Κλιμακώνονται τα “αντάρτικα” κατά του ΤΑΙΠΕΔ σε Καλαμαριά και Ραφήνα
Προχθές ήταν η απόφαση της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας της Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία αντιτάχθηκε στο σχέδιο ανάπτυξης της Μαρίνας της Καλαμαριάς, ενώ πριν από λίγες ημέρες και η δήμαρχος της Καλαμαριάς, Χρύσα Αράπογλου, αντιτάχθηκε στα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ, προκρίνοντας στη Μαρίνα τη δημιουργία Βιβλιοθήκης και Μουσείου Απολυμαντηρίου Ανθρώπων.
Επίσης, η Δήμαρχος Ραφήνας, Δήμητρα Τσεβά, απέστειλε εξώδικη καταγγελία στο ΤΑΙΠΕΔ και το υπ. Εθνικής Οικονομίας με την οποία εναντιώνεται στα σχέδια του Ταμείου για την αξιοποίηση του λιμένα της περιοχής. Όπως αναφέρει στην εξώδικη καταγγελία της, η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την αξιοποίηση του Λιμένος Ραφήνας, «δεν ακολουθεί τις βέλτιστες πρακτικές, τόσο για την ορθολογική και με βιώσιμους όρους διαχείριση των υφιστάμενων υποδομών, όσο και τη διεξαγωγή της διαδικασίας διαβούλευσης με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, ειδικά όσα επηρεάζονται άμεσα και μακροπρόθεσμα από την προτεινόμενη επένδυση…».
Φυσικά, η δήμαρχος Ραφήνας-Πικερμίου αναφέρεται στους κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι δεν θέλουν την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, καθώς αυτή θα επιβαρύνει την κίνηση και τις όποιες υποδομές υπάρχουν. Και στις δυο περιπτώσεις ωστόσο, δηλαδή και η εξώδικη καταγγελία του Δήμου Ραφήνας και το βροντερό «ΌΧΙ» του Δήμου Καλαμαριάς και της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, έχουν καθαρά πολιτικό χαρακτήρα. Εξάλλου οι επενδύσεις αυτές βασίζονται σε Προεδρικά Διατάγματα (ΠΔ), που εγκρίθηκαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας και υλοποιούν πολιτικές της πολιτείας, όπως για παράδειγμα είναι η αξιοποίηση και ανάδειξη του λιμένα Ραφήνας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την Εθνική Στρατηγική Λιμένων, το λιμάνι της Ραφήνας είναι ο δεύτερος σε επιβατική κίνηση λιμένας της Αττικής και στόχο έχει να ανακουφίσει τον ήδη επιβαρυμένο λιμένα του Πειραιά. Από την άλλη πλευρά, το ΠΔ που αφορά στην αξιοποίηση της Μαρίνας Καλαμαριάς, στόχο έχει την ικανοποίηση της ανερχόμενης τουριστικής κίνησης στην Βόρειο Ελλάδα και ειδικότερα στην συμπρωτεύουσα.
Μάλιστα, αξίζει να αναφερθεί ότι η δόμηση στη Μαρίνα Καλαμαριάς έχει περιοριστεί στο μισό από εκείνη που προβλέπονταν αρχικά. Η αρχική χωροθέτηση της Μαρίνας (ΦΕΚ 118/19.7.1993) προέβλεπε τη δόμηση μέχρι 30.000 τ.μ. και η νέα χωροθέτηση (ΦΕΚ 95/Δ/10.02.2023) προβλέπει τη δόμηση μέχρι 14.700 τ.μ. Ο συντελεστής δόμησης δηλαδή από 0,4 μειώθηκε στο 0,2, δεδομένου ότι η συνολική έκταση της χερσαίας ζώνης ξεπερνά τα 75.000 τ.μ.
Επίσης, στη νέα χωροθέτηση προβλέπεται η δημιουργία εγκαταστάσεων διοίκησης και λειτουργίας της μαρίνας, χώρου απόθεσης και συντήρηση σκαφών, χώρων τουρισμού και αναψυχής, πρασίνου – αναψυχής και κατοικίας προς μίσθωση. Αυτό είναι το αντάλλαγμα που αναλαμβάνει ο παραχωρησιούχος της Μαρίνας, και ο οποίος αναμένεται να επενδύσει πάνω από 20 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξή της και τη δημιουργία των νέων εγκαταστάσεων.
Η δήμαρχος της Καλαμαριάς υποστηρίζει ότι το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί να χτίσει μια (ιδιωτική) πόλη, που θα αποκλείσει τους δημότες από την πρόσβαση σε αυτήν. «Ουσιαστικά προβλέπεται ένας κανονικός οικισμός μέσα στη θάλασσα, που παρεμπιπτόντως έχει και μία μαρίνα. Πρόκειται για real estate» είπε πρόσφατα. Στην πράξη ωστόσο αυτό που φοβάται, όπως και πολλοί ψηφοφόροι της (π.χ. τοπικοί επιχειρηματίες), είναι η διατάραξη του status quo της περιοχής με την έλευση κάποιου ισχυρού παραχωρησιούχου (επιχειρηματίας) ο οποίος θα έχει το όραμα και την όρεξη δημιουργήσει ένα νέο πόλο αναψυχής στην περιοχή.
Σημειώνεται ότι σήμερα η μαρίνα Καλαμαριάς έχει πολύ μικρή κίνηση και παρά το γεγονός ότι βρίσκεται στην είσοδο του μεγαλύτερου αστικού κέντρου της Βορείου Ελλάδος και με ανερχόμενη τουριστική κίνηση για τα τελευταία πέντε – δέκα χρόνια. Οι περισσότερες θέσεις της Μαρίνας σήμερα είναι άδειες, ενώ οι υπηρεσίες που λαμβάνουν είναι μηδενικές, όπως επίσης και το τίμημα που καταβάλλουν.
Πάντως, όλες αυτές οι αντιδράσεις δεν έχουν καμία νομική συνέπεια. Τα ΠΔ υπάρχουν και έχουν εγκριθεί από το ΣτΕ. Τόσο το ψήφισμα της Δημάρχου της Καλαμαριάς, όσο και το εξώδικο της Δημάρχου Ραφήνας δεν δημιουργούν καμία νομική επίπτωση. Επίσης, καμία επίπτωση δεν έχει η στήριξη που έλαβε ο Δήμος Καλαμαριάς από την Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης (παλιά Νομαρχία Θεσσαλονίκης), καθώς η στήριξη αυτή δεν κοστίζει τίποτε.
Επίσης, η αντίδραση της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, η οποία συνιστά μια από τις επτά διοικητικές μονάδες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, δεν έχει καμία σχέση με την αιρετή Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, την οποία τεχνηέντως κάποιοι, μεταξύ των οποίων και η Δήμαρχος Καλαμαριάς, παρουσίασαν ότι αντιδρά στη δημιουργία της Μαρίνας Καλαμαριάς.
Επίσης, η Δήμαρχος Ραφήνας, Δήμητρα Τσεβά, απέστειλε εξώδικη καταγγελία στο ΤΑΙΠΕΔ και το υπ. Εθνικής Οικονομίας με την οποία εναντιώνεται στα σχέδια του Ταμείου για την αξιοποίηση του λιμένα της περιοχής. Όπως αναφέρει στην εξώδικη καταγγελία της, η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την αξιοποίηση του Λιμένος Ραφήνας, «δεν ακολουθεί τις βέλτιστες πρακτικές, τόσο για την ορθολογική και με βιώσιμους όρους διαχείριση των υφιστάμενων υποδομών, όσο και τη διεξαγωγή της διαδικασίας διαβούλευσης με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, ειδικά όσα επηρεάζονται άμεσα και μακροπρόθεσμα από την προτεινόμενη επένδυση…».
Φυσικά, η δήμαρχος Ραφήνας-Πικερμίου αναφέρεται στους κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι δεν θέλουν την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, καθώς αυτή θα επιβαρύνει την κίνηση και τις όποιες υποδομές υπάρχουν. Και στις δυο περιπτώσεις ωστόσο, δηλαδή και η εξώδικη καταγγελία του Δήμου Ραφήνας και το βροντερό «ΌΧΙ» του Δήμου Καλαμαριάς και της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, έχουν καθαρά πολιτικό χαρακτήρα. Εξάλλου οι επενδύσεις αυτές βασίζονται σε Προεδρικά Διατάγματα (ΠΔ), που εγκρίθηκαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας και υλοποιούν πολιτικές της πολιτείας, όπως για παράδειγμα είναι η αξιοποίηση και ανάδειξη του λιμένα Ραφήνας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την Εθνική Στρατηγική Λιμένων, το λιμάνι της Ραφήνας είναι ο δεύτερος σε επιβατική κίνηση λιμένας της Αττικής και στόχο έχει να ανακουφίσει τον ήδη επιβαρυμένο λιμένα του Πειραιά. Από την άλλη πλευρά, το ΠΔ που αφορά στην αξιοποίηση της Μαρίνας Καλαμαριάς, στόχο έχει την ικανοποίηση της ανερχόμενης τουριστικής κίνησης στην Βόρειο Ελλάδα και ειδικότερα στην συμπρωτεύουσα.
Μάλιστα, αξίζει να αναφερθεί ότι η δόμηση στη Μαρίνα Καλαμαριάς έχει περιοριστεί στο μισό από εκείνη που προβλέπονταν αρχικά. Η αρχική χωροθέτηση της Μαρίνας (ΦΕΚ 118/19.7.1993) προέβλεπε τη δόμηση μέχρι 30.000 τ.μ. και η νέα χωροθέτηση (ΦΕΚ 95/Δ/10.02.2023) προβλέπει τη δόμηση μέχρι 14.700 τ.μ. Ο συντελεστής δόμησης δηλαδή από 0,4 μειώθηκε στο 0,2, δεδομένου ότι η συνολική έκταση της χερσαίας ζώνης ξεπερνά τα 75.000 τ.μ.
Επίσης, στη νέα χωροθέτηση προβλέπεται η δημιουργία εγκαταστάσεων διοίκησης και λειτουργίας της μαρίνας, χώρου απόθεσης και συντήρηση σκαφών, χώρων τουρισμού και αναψυχής, πρασίνου – αναψυχής και κατοικίας προς μίσθωση. Αυτό είναι το αντάλλαγμα που αναλαμβάνει ο παραχωρησιούχος της Μαρίνας, και ο οποίος αναμένεται να επενδύσει πάνω από 20 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξή της και τη δημιουργία των νέων εγκαταστάσεων.
Η δήμαρχος της Καλαμαριάς υποστηρίζει ότι το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί να χτίσει μια (ιδιωτική) πόλη, που θα αποκλείσει τους δημότες από την πρόσβαση σε αυτήν. «Ουσιαστικά προβλέπεται ένας κανονικός οικισμός μέσα στη θάλασσα, που παρεμπιπτόντως έχει και μία μαρίνα. Πρόκειται για real estate» είπε πρόσφατα. Στην πράξη ωστόσο αυτό που φοβάται, όπως και πολλοί ψηφοφόροι της (π.χ. τοπικοί επιχειρηματίες), είναι η διατάραξη του status quo της περιοχής με την έλευση κάποιου ισχυρού παραχωρησιούχου (επιχειρηματίας) ο οποίος θα έχει το όραμα και την όρεξη δημιουργήσει ένα νέο πόλο αναψυχής στην περιοχή.
Σημειώνεται ότι σήμερα η μαρίνα Καλαμαριάς έχει πολύ μικρή κίνηση και παρά το γεγονός ότι βρίσκεται στην είσοδο του μεγαλύτερου αστικού κέντρου της Βορείου Ελλάδος και με ανερχόμενη τουριστική κίνηση για τα τελευταία πέντε – δέκα χρόνια. Οι περισσότερες θέσεις της Μαρίνας σήμερα είναι άδειες, ενώ οι υπηρεσίες που λαμβάνουν είναι μηδενικές, όπως επίσης και το τίμημα που καταβάλλουν.
Πάντως, όλες αυτές οι αντιδράσεις δεν έχουν καμία νομική συνέπεια. Τα ΠΔ υπάρχουν και έχουν εγκριθεί από το ΣτΕ. Τόσο το ψήφισμα της Δημάρχου της Καλαμαριάς, όσο και το εξώδικο της Δημάρχου Ραφήνας δεν δημιουργούν καμία νομική επίπτωση. Επίσης, καμία επίπτωση δεν έχει η στήριξη που έλαβε ο Δήμος Καλαμαριάς από την Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης (παλιά Νομαρχία Θεσσαλονίκης), καθώς η στήριξη αυτή δεν κοστίζει τίποτε.
Επίσης, η αντίδραση της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, η οποία συνιστά μια από τις επτά διοικητικές μονάδες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, δεν έχει καμία σχέση με την αιρετή Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, την οποία τεχνηέντως κάποιοι, μεταξύ των οποίων και η Δήμαρχος Καλαμαριάς, παρουσίασαν ότι αντιδρά στη δημιουργία της Μαρίνας Καλαμαριάς.