avatar

Ο Εξαρχείων
Ανδρέας Μαζαράκης

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Επενδυτική προέλαση του ομίλου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη - Η υπεροπλία και ο ρόλος της πολιτείας

"Επενδυτική ισχύς"

Τι δήλωσε ο γενικός διευθυντής Επιχειρηµατικής Ανάπτυξης και εκτελεστικό µέλος του ∆.Σ. του Οµίλου, Μάνος Μουστάκας, από το βήµα του Συνεδρίου Υποδοµών και Μεταφορών, για τον νέο κύκλο επενδύσεών του

moustakas-gekterna
Το σήµα της εκκίνησης για ένα νέο µεγάλο κύκλο επενδύσεων του Οµίλου στους τοµείς των παραχωρήσεων και των Σ∆ΙΤ εντός και εκτός Ελλάδας έδωσε ο γενικός διευθυντής Επιχειρηµατικής Ανάπτυξης και εκτελεστικό µέλος του ∆.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μάνος Μουστάκας, από το βήµα του ITC 2024 - 7ου Συνεδρίου Υποδοµών και Μεταφορών.

«Εχοντας τοποθετηθεί ήδη στρατηγικά σε έναν κλάδο όπου έχουµε το ανταγωνιστικό πλεονέκτηµα, δεδοµένης της καθετοποίησης που έχει ο Οµιλος, αλλά και της δυνατότητας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να ελέγχει κάθε στάδιο ρίσκου του έργου, είµαστε πανέτοιµοι να διεκδικήσουµε επάξια οποιοδήποτε µεγάλο έργο παραχώρησης δηµοπρατηθεί στην ευρύτερη Νοτιοανατολική Ευρώπη», δήλωσε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως «αφού η κεφαλαιακή δύναµη πυρός που διαθέτουµε είναι πολλαπλάσια των αντίστοιχων έργων που αναµένονται στη χώρα µας, είναι δεδοµένο ότι κοιτάµε και πέρα από την Ελλάδα».

Σύµφωνα µε τον κ. Μουστάκα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κάνει το συγκεκριµένο άλµα προς το µέλλον τώρα που αποκρυσταλλώνονται οι ευκαιρίες για επενδύσεις σε υποδοµές στην Ελλάδα και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, µε λογικές αποδόσεις.

«Θεωρούµε ότι αυτό το πλάνο ανάπτυξης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανταποκρίνεται πλήρως σε αυτό που πλέον αναζητά η διεθνής επενδυτική κοινότητα: ξεκάθαρη στόχευση, αποτελεσµατική διάρθρωση, καθετοποίηση µε ανταγωνιστικά πλεονεκτήµατα, εξειδικευµένη τεχνογνωσία στη µελέτη, χρηµατοδότηση, υλοποίηση και λειτουργία µεγάλων έργων υποδοµών, καθώς και υγιή θεµελιώδη, βασιζόµενα σε γερό ταµείο, δανεισµό χωρίς αναγωγή στη µητρική και προβλέψιµες, σταθερές και ισχυρές ταµειακές ροές σε βάθος δεκαετιών».

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η υπεροπλία του Οµίλου

Αναφερόµενος στην υπεροπλία του Οµίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον συγκεκριµένο τοµέα, ο κ. Μουστάκας σηµείωσε πως µε τα υπάρχοντα ταµειακά διαθέσιµα της µητρικής εταιρείας, τα αναµενόµενα µερίσµατα από το σύνολο των έργων που βρίσκονται ή θα µπουν σε λειτουργία τα αµέσως επόµενα χρόνια, αλλά και την επιπλέον ρευστότητα από την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, η συνολική επενδυτική ισχύς του Οµίλου ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ ως χρήµατα που µπορούν να χρησιµοποιηθούν για ίδια κεφάλαια σε επενδύσεις. Λαµβάνοντας υπόψη τη δυνατότητα µόχλευσης µέσω δανεισµού, το ποσόν αυτό πολλαπλασιάζεται και είναι διαθέσιµο για χρηµατοδότηση έργων.

Συνεπώς, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θωρακίζεται µε ένα οπλοστάσιο σηµαντικότατων επιπλέον κεφαλαίων, αποκλειστικά για διεκδίκηση νέων µεγάλων έργων στις υποδοµές και τις παραχωρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αφού για όλα τα µεγάλα projects, στα οποία είχε ήδη επικρατήσει µέσω διεθνών διαγωνισµών ο Οµιλος (π.χ. Αττική Οδός, Εγνατία Οδός, Νέος ∆ιεθνής Αερολιµένας Ηρακλείου Κρήτης κ.λπ.), έχουν ήδη εξασφαλιστεί τόσο οι χρηµατοδοτικές γραµµές όσο και η ίδια συµµετοχή.

Ο ρόλος της πολιτείας

Ο γενικός διευθυντής Επιχειρηµατικής Ανάπτυξης και εκτελεστικό µέλος του ∆.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ωστόσο, αναφέρθηκε και στο θεσµικό πλαίσιο της χώρας, σχολιάζοντας χαρακτηριστικά πως «υπάρχουν σηµεία που χρήζουν βελτίωσης στο µοντέλο των παραχωρήσεων και των Σ∆ΙΤ και τα οποία δηµιουργούν -δικαιολογηµένες κατά τη γνώµη µου- επιφυλάξεις». Πιο συγκεκριµένα, ο κ. Μουστάκας έκανε ιδιαίτερη µνεία στο γεγονός ότι, παρότι συλλήβδην ο ιδιωτικός τοµέας προειδοποίησε κατά την περίοδο προετοιµασίας των έργων τόσο για την ωριµότητά τους όσο και για την ανισοµερή και αναποτελεσµατική κατανοµή των ευθυνών των έργων, οι ανησυχίες αυτές δυστυχώς δεν εισακούστηκαν.

«Αρα όλοι οι επενδυτές πρέπει να αναλάβουµε ευθύνη για θέµατα που πρακτικά είναι εκτός σφαίρας ελέγχου µας, όπως π.χ. για την τήρηση του χρονοδιαγράµµατος ως προς τη µελέτη και την κατασκευή, όταν την ίδια στιγµή σε έργα οδοποιίας δεν υπάρχει δέσµευση από το ∆ηµόσιο για θέµατα µετακίνησης δικτύων ή για συγκεκριµένο χρονοδιάγραµµα διάθεσης γης, ή ακόµα και διαθεσιµότητας νερού σε περίπτωση αρδευτικού έργου», είπε ο κ. Μουστάκας.

Επιπλέον, έκανε λόγο για µία ανισορροπία µεταξύ των οικονοµικών δεδοµένων µε τα οποία µπορεί να δηµοπρατήθηκε ένα έργο και των πραγµατικών συνθηκών στην αγορά όταν ήρθε η ώρα του διαγωνισµού, δίνοντας ως παράδειγµα τις προβλέψεις για τις πληρωµές διαθεσιµότητας, δηλαδή το µέγιστο της συµβολής του ∆ηµοσίου, οι οποίες έχουν γίνει µε δεδοµένα κόστους που από τον χρόνο σύνταξης της προµελέτης της υπηρεσίας µέχρι τον διαγωνισµό έχουν αυξηθεί σε δυσθεώρητα ύψη, µε αποτέλεσµα το έργο να µην είναι χρηµατοδοτήσιµο ακόµα και µε µηδενική έκπτωση.

«Αρα, τα συγχρηµατοδοτούµενα έργα είναι επωφελή και ελκυστικά, αρκεί να προετοιµάζονται µε τις απλές και δοκιµασµένες λογικές που επιτυχηµένα έχουµε χρησιµοποιήσει στο παρελθόν, αξιοποιώντας ουσιαστικά και τον µηχανισµό του διαλόγου µεταξύ των υποψηφίων και των αναθετουσών αρχών ώστε να είναι αµοιβαία επωφελή», κατέληξε ο κ. Μουστάκας.



*Δημοσιεύτηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»