ΑΒΑΞ: Στρατηγική 5ετίας με έμφαση σε παραχωρήσεις, real estate και ενέργεια

Με το βλέμμα στραμμένο στην ολοκλήρωση κρίσιμων έργων υποδομής και την ταυτόχρονη υλοποίηση ενός φιλόδοξου επενδυτικού πλάνου, ο όμιλος ΑΒΑΞ, με ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων 3,2 δισ. ευρώ και EBITDA άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ, προχωρά στη στρατηγική της επόμενης πενταετίας, η οποία περιλαμβάνει αναδιάταξη του χαρτοφυλακίου επενδύσεων. Αυτή η αναδιάταξη μετατοπίζει μέρος των χρηματοδοτικών ροών από τις κατασκευές σε τομείς όπου ο όμιλος διαθέτει εμπειρία και μπορεί να προσφέρει προστιθέμενη αξία.
Ο εκτελεστικός πρόεδρος του ομίλου, Χρήστος Ιωάννου, κατά τη διάρκεια της χθεσινής ενημέρωσης των δημοσιογράφων, ανέφερε ότι το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στους τομείς των παραχωρήσεων, του real estate, με έμφαση στις οικιστικές αναπτύξεις και τις μαρίνες σε τουριστικούς προορισμούς και της ενέργειας. Στόχος της εταιρείας είναι η διατήρηση του μη κατασκευαστικού EBITDA στο 40%.
Όπως δήλωσε με τη σειρά του ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, Αντώνης Μιτζάλης, η ενίσχυση του κύκλου εργασιών, η απορρόφηση του υψηλού ανεκτέλεστου και η πρόοδος σε εμβληματικά έργα, όπως η Γραμμή 4 του Μετρό, η Πατρα–Πύργος, η υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος στο Ελληνικό και το Fly Over της Θεσσαλονίκης, αποτυπώνουν τη δυναμική και την τεχνική επάρκεια του ομίλου. Παράλληλα, η ΑΒΑΞ δεν κρύβει την πρόθεσή της να ενισχύσει την παρουσία της στο εξωτερικό, με έμφαση σε έργα στη Ρουμανία και το Ιράκ, στοχεύοντας σε περαιτέρω διεθνή επέκταση.
Παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες και τις προκλήσεις του κλάδου, η εταιρεία καταγράφει σημαντική πρόοδο στα μεγάλα έργα που έχει αναλάβει, όπως τόνισε ο Αντώνης Μιτζάλης. «Η αύξηση του κύκλου εργασιών είναι ενδεικτική της δυναμικής μας, ενώ το ανεκτέλεστο που διαθέτουμε βαίνει προς κατανάλωση με γρήγορους ρυθμούς», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Όμιλος ΑΒΑΞ πρόσφατα ανέλαβε την κατασκευή νέων κτηριακών εγκαταστάσεων για την ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ στον Ασπρόπυργο, με την πρώτη φάση του έργου να ανέρχεται σε προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ. Η έναρξη της τέταρτης φάσης αυτής της σημαντικής επένδυσης σηματοδοτεί την ενίσχυση της μακροχρόνιας στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ της ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ και του Ομίλου.
Παράλληλα, ο όμιλος υπέγραψε για και τις συμβάσεις για τα έργα αποκατάστασης από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias στη Θεσσαλία, ενώ αναμένεται να υπογράψει τη σύμβαση για το ΣΔΙΤ για αρδευτικό έργο του Ταυρωπού, το οποίο έχει αναλάβει σε συνεργασία με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Η συμβολή των παραχωρήσεων στα EBITDA παραμένει καθοριστική, παρά την παράδοση της Αττικής Οδού. Ο όμιλος αναμένει έσοδα την επόμενη τριετία από την Αττική Οδό ΑΕ ύψους περίπου 60 εκατ. ευρώ με τη μορφή είτε μερισμάτων είτε επιστροφής κεφαλαίου. Η απώλεια των εσόδων από την Αττική Οδό αναμένεται να αντισταθμιστεί από το έργο Fly Over στη Θεσσαλονίκη, το οποίο προγραμματίζεται να τεθεί σε λειτουργία το 2028. Ωστόσο, για να διατηρηθεί η ισορροπία στα έσοδα, είναι κρίσιμη η ανάληψη νέων συμβάσεων παραχώρησης.
Γραμμή 4 Μετρό: Επιταχύνονται οι εργασίες
Στο επίκεντρο βρίσκεται η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, όπου έπιασε το πρώτο χιλιόμετρο υπόγειας διάνοιξης ο δεύτερος μετροπόντικας που ξεκίνησε από το Γαλάτσι. Ο μετροπόντικας που ξεκίνησε από τη Κατεχάκη πλησιάζει σύντομα τα 3 χλμ. Η εταιρεία αυτή τη στιγμή δουλεύει σε 10 σταθμούς που βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια υλοποίησης, ενώ δεν έχει ξεκινήσει τις εργασίες σε μόλις 5. Στο έργο απασχολούνται σήμερα 511 εργαζόμενοι της εταιρείας, ενώ με την προσθήκη εργολάβων ο συνολικός αριθμός ξεπερνά τα 1.500 άτομα.
Ελληνικό: Δύσκολο, αλλά όχι «νεκρό» έργο
Ιδιαίτερη πρόκληση συνιστά το έργο της υπογειοποίησης της Λεωφόρου Ποσειδώνος, στο πλαίσιο της ευρύτερης ανάπλασης του Ελληνικού. Η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται στα μέσα του 2027.Όπως υπογράμμισε ο κ. Μιτζάλης το έργο είναι εξαιρετικά δυναμικό και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη συνεργασία με δημόσιες υπηρεσίες, καθώς και από τη διαχείριση χρονοβόρων γραφειοκρατικών διαδικασιών. Η εικόνα που παρουσιάστηκε για την πρόοδο των έργων στο Ελληνικό διαφέρει αισθητά από τις διαδεδομένες αντιλήψεις περί καθυστερήσεων ή έλλειψης συντονισμού. Αντιθέτως, πρόκειται για ένα σύνθετο, διαλειτουργικό εγχείρημα, το οποίο βρίσκεται αντιμέτωπο με τις τεχνικές δυσκολίες ενός έργου πρωτοφανούς κλίμακας. «Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνεται η σκυροδέτηση, ωστόσο για να τελειώσει το έργο θα πρέπει πρώτα να ξεπεραστούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια», συμπλήρωσε ο ίδιος. Παράλληλα, ο όμιλος έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για την κατασκευή του εμπορικού κέντρου Vouliagmenis Mall. Ο σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη και σύντομα αναμένεται η ανάδειξη του αναδόχου.
Νοσοκομεία Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος: Πρώτη η Κομοτηνή
Σημαντική πρόοδος καταγράφεται στα 3 νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στη Θεσσαλονίκη, στην Κομοτήνη και στη Σπάρτη. Το νοσοκομείο της Κομοτηνής είναι το πιο προχωρημένο, καθώς εκεί ξεκίνησαν πρώτα οι εργασίες και τα τρία ωστόσο βρίσκονται σε φάση σκυροδέτησης. Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει οι προκαταρκτικές εργασίες για την ανέγερση των μεταλλικών και στη συνέχεια των ξύλινων στοιχείων.
Fly Over
Καθοριστικής σημασίας είναι η φάση εντατικοποίησης των εργασιών στο Fly Over. Ιδιαίτερα σημείο καμπής είναι η κατασκευή της υπερηψωνενης γέφυρας, η οποία θα ανακουφίσει τις μετακινήσεις των κατοίκων και επισκεπτών της πόλης. Ο ρυθμός κατασκευής χαρακτηρίζεται ικανοποιητικός και αναμένεται να είναι έτοιμο το 2028.
Μπράλος – Άμφισσα: Εργασίες σε πλήρη εξέλιξη
Οι εργασίες για τον οδικό άξονα «Μπράλος-Άμφισσα» προχωρούν με κανονικούς ρυθμούς, παρά τις αρχικές καθυστερήσεις που σημειώθηκαν κατά την ολοκλήρωση της μελέτης και τις απαραίτητες αλλαγές στον σχεδιασμό του έργου, οι οποίες έχουν πλέον εγκριθεί.
Αυτή τη στιγμή, οι εργασίες προχωρούν και στις δύο σήραγγες, οι οποίες έχουν συνολικό μήκος 2,2 χιλιομέτρων. Παράλληλα, από τις επτά γέφυρες που προβλέπεται να κατασκευαστούν, έχει ξεκινήσει η κατασκευή της μεγαλύτερης, η οποία βρίσκεται ήδη στο στάδιο των βάθρων, καθώς έχει ολοκληρωθεί η θεμελίωση. Επίσης, γίνονται χωματουργικές εργασίες σε όλο το μήκος του έργου.
Ιωάννινα – Κακαβιά: Εναρκτήριες εργασίες τον Ιούνιο
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι τοπογραφικές εργασίες και εκπόνηση των μελετών για τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά. Στήνονται ήδη τα πρώτα εργοτάξια και αναμένονται οι πρώτες απαλλοτριώσεις, για να ξεκινήσουν τον Ιούνιο οι χωματουργικές εργασίες.
Έργο Πατρα– Πύργος: Παράδοση στις 30 Ιουλίου
Το έργο της οδικής σύνδεσης Πάτρα – Πύργος (τμήμα Μιντιλόγλι-Καράικα) βαίνει προς ολοκλήρωση και, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, θα παραδοθεί ένα κομμάτι στις 30 Ιουλίου, ενισχύοντας σημαντικά την οδική ασφάλεια και τη συνδεσιμότητα της περιοχής.
Ρουμανία – Ιράκ: Σημαντική πρόοδος εντός του 2025
Προχωρούν επίσης δύο μεγάλα ενεργειακά έργα που υλοποιεί η εταιρεία στη Ρουμανία και το Ιράκ. Στην περίπτωση της Ρουμανίας, έχουν ολοκληρωθεί οι σημαντικές προμήθειες για τα έργα, οι οποίες θα ενσωματωθούν στην ανάπτυξή τους.
Ο Αντώνης Μιτζάλης εκτιμά ότι το 2025 θα σημειωθεί αλματώδης πρόοδος, με στόχο την ολοκλήρωση των έργων εντός του 2026. Επίσης, πρόσφατα υπεγράφη σύμβαση με τον Όμιλο Mass Group Holding (MGH) για τη μελέτη, κατασκευή και θέση σε λειτουργία ενός σταθμού παραγωγής ενέργειας συνδυασμένου κύκλου ισχύος 1.750 ΜW, με συνολικό προϋπολογισμό 673,5 εκατ. ευρώ.
Πιο αναλυτικά, η μονάδα Mintia Combined Cycle Power Plant θα κατασκευαστεί στην περιοχή Deva της Ρουμανίας. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής που έχει ανατεθεί μέχρι σήμερα σε ελληνική εταιρεία και αναμένεται να παραδοθεί ως «κλειστό έργο» το καλοκαίρι του 2026. Στο Ιράκ, το ενεργειακό έργο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία φέτος.
Ο κ. Ιωάννου απάντησε σχετικά με το ενδεχόμενο εισαγωγής της ΑΒΑΞ Παράχωρησεις στο χρηματιστήριο, τονίζοντας ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει σχέδιο για άμεση εισαγωγή. Ο επικεντρωμένος σχεδιασμός αφορά στην αποσαφήνιση της δομής του ομίλου και του σχετικού δανεισμού. Ωστόσο, δεν αποκλείεται, στο μέλλον και όταν υπάρξει κρίσιμη μάζα συμβάσεων και ώριμα έργα, να εξεταστεί η προοπτική άντλησης κεφαλαίων μέσω του ΧΑΑ.
Σχετικά με τη διαθεσιμότητα και τη στρατηγική ανθρώπινου δυναμικού, ο κ. Μητζάλης ανέφερε ότι δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή καθυστερήσεις έργων λόγω έλλειψης προσωπικού. Αντίθετα, παρατηρείται σημαντική αύξηση στο κόστος ανθρώπινου δυναμικού, τόσο για εργάτες όσο και για μηχανικούς και στελέχη, λόγω της γενικότερης ανάπτυξης στον κλάδο. Προληπτικά, λαμβάνονται μέτρα για την ενίσχυση της βάσης προσωπικού, μέσω της προσέλκυσης νέων Ελλήνων στον κλάδο, του επαναπατρισμού Ελλήνων του εξωτερικού με χρήση ευνοϊκού φορολογικού πλαισίου και της εισαγωγής εξειδικευμένων εργατών υψηλής εμπειρίας από τρίτες χώρες, όπως η Ινδία και η Αίγυπτος, πάντα με σεβασμό στα εργασιακά τους δικαιώματα, σε αντίθεση με τις πρακτικές των χωρών του Κόλπου
Με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε σήμερα ο Όμιλος ΑΒΑΞ, τα καθαρά κέρδη μετά φόρων ανήλθαν στα 30,4 εκατ. ευρώ το 2024, έναντι 10,4 εκατ. το 2023. Είναι αξιοσημείωτο ότι τα κέρδη ΕΒΙΤDA του Ομίλου ανήλθαν σε ιστορικά υψηλά, στα 105,3 εκατ. ευρώ, έναντι 60,8 εκατ. ευρώ το 2023.
Ο Όμιλος ΑΒΑΞ παρουσιάζει ενοποιημένο κύκλο εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, αυξημένο κατά 43,6%, συγκεκριμένα στα 651,5 εκατ. ευρώ, έναντι 453,5 εκατ. ευρώ το 2023. Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση στο EBITDA του κλάδου της κατασκευής κατά 38 εκατ. ευρώ (από 27 εκατ. σε 65 εκατ. ευρώ), που οφείλεται κατά το ήμισυ στην αύξηση του κύκλου εργασιών και κατά το ήμισυ στη βελτίωση του περιθωρίου EBITDA από 6,2% το 2023 σε 10,4% το 2024. Με την επιτάχυνση του ρυθμού υλοποίησης των νέων έργων τα οποία ενσωματώνουν καλύτερα χαρακτηριστικά κερδοφορίας κρίνεται ότι το επίπεδο είναι διατηρήσιμο.
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων του Ομίλου ανήλθε σε 2,89 δισ. ευρώ στο τέλος του 2024 (έναντι 3,05 δις ευρώ το 2023). Εντός του 2025, με νέες υπογεγραμμένες συμβάσεις 39 εκατ. ευρώ και υπό υπογραφή συμβάσεις €268 εκατ., αναμένεται να διαμορφωθεί στα 3,2 δις ευρώ περίπου, με το 51% να αφορά ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ, το 49% δημόσια έργα, και το 21% εξ αυτών να προέρχεται από το εξωτερικό. Παράλληλα, η διοίκηση θα προτείνει στους μετόχους κατά την προσεχή Ετήσια Γενική Συνέλευση μέρισμα 0,07 ευρώ ανά μετοχή (34,5% των καθαρών κερδών 2024), αυξημένο κατά 133% έναντι του 0,03 ευρώ της προηγούμενης χρήσης.
Το 2024, ο καθαρός τραπεζικός δανεισμός του Ομίλου ανήλθε στα 237,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 49% σε σχέση με το 2020, ενώ ο δείκτης μόχλευσης διαμορφώθηκε στο 2,25x. Τέλος, η ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις σύναψε νέο Ομολογιακό Δάνειο 300 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας τις ταμειακές ροές για επενδύσεις σε παραχωρήσεις, ανάπτυξη ακινήτων και ενέργεια. Το χαρτοφυλάκιο συμμετοχών σε παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ και μαρίνες παραμένει ισχυρό, αποφέροντας μακροπρόθεσμα μερίσματα, ενώ συνεχίζεται η επιλεκτική συμμετοχή σε νέους διαγωνισμούς μέσω της θυγατρικής ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις.