίνει την αλυσίδα έχει κλείσει τα τελευταία τρία χρόνια 6 καταστήματα των οποίων η ζημιά σε ετήσια βάση ήταν 1,5 εκατ. ευρώ.
Κατά την άποψη του Αριστοτέλη Παντελιάδη, επικεφαλής του ομίλου Metro, στον κλάδο σούπερ μάρκετ όλες οι μεγάλες αλυσίδες είναι υγιείς και δεν φαίνεται να έχουν ανάγκη deals αλλά τα πράγματα είναι διαφορετικά στην κατηγορία των μικρομεσαίων σούπερ μάρκετ όπου τα περιθώρια κέρδους είναι συμπιεσμένα. Το μέσο περιθώριο κέρδους στον κλάδο υπολογίζεται σε 1,47%, που σημαίνει ότι κάποιες εταιρείες έχουν περιθώριο μεγαλύτερο και άλλες πολύ μικρότερο, όπως εξήγησε ο κ. Παντελιάδης κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του ομίλου METRO χθες, προβλέποντας ότι σε πέντε χρόνια ο αριθμός των αλυσίδων θα είναι μικρότερος. Ο ίδιος σημείωσε ότι «κοιτάζει» εξαγορές αλλά με βάση κριτήρια αποδοτικότητας, όπως η διαφοροποίηση, η ισχυροποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του ομίλου, η ευελιξία και η μεγιστοποίηση της αξίας από δυνητική συμφωνία.
Η ανάπτυξη του δικτύου προς το παρόν θα έρθει κυρίως μέσω επενδύσεων. Για το 2024 προβλέπεται να διαμορφωθούν περί τα 64 εκατ. ευρώ αποτελώντας μέρος συνολικών επενδύσεων 280 εκατ. ευρώ με ορίζοντα τριετίας. Ειδικά το δίκτυο των My market θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια, κυρίως μέσω της ανάπτυξης των My market Local, νέο concept που αναπτύσσεται με το μοντέλο franchise. Στόχος είναι η προσθήκη 100-120 νέων καταστημάτων. Στο σχεδιασμό ανάπτυξης των METRO Cash & Carry έχει προβλεφθεί φέτος ένα νέο κατάστημα στη Δράμα και ένα dark store στην Πάτρα, ενώ η επένδυση της αλυσίδας στις επιχειρήσεις Ho.Re.Ca, εκτιμάται να έχει περαιτέρω θετική επίδραση στα οικονομικά της αποτελέσματα.
Σημαντική επένδυση για το 2024 θα είναι μια νέα αποθήκη στον Ασπρόπυργο 40.000 τ.μ., μετά την επένδυση στο Κέντρο Διανομής Βορείας Ελλάδας, καθώς και 16 υπό ανέγερση ακίνητα και οικόπεδα. Η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει στα κέντρα διανομής της με ένα fulfilment center 10.500 τ.μ. που θα υποστηρίξει τις υπηρεσίες διανομής των METRO Cash & Carry ενώ προωθεί επίσης επενδύσεις σε ανακαινίσεις και ένα δεύτερο κατάστημα cash & carry στην Κύπρο μετά την επιτυχημένη λειτουργία του MCC Best Value (Κύπρος).
Επίσης συνεχίζονται οι επενδύσεις στην ενέργεια και είναι ήδη υπό κατασκευή ένα φωτοβολταϊκό πάρκο στη Σπαθόλακα Αχαΐας, ισχύος 5,2MW. Παράλληλα, έχει συναφθεί συμβόλαιο προμήθειας ενέργειας (PPA) με ένα αιολικό πάρκο στο Δίστομο Βοιωτίας, ισχύος 13,2MW. Πρόκειται για ένα από τα πρώτα αντίστοιχα συμβόλαια στην Ελλάδα και είναι δεκαετούς διάρκειας.
Το δίκτυο του ομίλου Metro αριθμεί 227 My market, 22 My market Local, 49 METRO cash & carry, 1 dark store, 14 πρατήρια Avin και ένα MCC Best Value στην Κύπρο για επαγγελματίες.
Στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Metro προσμετράται το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό των καταστημάτων του δικτύου, που φτάνει το 58,3%, καθώς και το 96% των κέντρων διανομής είναι ιδιόκτητα ενώ διαθέτει και επιπλέον χώρους προς αξιοποίηση. Συγκριτικό πλεονέκτημα έχει χτίσει και με τις επενδύσεις που υλοποιεί από το 2015 στον τομέα της ενέργειας. Μόνο το 2023 η εξοικονόμηση φτάνει στα 7,4 εκατ. ευρώ.
Οι πωλήσεις το 2024, οι επιδόσεις το 2023 και οι προσλήψεις
Σημειώνεται ότι το 2023 ο όμιλος εμφάνισε πληθωριστική αύξηση πωλήσεων 6% ενώ τους πρώτους μήνες του 2024 η αύξηση τζίρου που καταγράφεται, της τάξης του 2,5%, προέρχεται από την αύξηση του όγκου πωλήσεων. Το 2023 οι ενοποιημένες πωλήσεις στο σύνολο των δραστηριοτήτων (σούπερ μάρκετ My market, cash & carry, ηλεκτρονικά καταστήματα) ανήλθαν σε 1,59 δισ. ευρώ, από 1,50 δισ. ευρώ το 2022, με EBITDA 77,5 εκατ. ευρώ ενισχυμένα κατά 26,5% και κέρδη προ φόρων 31 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 9,6%. Παρόλο που τα αποτελέσματα είναι πολύ υγιή, όπως τα χαρακτήρισε χθες ο κ. Παντελιάδης, τα κέρδη ως ποσοστό του συνολικού τζίρου αντιστοιχούν μόλις σε 2% όταν σε διεθνές επίπεδο το εύρος κυμαίνεται από 3% έως 4%.
Σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, ο όμιλος απασχολεί περίπου 11.000 εργαζόμενους, επιστρέφει στην οικονομία 103,5 εκατ. ευρώ σε ασφαλιστικές εισφορές και φόρους και πληρώνει σε μισθούς, επιδόματα και bonus πάνω από 205 εκατ. ευρώ. Προσφέρει αμοιβές 10,25% υψηλότερες από τον κατώτατο θεσμοθετημένο μισθό, με μέσο μισθό στα καταστήματα 1.188 ευρώ και 1.610 ευρώ σε θέσεις γραφείου. Πέρυσι προσέλαβε 2.295 εργαζόμενους και σήμερα έχει ανοιχτές 400 θέσεις. Προσφέρει ειδικό μισθολόγιο στις τουριστικές περιοχές αλλά δυσκολεύεται να ανταγωνιστεί μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις.
Τα «παρεμβατικά» μέτρα
Τέλος, ο κ. Παντελιάδης τάχθηκε υπέρ της απόσυρσης των παρεμβατικών μέτρων υπό τα οποία καλείται να λειτουργήσει η αγορά τα τελευταία χρόνια. Συνοψίζει τα μέτρα ως εξής:
-Έλεγχος μικτού περιθωρίου κέρδους ανά κωδικό από 20.3.2020
-Καλάθι νοικοκυριού από 28.10.2022
-Εθελοντική μείωση 5% στις τιμές
-3μηνη απαγόρευση προωθητικών ενεργειών μετά από ανατίμηση από 20.1.2024
-Πλαφόν περιθωρίου κέρδους προμηθευτών βρεφικού γάλακτος από 1.3.2024
-Υποχρεωτική μείωση τιμών 13 βασικών κατηγοριών μη τροφίμων από προμηθευτές από 1.3.2024
-Απαγόρευση παροχών και εκπτώσεων σε φρέσκα προϊόντα (φρούτα, λαχανικά και κρέας) από 1.3.2024
-Καθημερινή δήλωση δεδομένων τιμών στην πλατφόρμα e-καταναλωτής από 30.9.2020
Η σταθερή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού θα ευνοήσει την «χαλάρωση» και σταδιακά την απόσυρση των μέτρων που υιοθετήθηκαν για την διαχείριση των ανατιμήσεων των τελευταίων ετών. Πλέον οι τιμές δεν αυξάνονται, πλην εξαιρέσεων και σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη ο πραγματικός πληθωρισμός τροφίμων είναι πολύ χαμηλότερος από αυτόν που παρουσιάζουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.