H εξάρτηση των ελληνικών ξενοδοχείων από tour operators και πλατφόρμες
Στη χαμηλότερη θέση στην Ευρώπη βρίσκονται τα ελληνικά ξενοδοχεία σε ό,τι αφορά το ποσοστό των κρατήσεων που λαμβάνουν απευθείας μέσω των δικών τους websites. Αντίθετα, η εξάρτησή τους από tour operators είναι η υψηλότερη μεταξύ των άλλων ευρωπαϊκών χωρών καταδεικνύοντας ότι υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα έρευνας της HOTREC για τα κανάλια διάθεσης δωματίων ξενοδοχείων στην Ευρώπη το 2024. Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ξενοδοχείων, Εστιατορίων και Καφέ, πραγματοποίησε την ετήσια έρευνα στις αρχές του έτους, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Valais της Ελβετίας (HES-SO Valais Wallis), με στόχο την παρακολούθηση της εξέλιξης των καναλιών διάθεσης δωματίων των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων με ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο των διαδικτυακών ταξιδιωτικών πρακτορείων (Online Travel Agencies – OTAs).
Τα βασικά συμπεράσματα της φετινής έρευνας είναι:
Τα τελευταία 10 χρόνια, οι OTAs κέρδισαν μερίδιο αγοράς της τάξης του 10% κατά μέσο όρο στον ευρωπαϊκό ξενοδοχειακό τομέα, γεγονός που αναδεικνύει την αυξανόμενη επιρροή τους.
Τα κανάλια πωλήσεων για τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία επιστρέφουν στις τάσεις που επικρατούσαν πριν από την πανδημία, όπου οι απευθείας κρατήσεις συνεχίζουν να μειώνονται.
Τα ξενοδοχεία βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε OTAs, για κρατήσεις, ιδίως τα μικρότερα ξενοδοχεία με λιγότερα δωμάτια.
Οι δύο κυρίαρχοι παίκτες στην αγορά ξενοδοχειακών καταλυμάτων είναι η Booking Holdings και η Expedia Group. Η Booking κατέχει μερίδιο 71% στην αγορά OTAs, αυξημένο κατά 10% τα τελευταία 10 χρόνια. Η Expedia έχει μερίδιο αγοράς κοντά στο 15%, αυξημένο κατά 2% τα τελευταία 2 χρόνια.
Οι OTAs διαμορφώνουν αυθαίρετα τις τιμές σε 4 από τις 10 περιπτώσεις. Επίσης, οι προσφορές τους προέρχονται από πολλαπλές πηγές, καταχωρώντας τιμές και διαθεσιμότητες άλλων OTAs στη δική τους πλατφόρμα, επηρεάζοντας αρνητικά 1 στα 2 ξενοδοχεία στην Ευρώπη.
Η ηλεκτρονική διάθεση δωματίων αντιπροσωπεύει το 45% των διανυκτερεύσεων που κλείνονται σε πραγματικό χρόνο μέσω διαδικτυακών καναλιών (διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μηχανές διαδικτυακών κρατήσεων στις ιστοσελίδες των ξενοδοχείων κ.λπ.).
Η θέση των ελληνικών ξενοδοχείων
Οι απευθείας κρατήσεις για τα ελληνικά ξενοδοχεία μειώνονται διαρκώς από το 2013 έως τώρα, με μια μικρή διακοπή της αρνητικής πορείας την περίοδο της πανδημίας. Έτσι, συνολικά οι απευθείας κρατήσεις (τηλέφωνο, email, walk-ins, fax, ιστοσελίδα του ξενοδοχείου είτε με αίτημα είτε με κράτηση σε πραγματικό χρόνο) το 2023, αποτελούσαν το 42,3% των διανυκτερεύσεων, έναντι 45,7% το 2021 και 54,7% το 2013. Την ίδια ώρα στην Ευρώπη, οι απευθείας κρατήσεις καταλαμβάνουν μερίδιο 51,9% των διανυκτερεύσεων.
Ενθαρρυντικό ωστόσο είναι το στοιχείο ότι οι κρατήσεις στα websites των ελληνικών ξενοδοχείων που πραγματοποιούνται μέσω booking engine, ακολουθούν μια αυξητική πορεία (8,4% το 2023 έναντι 6,9% το 2021) αν και έχουν μεγάλη απόσταση από 13,4% του ευρωπαϊκού μέσου όρου ενώ βρίσκονται στη χαμηλότερη θέση της Ευρώπης (μαζί με την Ιταλία).
Αντίθετα η εξάρτηση των ελληνικών ξενοδοχείων από τους tour operators είναι η υψηλότερη στην Ευρώπη και φτάνει στο 26,2% των διανυκτερεύσεων (έναντι 19,4% το 2021) την ώρα που ο ευρωπαϊκός μέσο όρος φτάνει μόλις στο 9,4%. Αυτό καταδεικνύει και τον υψηλό κίνδυνο που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά ξενοδοχεία σε περιπτώσεις καταρρεύσεων tour operators, όπως έγινε στην περίπτωση της Thomas Cook το 2019 και του FTI φέτος.
Επίσης άλλο ένα 23,5% των κρατήσεων προέρχεται από τους OTAs (έναντι 22,4% το 2021). Εδώ η Ελλάδα βρίσκεται σε καλύτερη θέση, με δεδομένο ότι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος εξάρτησης από τους OTAs στο 27,3%. Η Ολλανδία βρίσκεται στη χειρότερη θέση, με το 38,3% των διανυκτερεύσεών της να προέρχεται από OTAs ενώ η Φινλανδία είναι στην καλύτερη θέση, με το 16,1% τωνκρατήσεών της να προέρχεται από τις πλατφόρμες.
Ο Πρόεδρος της HOTREC Αλέξανδρος Βασιλικός δήλωσε: «Παρά τις μεγάλες προσπάθειες και τις επενδύσεις που κάνουν τα ξενοδοχεία στην Ευρώπη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, σε πολλές περιπτώσεις εξακολουθούμε να μην έχουμε τον πλήρη έλεγχο των πωλήσεων του δικού μας προϊόντος. Εμείς επενδύουμε για να παρέχουμε όσο το δυνατόν ποιοτικότερες υπηρεσίες σε όσο το δυνατόν καλύτερες τιμές, εντούτοις πολλές φορές οι προσπάθειές μας πέφτουν στο κενό λόγω των τεχνολογικών κολοσσών που μεσολαβούν και καθορίζουν αυθαίρετα τους όρους πώλησης κι αυτό αποβαίνει εις βάρος των καταναλωτών, των ξενοδοχείων και ειδικά των μικρότερων. Χρειάζεται λοιπόν μια νέα σχέση ισορροπίας με τους Online Travel Agencies και προς αυτή την κατεύθυνση είναι πολύ σημαντικό ότι πετύχαμε να υποχρεωθούν σε συμμόρφωση με συγκεκριμένους κανόνες πλατφόρμες όπως η Booking. Συνεχίζουμε την προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκειμένου να εφαρμοστεί απαρέγκλιτα η Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές(DMA) και να θεσπιστούν δίκαιοι ψηφιακοί κανόνες που θα εγγυώνται τον ελεύθερο ανταγωνισμό στην ευρωπαϊκή φιλοξενία.»
Για να δείτε την έρευνα πατήστε εδώ.
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα έρευνας της HOTREC για τα κανάλια διάθεσης δωματίων ξενοδοχείων στην Ευρώπη το 2024. Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ξενοδοχείων, Εστιατορίων και Καφέ, πραγματοποίησε την ετήσια έρευνα στις αρχές του έτους, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Valais της Ελβετίας (HES-SO Valais Wallis), με στόχο την παρακολούθηση της εξέλιξης των καναλιών διάθεσης δωματίων των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων με ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο των διαδικτυακών ταξιδιωτικών πρακτορείων (Online Travel Agencies – OTAs).
Τα βασικά συμπεράσματα της φετινής έρευνας είναι:
Τα τελευταία 10 χρόνια, οι OTAs κέρδισαν μερίδιο αγοράς της τάξης του 10% κατά μέσο όρο στον ευρωπαϊκό ξενοδοχειακό τομέα, γεγονός που αναδεικνύει την αυξανόμενη επιρροή τους.
Τα κανάλια πωλήσεων για τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία επιστρέφουν στις τάσεις που επικρατούσαν πριν από την πανδημία, όπου οι απευθείας κρατήσεις συνεχίζουν να μειώνονται.
Τα ξενοδοχεία βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε OTAs, για κρατήσεις, ιδίως τα μικρότερα ξενοδοχεία με λιγότερα δωμάτια.
Οι δύο κυρίαρχοι παίκτες στην αγορά ξενοδοχειακών καταλυμάτων είναι η Booking Holdings και η Expedia Group. Η Booking κατέχει μερίδιο 71% στην αγορά OTAs, αυξημένο κατά 10% τα τελευταία 10 χρόνια. Η Expedia έχει μερίδιο αγοράς κοντά στο 15%, αυξημένο κατά 2% τα τελευταία 2 χρόνια.
Οι OTAs διαμορφώνουν αυθαίρετα τις τιμές σε 4 από τις 10 περιπτώσεις. Επίσης, οι προσφορές τους προέρχονται από πολλαπλές πηγές, καταχωρώντας τιμές και διαθεσιμότητες άλλων OTAs στη δική τους πλατφόρμα, επηρεάζοντας αρνητικά 1 στα 2 ξενοδοχεία στην Ευρώπη.
Η ηλεκτρονική διάθεση δωματίων αντιπροσωπεύει το 45% των διανυκτερεύσεων που κλείνονται σε πραγματικό χρόνο μέσω διαδικτυακών καναλιών (διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μηχανές διαδικτυακών κρατήσεων στις ιστοσελίδες των ξενοδοχείων κ.λπ.).
Η θέση των ελληνικών ξενοδοχείων
Οι απευθείας κρατήσεις για τα ελληνικά ξενοδοχεία μειώνονται διαρκώς από το 2013 έως τώρα, με μια μικρή διακοπή της αρνητικής πορείας την περίοδο της πανδημίας. Έτσι, συνολικά οι απευθείας κρατήσεις (τηλέφωνο, email, walk-ins, fax, ιστοσελίδα του ξενοδοχείου είτε με αίτημα είτε με κράτηση σε πραγματικό χρόνο) το 2023, αποτελούσαν το 42,3% των διανυκτερεύσεων, έναντι 45,7% το 2021 και 54,7% το 2013. Την ίδια ώρα στην Ευρώπη, οι απευθείας κρατήσεις καταλαμβάνουν μερίδιο 51,9% των διανυκτερεύσεων.
Ενθαρρυντικό ωστόσο είναι το στοιχείο ότι οι κρατήσεις στα websites των ελληνικών ξενοδοχείων που πραγματοποιούνται μέσω booking engine, ακολουθούν μια αυξητική πορεία (8,4% το 2023 έναντι 6,9% το 2021) αν και έχουν μεγάλη απόσταση από 13,4% του ευρωπαϊκού μέσου όρου ενώ βρίσκονται στη χαμηλότερη θέση της Ευρώπης (μαζί με την Ιταλία).
Αντίθετα η εξάρτηση των ελληνικών ξενοδοχείων από τους tour operators είναι η υψηλότερη στην Ευρώπη και φτάνει στο 26,2% των διανυκτερεύσεων (έναντι 19,4% το 2021) την ώρα που ο ευρωπαϊκός μέσο όρος φτάνει μόλις στο 9,4%. Αυτό καταδεικνύει και τον υψηλό κίνδυνο που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά ξενοδοχεία σε περιπτώσεις καταρρεύσεων tour operators, όπως έγινε στην περίπτωση της Thomas Cook το 2019 και του FTI φέτος.
Επίσης άλλο ένα 23,5% των κρατήσεων προέρχεται από τους OTAs (έναντι 22,4% το 2021). Εδώ η Ελλάδα βρίσκεται σε καλύτερη θέση, με δεδομένο ότι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος εξάρτησης από τους OTAs στο 27,3%. Η Ολλανδία βρίσκεται στη χειρότερη θέση, με το 38,3% των διανυκτερεύσεών της να προέρχεται από OTAs ενώ η Φινλανδία είναι στην καλύτερη θέση, με το 16,1% τωνκρατήσεών της να προέρχεται από τις πλατφόρμες.
Ο Πρόεδρος της HOTREC Αλέξανδρος Βασιλικός δήλωσε: «Παρά τις μεγάλες προσπάθειες και τις επενδύσεις που κάνουν τα ξενοδοχεία στην Ευρώπη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, σε πολλές περιπτώσεις εξακολουθούμε να μην έχουμε τον πλήρη έλεγχο των πωλήσεων του δικού μας προϊόντος. Εμείς επενδύουμε για να παρέχουμε όσο το δυνατόν ποιοτικότερες υπηρεσίες σε όσο το δυνατόν καλύτερες τιμές, εντούτοις πολλές φορές οι προσπάθειές μας πέφτουν στο κενό λόγω των τεχνολογικών κολοσσών που μεσολαβούν και καθορίζουν αυθαίρετα τους όρους πώλησης κι αυτό αποβαίνει εις βάρος των καταναλωτών, των ξενοδοχείων και ειδικά των μικρότερων. Χρειάζεται λοιπόν μια νέα σχέση ισορροπίας με τους Online Travel Agencies και προς αυτή την κατεύθυνση είναι πολύ σημαντικό ότι πετύχαμε να υποχρεωθούν σε συμμόρφωση με συγκεκριμένους κανόνες πλατφόρμες όπως η Booking. Συνεχίζουμε την προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκειμένου να εφαρμοστεί απαρέγκλιτα η Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές(DMA) και να θεσπιστούν δίκαιοι ψηφιακοί κανόνες που θα εγγυώνται τον ελεύθερο ανταγωνισμό στην ευρωπαϊκή φιλοξενία.»
Για να δείτε την έρευνα πατήστε εδώ.