Έως 2,6 δισ. ευρώ το κόστος για την Ελλάδα λόγω Ισραήλ - Ιράν
Οικονομικές επιπτώσεις για την Ελλάδα
Η ελληνική οικονομία αντιμετωπίζει απώλειες έως 2,6 δισ. ευρώ από την κλιμάκωση της έντασης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, με σοβαρές επιπτώσεις σε τουρισμό, ναυτιλία και ενέργεια

Έως €2,6 δισ. το κόστος για την Ελλάδα λόγω Ισραήλ - Ιράν εκτιμάται ότι θα φτάσει σε περίπτωση τρίμηνης κλιμάκωσης της έντασης στη Μέση Ανατολή. Οι μεγαλύτερες επιπτώσεις αναμένεται να εντοπιστούν σε τουρισμό, εμπόριο, ναυτιλία και ενέργεια, με την επανέναρξη των επιθέσεων στην περιοχή να προκαλεί ήδη ανησυχία στην αγορά.
Στον ενεργειακό τομέα, το κόστος για την Ελλάδα λόγω Ισραήλ - Ιράν εκτιμάται σε +1 δισ. ευρώ, παρότι τα ελληνικά διυλιστήρια δεν εξαρτώνται από το ιρανικό πετρέλαιο. Η αβεβαιότητα στις διεθνείς αγορές ήδη ανεβάζει τις τιμές, ενώ αν η κρίση στη Μέση Ανατολή δεν αποδειχθεί προσωρινή, οι τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου ενδέχεται να αυξηθούν έως και 20%.
Η επιβάρυνση των 1 δισ. ευρώ μέσω ενεργειακών εισαγωγών αντιστοιχεί στο 0,4% του ΑΕΠ, με άμεσες επιπτώσεις σε μεταφορές, θέρμανση και ηλεκτρικό ρεύμα, προκαλώντας νέο πληθωριστικό κύμα.
Εξίσου επιβαρυντικό για το κόστος για την Ελλάδα λόγω Ισραήλ - Ιράν θεωρείται, σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», το σενάριο αποκλεισμού των Στενών του Ορμούζ. Η άνοδος στα ασφάλιστρα ναυτιλίας για τα ελληνικά συμφέροντα εκτιμάται μεταξύ 300 και 500 εκατ. ευρώ, ενώ το μπλοκάρισμα της θαλάσσιας διόδου θα προκαλούσε καθυστερήσεις και αυξήσεις τιμών στις μεταφορές.
Στο εμπόριο, η κλιμάκωση της έντασης εκτιμάται ότι θα επιφέρει:
· Αυξήσεις 5% έως 7% στα ασιατικά εισαγόμενα προϊόντα
· Συνολική επιβάρυνση 200 έως 300 εκατ. ευρώ
· Διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα
· Επηρεασμό βασικών ειδών που εισάγονται από την Ασία
Σημαντικό μέρος του κόστους για την Ελλάδα λόγω Ισραήλ - Ιράν αφορά τον τουριστικό κλάδο. Ανησυχία επικρατεί καθώς ακυρώσεις από το Ισραήλ και τις χώρες του Κόλπου εκτιμάται ότι θα προκαλέσουν απώλειες έως και 800 εκατ. ευρώ το τρίμηνο Μαΐου - Ιουλίου. Οι ακυρώσεις ήδη φτάνουν το 15%, ενώ πλήγμα αναμένεται και στις αφίξεις από γειτονικές αγορές, επιδεινώνοντας περαιτέρω το οικονομικό αντίκτυπο.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, τόνισε πως «η σοβαρή πολεμική ένταση μεταξύ Ισραήλ - Ιράν, υπό τον φόβο γενικευμένης σύρραξης έχει σοβαρές και πολυεπίπεδες οικονομικές επιπτώσεις, τόσο περιφερειακά όσο και παγκοσμίως». Σε επιφυλακή βρίσκεται η κυβέρνηση για το αυξανόμενο κόστος για την Ελλάδα λόγω Ισραήλ - Ιράν. Το υπουργείο Ανάπτυξης αντέδρασε άμεσα από το Σάββατο, με εντολή για εντατικούς ελέγχους στην αγορά καυσίμων. Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος προειδοποίησε για μηδενική ανοχή στην παράνομη κερδοσκοπία, ενώ καταγγελίες κάνουν λόγο για αυθαίρετες αυξήσεις σε πρατήρια. «Η στρατιωτική ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή είναι εξαιρετικά ανησυχητική κι επικίνδυνη. Η αποκλιμάκωση είναι απολύτως αναγκαία» δήλωσε ο υπουργός.
Ενεργειακός τομέας: αύξηση τιμών έως 20%
Στον ενεργειακό τομέα, το κόστος για την Ελλάδα λόγω Ισραήλ - Ιράν εκτιμάται σε +1 δισ. ευρώ, παρότι τα ελληνικά διυλιστήρια δεν εξαρτώνται από το ιρανικό πετρέλαιο. Η αβεβαιότητα στις διεθνείς αγορές ήδη ανεβάζει τις τιμές, ενώ αν η κρίση στη Μέση Ανατολή δεν αποδειχθεί προσωρινή, οι τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου ενδέχεται να αυξηθούν έως και 20%.Η επιβάρυνση των 1 δισ. ευρώ μέσω ενεργειακών εισαγωγών αντιστοιχεί στο 0,4% του ΑΕΠ, με άμεσες επιπτώσεις σε μεταφορές, θέρμανση και ηλεκτρικό ρεύμα, προκαλώντας νέο πληθωριστικό κύμα.
Ναυτιλία και εμπόριο: επιπλέον επιβάρυνση 800 εκατ. ευρώ
Εξίσου επιβαρυντικό για το κόστος για την Ελλάδα λόγω Ισραήλ - Ιράν θεωρείται, σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», το σενάριο αποκλεισμού των Στενών του Ορμούζ. Η άνοδος στα ασφάλιστρα ναυτιλίας για τα ελληνικά συμφέροντα εκτιμάται μεταξύ 300 και 500 εκατ. ευρώ, ενώ το μπλοκάρισμα της θαλάσσιας διόδου θα προκαλούσε καθυστερήσεις και αυξήσεις τιμών στις μεταφορές.Στο εμπόριο, η κλιμάκωση της έντασης εκτιμάται ότι θα επιφέρει:
· Αυξήσεις 5% έως 7% στα ασιατικά εισαγόμενα προϊόντα
· Συνολική επιβάρυνση 200 έως 300 εκατ. ευρώ
· Διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα
· Επηρεασμό βασικών ειδών που εισάγονται από την Ασία