Με ιδιαίτερα θετικό πρόσηµο ξεκίνησε η τουριστική περίοδος του 2025 για την Κρήτη, το µεγαλύτερο νησί της Ελλάδας και έναν από τους κορυφαίους προορισµούς της Μεσογείου. Τα µέχρι στιγµής δεδοµένα δείχνουν ενισχυµένη επιβατική κίνηση, αυξηµένο ενδιαφέρον από µεγάλες τουριστικές αγορές και αισιοδοξία από διεθνείς tour operators. Ωστόσο, πίσω από την αύξηση των αφίξεων και των αεροπορικών θέσεων κρύβονται και πιο σύνθετες προκλήσεις: από τη µειωµένη αγοραστική δύναµη των επισκεπτών έως τη διασπορά των κρατήσεων µεταξύ ξενοδοχείων και βραχυχρόνιων µισθώσεων.

Τουρισμός: Ισχυρή εκκίνηση για το καλοκαίρι στην Κρήτη

Η φετινή χρονιά ξεκίνησε δυναµικά, µε το αεροδρόµιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου να καταγράφει πάνω από 1 εκατοµµύριο επιβάτες (αφίξεις, αναχωρήσεις και διερχόµενοι) µέχρι και τον Απρίλιο. Η εκτίµηση για το σύνολο της σεζόν προβλέπει ότι η επιβατική κίνηση µπορεί να ξεπεράσει τα 9,5 εκατοµµύρια, εφόσον διατηρηθούν οι ρυθµοί του 2024. Ηδη, το πρώτο τετράµηνο του 2025 παρουσιάζει αύξηση 150.000 επιβατών σε σύγκριση µε την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Παράλληλα, καταγράφεται αύξηση στις προγραµµατισµένες αεροπορικές θέσεις. Συγκεκριµένα, για τη θερινή περίοδο του 2025 το Ηράκλειο αναµένει 3,8 εκατοµµύρια προγραµµατισµένες θέσεις από το εξωτερικό - αύξηση 2,1% σε σχέση µε πέρυσι. Στα Χανιά, η εικόνα είναι ακόµη πιο ενθαρρυντική, µε άνοδο 6,3% και 1,4 εκατοµµύριο θέσεις. Η Γερµανία παραµένει η κυρίαρχη αγορά µε πάνω από 1 εκατοµµύριο θέσεις, ενώ το Ηνωµένο Βασίλειο ακολουθεί µε 700.000. Αξιοσηµείωτη είναι η αύξηση από το Ισραήλ, µε σχεδόν 40% περισσότερες προγραµµατισµένες θέσεις, γεγονός που φέρνει τη χώρα στην τέταρτη θέση, µετά τη Γαλλία.

Οι πληρότητες στα καταλύµατα

Παρά την αύξηση στις αφίξεις, οι ξενοδόχοι στην Κρήτη εµφανίζονται πιο επιφυλακτικοί. Τους µήνες Μάρτιο και Απρίλιο, παρότι παρατηρήθηκε αυξηµένη κίνηση, αυτή δεν µεταφράστηκε πάντα σε αυξηµένες πληρότητες. Οι λόγοι είναι πολλοί: φέτος, λόγω Πάσχα, άνοιξαν περισσότερες ξενοδοχειακές µονάδες νωρίτερα, ενώ συνεχίζει να αυξάνεται και ο αριθµός των καταλυµάτων βραχυχρόνιας µίσθωσης, γεγονός που οδηγεί σε µεγαλύτερη διασπορά των τουριστών. Επιπλέον, παράγοντες της αγοράς επισηµαίνουν ότι αρκετοί ταξιδιώτες επισκέφθηκαν το νησί τον Απρίλιο, χωρίς όµως να καταλύσουν σε ξενοδοχεία. Οι πληρότητες του Απριλίου ήταν µεν ελαφρώς υψηλότερες από πέρυσι, όµως για τον Μάιο τα µηνύµατα είναι πιο αδύναµα: οι κρατήσεις κινούνται σε χαµηλότερα επίπεδα και υπάρχει συγκρατηµένη ζήτηση ακόµη και για τον Ιούλιο.

Αντιθέτως, ο Ιούνιος παρουσιάζει µεγαλύτερη σταθερότητα, ενισχύοντας τις εκτιµήσεις ότι η σεζόν ενδέχεται να κινηθεί στα ίδια ή και λίγο υψηλότερα επίπεδα σε σχέση µε το 2024 - ενδεχοµένως µε αύξηση αφίξεων από το εξωτερικό κατά 1%-2%.

Συγκρατηµένες τουριστικές δαπάνες

Πέρα από τον αριθµό των αφίξεων, σηµαντικό ρόλο παίζει και η ποιότητα της τουριστικής δαπάνης. Σύµφωνα µε επαγγελµατίες από τη Χερσόνησο και άλλους δηµοφιλείς προορισµούς, παρατηρείται χαµηλότερος τζίρος σε σχέση µε πέρυσι, παρά την αυξηµένη παρουσία επισκεπτών. Η µέση διάρκεια παραµονής φαίνεται να έχει µειωθεί, ενώ και η κατανάλωση ανά επισκέπτη εµφανίζεται συγκρατηµένη.

Η εικόνα αυτή αποτυπώνει µια γενικότερη τάση που καταγράφεται και σε άλλες περιοχές της Μεσογείου: οι ταξιδιώτες εξακολουθούν να ταξιδεύουν, αλλά αναζητούν καλύτερη σχέση ποιότητας-τιµής, κάνουν πιο προσεκτικές επιλογές και δείχνουν αυξηµένη ευαισθησία στις τιµές.

Πακέτα allinclusive

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προβλέψεις της TUI, ενός εκ των µεγαλύτερων τουριστικών οργανισµών στην Ευρώπη. Ο CEO της TUI Γερµανίας, Benjamin Jacobi, τοποθέτησε την Κρήτη στους κορυφαίους προορισµούς για το 2025, στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, που εστιάζει σε αγορές όπως η Τουρκία, η Ελλάδα, τα Κανάρια Νησιά και η Αίγυπτος.

Η TUI σχεδιάζει να διπλασιάσει τον αριθµό των πελατών της από την Τσεχία, ενώ ενισχύει τις προσφορές της για οικογένειες, µε έµφαση σε all inclusive πακέτα και εγκαταστάσεις όπως τα TUI Kids Clubs. Η επιλογή προορισµών µε ανταγωνιστικό κόστος και αξιόπιστες υποδοµές καθιστά την Κρήτη ιδανική βάση για τη στρατηγική αυτή. Η τουριστική σεζόν του 2025 στην Κρήτη φαίνεται πως ξεκινά µε θετικούς οιωνούς: υψηλή αεροπορική συνδεσιµότητα, αυξηµένο ενδιαφέρον από βασικές αγορές και προβλέψεις ενίσχυσης από κορυφαίους tour operators. Ωστόσο, η επιτυχία της χρονιάς θα εξαρτηθεί όχι µόνο από τον αριθµό των επισκεπτών, αλλά από το εάν αυτοί θα ξοδέψουν, θα παραµείνουν για ικανό διάστηµα και θα απολαύσουν µια ολοκληρωµένη εµπειρία.

Οι επαγγελµατίες του τουρισµού καλούνται να κινηθούν µε ευελιξία, προσαρµοζόµενοι στις απαιτήσεις της εποχής: ποιοτικές υπηρεσίες, ανταγωνιστική τιµολόγηση και στοχευµένες επενδύσεις σε νέα µοντέλα φιλοξενίας. Η Κρήτη έχει όλα τα εφόδια για να πρωταγωνιστήσει, αρκεί να διατηρήσει την ισορροπία µεταξύ ποσότητας και ποιότητας.

Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή