H εκτόξευση των ναύλων και οι φόβοι για νέες ανατιμήσεις
Τα ναύλα εξακολουθούν να κινούνται ανοδικά και έτσι επιβαρύνουν με πρόσθετες δαπάνες τον μεταποιητικό κλάδο στην Ασία, με κίνδυνο να προκληθούν νέες ανατιμήσεις στο λιανικό εμπόριο σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Είναι μια ανησυχητική προοπτική για την Ευρωζώνη καθώς ο πληθωρισμός έχει χαλιναγωγηθεί σε ικανοποιητικά επίπεδα μετά από την επώδυνη σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής. Κινεζικές εταιρείες που πουλούν στην ευρωπαϊκή αγορά ενδεχομένως να περάσουν μέρος των αυξημένων ναύλων στους πελάτες, με τελικό αποδέκτη τον καταναλωτή.
Καθώς συνεχίζονται οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, η διέλευση των εμπορικών πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα είναι εξαιρετικά ριψοκίνδυνη παρά την παρουσία των ναυτικών δυνάμεων των ΗΠΑ, της Βρετανίας και της ΕΕ Από τον περσινό Νοέμβριο υπολογίζεται πως έχουν χτυπηθεί πάνω από 100 εμπορικά πλοία. Μέχρι τότε περίπου το 60% των εμπορευμάτων από την Κίνα με προορισμό την Ευρώπη περνούσε μέσα από τη Διώρυγα του Σουέζ, σύμφωνα με την Fitch Ratings. Εδώ και οκτώ μήνες, όμως, η χρονοβόρα παράκαμψη από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στην Αφρική είναι η επικρατέστερη επιλογή.
Προκειμένου να αποφύγουν καθυστερήσεις στην παραλαβή εμπορευμάτων εν όψει της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, Ευρωπαίοι και Αμερικανικοί καταστηματάρχες έχουν προχωρήσει νωρίτερα σε παραγγελίες. Έτσι τα ναύλα από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη έχουν καταγράψει άνοδο 110% μέσα σε ένα δίμηνο, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Xeneta και τους Financial Times.
Βασικός λόγος της αύξησης αυτής, η οποία μεταφράζεται περίπου σε 6.8350 δολάρια για τη μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδιών ή 12 μέτρων, είναι πως η παράκαμψη από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας διαρκεί δυο εβδομάδες παραπάνω από τη διέλευση μέσα από την Ερυθρά Θάλασσα. Αντίστοιχα, τα διεθνή ναύλα έχουν αναρριχηθεί στα 4.226 δολάρια από τα 1.369 δολάρια πέρσι τον Οκτώβριο – λίγες ημέρες μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς σε ισραηλινά εδάφη, όπως δείχνουν τα στοιχεία της statista.com.
Τα δεδομένα αυτά δεν αναμένεται να αλλάξουν στο εγγύς μέλλον, με τις τιμές του πετρελαίου να παραμένουν επίσης ευμετάβλητες. Το πολεμικό μέτωπο στη Λωρίδα της Γάζας, με τη Χαμάς και το Ισραήλ να μην καταλήγουν σε συμφωνία για κατάπαυση του πυρός, έχει πυροδοτήσει νέο κύμα επιθέσεων της Χεζμπολάχ στο βόρειο Ισραήλ. Οι Χούθι της Υεμένης και η Χεζμπολάχ περιλαμβάνονται στον Άξονα της Αντίστασης του Ιράν, υποσχόμενοι συμπαράσταση στη Χαμάς.
«Οι εισαγωγείς σε όλον τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων και των Αμερικανών επιχειρηματιών, ανησυχούν λόγω όλης της αβεβαιότητας και της αναταραχής που επικρατεί λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα», σχολίασε ο Σάιμον Χίνεϊ, υψηλό στέλεχος στην συμβουλευτική εταιρεία Drewry. Αυτή η αβεβαιότητα «φαίνεται να απλώνεται χωρίς να φαίνεται καμία αποκλιμάκωση στον ορίζοντα», πρόσθεσε ο ίδιος. Πληροφορίες των Financial Times αποκαλύπτουν πως ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες σπάνε μακροπρόθεσμα συμβόλαια για να εκμεταλλευτούν τα υψηλά ναύλα που ισχύουν σήμερα.
Σύμφωνα με την Drewry και την Container Trades Statistics Limited, ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων στο πρώτο επτάμηνο του έτους, μη συμπεριλαμβανομένων των άδειων φορτίων και των μεταφορτώσεων, υποχώρησε 4% από πέρσι. Ο Χίνεϊ είναι προβληματισμένος για το 2024 αν και θεώρησε θετική την έστω και μικρή αύξηση της τάξεως του 0,2% που καταγράφηκε τον Ιούλιο. «Όσο μετριοπαθής και αν είναι η άνοδος είναι μια πρόοδος μέσα στους προηγούμενους 18 μήνες», αναφέρει σε επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας.
Οι έμποροι στις ΗΠΑ εκφράζουν, στο μεταξύ, επιφυλάξεις για το ενδεχόμενο να υπάρξουν πρόσθετες πληθωριστικές πιέσεις όχι μόνον λόγω της αύξησης των ναύλων αλλά και της πιθανότητας να κερδίσει ο Ντόναλντ Τραμπ τις ερχόμενες προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ και να επιβάλει νέους δασμούς στις εισαγωγές προϊόντων από την Κίνα.
Καθώς συνεχίζονται οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, η διέλευση των εμπορικών πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα είναι εξαιρετικά ριψοκίνδυνη παρά την παρουσία των ναυτικών δυνάμεων των ΗΠΑ, της Βρετανίας και της ΕΕ Από τον περσινό Νοέμβριο υπολογίζεται πως έχουν χτυπηθεί πάνω από 100 εμπορικά πλοία. Μέχρι τότε περίπου το 60% των εμπορευμάτων από την Κίνα με προορισμό την Ευρώπη περνούσε μέσα από τη Διώρυγα του Σουέζ, σύμφωνα με την Fitch Ratings. Εδώ και οκτώ μήνες, όμως, η χρονοβόρα παράκαμψη από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στην Αφρική είναι η επικρατέστερη επιλογή.
Προκειμένου να αποφύγουν καθυστερήσεις στην παραλαβή εμπορευμάτων εν όψει της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, Ευρωπαίοι και Αμερικανικοί καταστηματάρχες έχουν προχωρήσει νωρίτερα σε παραγγελίες. Έτσι τα ναύλα από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη έχουν καταγράψει άνοδο 110% μέσα σε ένα δίμηνο, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Xeneta και τους Financial Times.
Βασικός λόγος της αύξησης αυτής, η οποία μεταφράζεται περίπου σε 6.8350 δολάρια για τη μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδιών ή 12 μέτρων, είναι πως η παράκαμψη από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας διαρκεί δυο εβδομάδες παραπάνω από τη διέλευση μέσα από την Ερυθρά Θάλασσα. Αντίστοιχα, τα διεθνή ναύλα έχουν αναρριχηθεί στα 4.226 δολάρια από τα 1.369 δολάρια πέρσι τον Οκτώβριο – λίγες ημέρες μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς σε ισραηλινά εδάφη, όπως δείχνουν τα στοιχεία της statista.com.
Τα δεδομένα αυτά δεν αναμένεται να αλλάξουν στο εγγύς μέλλον, με τις τιμές του πετρελαίου να παραμένουν επίσης ευμετάβλητες. Το πολεμικό μέτωπο στη Λωρίδα της Γάζας, με τη Χαμάς και το Ισραήλ να μην καταλήγουν σε συμφωνία για κατάπαυση του πυρός, έχει πυροδοτήσει νέο κύμα επιθέσεων της Χεζμπολάχ στο βόρειο Ισραήλ. Οι Χούθι της Υεμένης και η Χεζμπολάχ περιλαμβάνονται στον Άξονα της Αντίστασης του Ιράν, υποσχόμενοι συμπαράσταση στη Χαμάς.
«Οι εισαγωγείς σε όλον τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων και των Αμερικανών επιχειρηματιών, ανησυχούν λόγω όλης της αβεβαιότητας και της αναταραχής που επικρατεί λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα», σχολίασε ο Σάιμον Χίνεϊ, υψηλό στέλεχος στην συμβουλευτική εταιρεία Drewry. Αυτή η αβεβαιότητα «φαίνεται να απλώνεται χωρίς να φαίνεται καμία αποκλιμάκωση στον ορίζοντα», πρόσθεσε ο ίδιος. Πληροφορίες των Financial Times αποκαλύπτουν πως ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες σπάνε μακροπρόθεσμα συμβόλαια για να εκμεταλλευτούν τα υψηλά ναύλα που ισχύουν σήμερα.
Σύμφωνα με την Drewry και την Container Trades Statistics Limited, ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων στο πρώτο επτάμηνο του έτους, μη συμπεριλαμβανομένων των άδειων φορτίων και των μεταφορτώσεων, υποχώρησε 4% από πέρσι. Ο Χίνεϊ είναι προβληματισμένος για το 2024 αν και θεώρησε θετική την έστω και μικρή αύξηση της τάξεως του 0,2% που καταγράφηκε τον Ιούλιο. «Όσο μετριοπαθής και αν είναι η άνοδος είναι μια πρόοδος μέσα στους προηγούμενους 18 μήνες», αναφέρει σε επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας.
Οι έμποροι στις ΗΠΑ εκφράζουν, στο μεταξύ, επιφυλάξεις για το ενδεχόμενο να υπάρξουν πρόσθετες πληθωριστικές πιέσεις όχι μόνον λόγω της αύξησης των ναύλων αλλά και της πιθανότητας να κερδίσει ο Ντόναλντ Τραμπ τις ερχόμενες προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ και να επιβάλει νέους δασμούς στις εισαγωγές προϊόντων από την Κίνα.