Το Υπερταμείο προχωρά στην εκκίνηση του μεγάλου έργου αξιοποίησης των 22 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, μπαίνοντας στην τελική φάση για την έναρξη του project με τη δημοσίευση πρόσκλησης ενδιαφέροντος για την επιλογή νομικού συμβούλου. Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται, σύμφωνα με την «Κυριακάτικη Απογευματινή», στο πλαίσιο της προετοιμασίας και υλοποίησης σχεδίου παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, ακολουθώντας το πρότυπο των 14 διεθνών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece.

Ποια περιφερειακά αεροδρόμια περιλαμβάνονται στο σχέδιο παραχώρησης

Τα περιφερειακά αεροδρόμια που θα παραχωρηθούν είναι της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου, της Αστυπάλαιας, της Ικαρίας, των Ιωαννίνων, της Καλύμνου, της Καρπάθου, της Κάσου, του Καστελόριζου, της Καστοριάς, της Κοζάνης, των Κυθήρων, της Λέρου, της Νέας Αγχιάλου, της Λήμνου, της Νάξου, της Μήλου, της Πάρου, της Σητείας, της Σκύρου, της Χίου και της Σύρου. Αυτά τα αεροδρόμια επί του παρόντος διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, με το Υπερταμείο να σχεδιάζει μοντέλο μακροχρόνιας σύμβασης παραχώρησης.

Ξεχωριστή περίπτωση αποτελεί το αεροδρόμιο της Καλαμάτας «Καπετάν Βασ. Κωνσταντακόπουλος», όπου έχει αναδειχθεί από τη διαγωνιστική διαδικασία ανάδοχος η κοινοπραξία των Fraport, ΔΕΛΤΑ (Κοπελούζος) και Πηλέας (Όμιλος Κωνσταντακοπούλου). Τα επόμενα βήματα είναι η ολοκλήρωση προσυμβατικού ελέγχου και στη συνέχεια να παραδοθεί το αεροδρόμιο στον νέο διαχειριστή του.

Στρατηγική ανάπτυξης και οικονομικά οφέλη

Η κινητικότητα που καταγράφεται στο μέτωπο της αναβάθμισης των 22 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας εντάσσεται στη γενικότερη κατεύθυνση της κυβέρνησης για ιδιωτικοποιήσεις και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Ο αντιπρόεδρος Κωστής Χατζηδάκης έχει εκφράσει τον στόχο να ακολουθήσουν τα τοπικά αεροδρόμια την πορεία των 14 διεθνών αεροδρομίων.

Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που θα ενισχύσει την τουριστική και οικονομική περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας, τη διασυνδεσιμότητα των εμπορικών μεταφορών και επιπλέον την προσέλκυση διεθνούς επενδυτικού ενδιαφέροντος. Στόχος είναι η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο ελληνικό και διεθνές κοινό.

Γιατί τα περιφερειακά αεροδρόμια παραχωρούνται ως ενιαίο πακέτο

Το σκεπτικό του Υπερταμείου είναι να δοθούν τα 22 αεροδρόμια σε ένα cluster, καθώς κάποια εξ αυτών θεωρούνται «φιλέτα» λόγω της αυξημένης επιβατικής κίνησης. Η πρωτοβουλία να παραχωρηθούν σε ένα πακέτο τα περιφερειακά αεροδρόμια εξηγείται από το γεγονός ότι σε διαφορετική περίπτωση θα ήταν πιθανό τα υποψήφια σχήματα να δείξουν ενδιαφέρον μόνο για τα αεροδρόμια υψηλής επιβατικής κίνησης και όχι για τα χαμηλότερης.

Με αυτόν τον τρόπο, εξηγούν πηγές του Υπερταμείου, δίνεται η ευκαιρία για επενδύσεις και ανάπτυξη στα μικρότερα αεροδρόμια, ούτως ώστε να αυξηθεί και εκεί η κίνηση, και να μην καταλήξει σε λουκέτο κανένα από τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια. Το 2024 η επιβατική κίνηση των 22 αεροδρομίων ανήλθε σε 2,3 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 11% σε σχέση με το 2023.

Διαδικασία παραχώρησης και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

Στην παρούσα φάση το Υπερταμείο δρομολογεί την ενεργοποίηση μιας από τις μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις της επόμενης περιόδου. Το έργο αξιοποίησης των 22 περιφερειακών αεροδρομίων ξεκινά με τη νομική υποστήριξη σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, από την αξιολόγηση της υφιστάμενης νομικής κατάστασης των αεροδρομίων μέχρι και την ολοκλήρωση των συμβάσεων παραχώρησης σε ιδιώτες επενδυτές.

Το πρώτο βήμα αφορά την πρόσληψη συμβούλων τεχνικών, νομικών και χρηματοοικονομικών που θα κατευθύνουν το Υπερταμείο στη σύνταξη των τευχών του Διαγωνισμού. Η δημοσίευση πρόσκλησης ενδιαφέροντος για την επιλογή νομικού συμβούλου με διεθνή εμπειρία από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (Growthfund ΕΕΣΥΠ), με σκοπό την προετοιμασία παραχωρήσεων, θεωρείται κομβικής σημασίας για τη μελλοντική υλοποίηση του έργου.

Οι ενδιαφερόμενοι έχουν περιθώριο υποβολής προσφορών έως τις 21.7.2025, ενώ η διάρκεια της συνεργασίας ορίζεται σε 30 μήνες, με δυνατότητα επέκτασης έως 12 μήνες. Το Υπερταμείο σχεδιάζει, μέσω συμβούλων, το βέλτιστο χρηματοοικονομικό μοντέλο αξιοποίησης για την προσέλκυση υποψήφιων επενδυτών και στη συνέχεια την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, με στόχο η παραχώρηση να έχει δρομολογηθεί εντός του 2027.

Φάσεις νομικής υποστήριξης για την παραχώρηση

Η σύμβαση για την παροχή των νομικών υπηρεσιών σχετικά με την αξιοποίηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων προβλέπει δύο βασικές φάσεις:

Στην πρώτη φάση, ο νομικός σύμβουλος θα προχωρήσει σε πλήρη νομικό έλεγχο του καθεστώτος των 22 αεροδρομίων, αξιολόγηση των συμβατικών και θεσμικών εκκρεμοτήτων, συμβατότητα με το ελληνικό και ευρωπαϊκό Δίκαιο, και γνωμοδοτήσεις για τα σενάρια αξιοποίησης που θα εισηγηθούν οι οικονομικοί και τεχνικοί σύμβουλοι

Η δεύτερη φάση περιλαμβάνει τη σύνταξη και νομική υποστήριξη όλης της διαγωνιστικής διαδικασίας για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, τη διαχείριση της φάσης due diligence, τη σύνταξη των όρων και των συμβάσεων, τη συμμετοχή στις διαπραγματεύσεις με υποψήφιους επενδυτές και την ολοκλήρωση του έργου με την υπογραφή και ενεργοποίηση των παραχωρήσεων.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στη σύμβαση παραχώρησης που θα συναφθεί με το Υπερταμείο και κατ' επέκταση με το ελληνικό Δημόσιο θα περιλαμβάνονται επενδύσεις για την ανάπτυξη των συγκεκριμένων αεροδρομίων στο πρότυπο των 14 αεροδρομίων που έχουν ήδη παραχωρηθεί.