Αττική Οδός: Για τις 5 Σεπτεμβρίου πάει η υπογραφή της σύμβασης
Τρέχει η κυβέρνηση, με στόχο την ολοκλήρωση της οικονομικής συναλλαγής για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού μέχρι το τέλος του έτους. Η πίεση που ασκεί για την ολοκλήρωση της σύμβασης έχει να κάνει αφενός μεν με το γεγονός ότι σχετίζεται έντονα με την εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2024, αφετέρου δε επειδή είναι μια μεγάλη σύμβαση, ιστορικά η μεγαλύτερη που έχει υπογράψει ένας δημόσιος φορέας.
Όσον αφορά την εκτέλεση του προϋπολογισμού, το καταβαλλόμενο τίμημα ύψους 3,27 δισ. ευρώ της Αττικής Οδού αντιστοιχεί στο 1,5% του ΑΕΠ. Η καταβολή του δε μέχρι το τέλος του έτους είναι σημαντική για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού για το 2024, αφού σε άλλη περίπτωση θα υπολείπεται σημαντικά των στόχων του.
Με δεδομένο, μάλιστα, ότι δεν επιτυγχάνεται φέτος ο αρχικός στόχος αύξησης του ΑΕΠ κατά 2,9%, αλλά θα είναι χαμηλότερος (2,5% έχει υπολογιστεί στο ΜΠΔΣ), σημαίνει ακόμη μεγαλύτερη δυσκολία στην επίτευξη του στόχου μείωσης του χρέους προς ΑΕΠ. Σημειώνεται ότι ο Προϋπολογισμός του 2024 (Νοέμβριος 2023) έφερε τον λόγο χρέους προς ΑΕΠ για φέτος στο 152,3%.
Ωστόσο, το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) αύξησε οριακά τον δείκτη αυτόν στο 152,7%. Χωρίς το έσοδο της Αττικής Οδού, ο δείκτης αυτός μπορεί να βρεθεί στο 154,2%, τιμή που σίγουρα δεν θα ευχαριστήσει τις αγορές, αφού η απόκλισή της από τον Προϋπολογισμό του 2024 θα είναι σχεδόν δύο ποσοστιαίες μονάδες.
Η κυβέρνηση και το Μέγαρο Μαξίμου, ωστόσο, έχουν άλλον έναν πρόσθετο λόγο να προωθήσουν τη σύμβαση αυτήν το συντομότερο δυνατόν. Αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι για πρώτη φορά από την ολοκλήρωση του οδικού άξονα, το 1996, θα έχουμε μια μείωση των τιμολογίων των διοδίων. Το νέο τιμολόγιο που προβλέπεται στη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού αναμένεται να παραμείνει στα 2,50 ευρώ, αντί 2,80, που είναι σήμερα, για μια 5ετία.
Τέλος, ας μην ξεχνάμε και το μέγεθος της σύμβασης. Είναι η μεγαλύτερη σύμβαση που έχει υπογράψει ιστορικά το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και οποιοσδήποτε άλλος κρατικός φορέας. Το τίμημα δε της Αττικής Οδού θα αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 25% των συνολικών εσόδων που θα έχει εισπράξει από το 2011 που λειτουργεί το ΤΑΙΠΕΔ μέχρι και το τέλος του έτους. Μέχρι σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ έχει έσοδα 9 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι με την Αττική Οδό θα ξεπεράσει τα 12 δισ. ευρώ.
Για όλα τα παραπάνω, δεν θα ήταν υπερβολή στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης να παραστεί η πολιτική ηγεσία σε πολύ υψηλό επίπεδο. Η υπογραφή της σύμβασης εκτιμάται ότι θα γίνει σε περίπου 1 μήνα από σήμερα και επιδίωξη είναι να λάβει χώρα πριν από την έναρξη της ΔΕΘ. Ως πιο πιθανή ημερομηνία θεωρείται η Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2024.
Για να συμβεί αυτό, όμως, θα απαιτηθεί η έκδοση της σχετικής Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ), η οποία θα εξουσιοδοτήσει τους συναρμόδιους υπουργούς, Κωστή Χατζηδάκη και Χρήστο Σταϊκούρα, για την υπογραφή της σύμβασης. Η ΠΥΣ μπορεί να εκδοθεί είτε σε διά ζώσης συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, που δεν αποκλείεται να συγκληθεί μέχρι τον Δεκαπενταύγουστο, ή ακόμη και διά περιφοράς.
Η ολοκλήρωση της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ Τέρνα μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου δίνει το περιθώριο σε όλους τους εμπλεκόμενους να ολοκληρώσουν τη σύμβαση μέσα στη χρονιά. Η μόνη εκκρεμότητα (προαίρεση) που απομένει για το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης θα είναι η ψήφιση του κυρωτικού νόμου της σύμβασης στη Βουλή. Ωστόσο, αυτό είναι κάτι που εύκολα μπορεί να λάβει χώρα τέλος Σεπτέμβρη ή αρχές Οκτώβρη. Έτσι, θα μείνουν δύο μήνες προκειμένου να ολοκληρωθεί η συναλλαγή, που θα φέρει στα ταμεία του Δημοσίου 3,27 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά την εκτέλεση του προϋπολογισμού, το καταβαλλόμενο τίμημα ύψους 3,27 δισ. ευρώ της Αττικής Οδού αντιστοιχεί στο 1,5% του ΑΕΠ. Η καταβολή του δε μέχρι το τέλος του έτους είναι σημαντική για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού για το 2024, αφού σε άλλη περίπτωση θα υπολείπεται σημαντικά των στόχων του.
Με δεδομένο, μάλιστα, ότι δεν επιτυγχάνεται φέτος ο αρχικός στόχος αύξησης του ΑΕΠ κατά 2,9%, αλλά θα είναι χαμηλότερος (2,5% έχει υπολογιστεί στο ΜΠΔΣ), σημαίνει ακόμη μεγαλύτερη δυσκολία στην επίτευξη του στόχου μείωσης του χρέους προς ΑΕΠ. Σημειώνεται ότι ο Προϋπολογισμός του 2024 (Νοέμβριος 2023) έφερε τον λόγο χρέους προς ΑΕΠ για φέτος στο 152,3%.
Ωστόσο, το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) αύξησε οριακά τον δείκτη αυτόν στο 152,7%. Χωρίς το έσοδο της Αττικής Οδού, ο δείκτης αυτός μπορεί να βρεθεί στο 154,2%, τιμή που σίγουρα δεν θα ευχαριστήσει τις αγορές, αφού η απόκλισή της από τον Προϋπολογισμό του 2024 θα είναι σχεδόν δύο ποσοστιαίες μονάδες.
Η κυβέρνηση και το Μέγαρο Μαξίμου, ωστόσο, έχουν άλλον έναν πρόσθετο λόγο να προωθήσουν τη σύμβαση αυτήν το συντομότερο δυνατόν. Αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι για πρώτη φορά από την ολοκλήρωση του οδικού άξονα, το 1996, θα έχουμε μια μείωση των τιμολογίων των διοδίων. Το νέο τιμολόγιο που προβλέπεται στη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού αναμένεται να παραμείνει στα 2,50 ευρώ, αντί 2,80, που είναι σήμερα, για μια 5ετία.
Τέλος, ας μην ξεχνάμε και το μέγεθος της σύμβασης. Είναι η μεγαλύτερη σύμβαση που έχει υπογράψει ιστορικά το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και οποιοσδήποτε άλλος κρατικός φορέας. Το τίμημα δε της Αττικής Οδού θα αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 25% των συνολικών εσόδων που θα έχει εισπράξει από το 2011 που λειτουργεί το ΤΑΙΠΕΔ μέχρι και το τέλος του έτους. Μέχρι σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ έχει έσοδα 9 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι με την Αττική Οδό θα ξεπεράσει τα 12 δισ. ευρώ.
Για όλα τα παραπάνω, δεν θα ήταν υπερβολή στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης να παραστεί η πολιτική ηγεσία σε πολύ υψηλό επίπεδο. Η υπογραφή της σύμβασης εκτιμάται ότι θα γίνει σε περίπου 1 μήνα από σήμερα και επιδίωξη είναι να λάβει χώρα πριν από την έναρξη της ΔΕΘ. Ως πιο πιθανή ημερομηνία θεωρείται η Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2024.
Για να συμβεί αυτό, όμως, θα απαιτηθεί η έκδοση της σχετικής Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ), η οποία θα εξουσιοδοτήσει τους συναρμόδιους υπουργούς, Κωστή Χατζηδάκη και Χρήστο Σταϊκούρα, για την υπογραφή της σύμβασης. Η ΠΥΣ μπορεί να εκδοθεί είτε σε διά ζώσης συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, που δεν αποκλείεται να συγκληθεί μέχρι τον Δεκαπενταύγουστο, ή ακόμη και διά περιφοράς.
Η ολοκλήρωση της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ Τέρνα μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου δίνει το περιθώριο σε όλους τους εμπλεκόμενους να ολοκληρώσουν τη σύμβαση μέσα στη χρονιά. Η μόνη εκκρεμότητα (προαίρεση) που απομένει για το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης θα είναι η ψήφιση του κυρωτικού νόμου της σύμβασης στη Βουλή. Ωστόσο, αυτό είναι κάτι που εύκολα μπορεί να λάβει χώρα τέλος Σεπτέμβρη ή αρχές Οκτώβρη. Έτσι, θα μείνουν δύο μήνες προκειμένου να ολοκληρωθεί η συναλλαγή, που θα φέρει στα ταμεία του Δημοσίου 3,27 δισ. ευρώ.