Το κυκλοφοριακό πρόβλημα αποτελεί την κυρίαρχη πρόκληση στην Αττική των περίπου 3 εκατομμυρίων αυτοκινήτων. Το αυξημένο κόστος μετακίνησης, το άγχος, η κούραση και οι σημαντικές καθυστερήσεις στους δρόμους έχουν γίνει καθημερινό φαινόμενο. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση απαιτεί πολυεπίπεδες δράσεις και στοχευμένες παρεμβάσεις για την αντιμετώπισή της.

Διαβάστε: Κυκλοφοριακός "λαβύρινθος" η Αττική: Τα μεγάλα οδικά έργα που βρίσκονται στο τραπέζι και οι δρόμοι-κλειδιά

Άμεσες παρεμβάσεις στην Αττική Οδό για το κυκλοφοριακό

Την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού προβλήματος τόνισε πρόσφατα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης. Η εταιρεία έχει καταρτίσει προτάσεις για στοχευμένες παρεμβάσεις στην Αττική Οδό με σκοπό τη βελτίωση της κυκλοφορίας. Οι παρεμβάσεις που εξετάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τον νέο παραχωρησιούχο αφορούν την κατασκευή δύο εξόδων στον κόμβο της Μεταμόρφωσης προς την εθνική οδό. Οι δύο έξοδοι θα διαχωρίσουν την κυκλοφορία οχημάτων ανάλογα με την κατεύθυνσή τους προς την εθνική οδό Αθηνών Λαμίας.

Επέκταση Λεωφόρου Κύμης για το κυκλοφοριακό

Ουσιαστική λύση στο κυκλοφοριακό θα φέρει η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, ένα από τα πιο κρίσιμα οδικά έργα για το Λεκανοπέδιο. Το έργο σχεδιάζεται εδώ και χρόνια με στόχο την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακά κορεσμένου κόμβου Μεταμόρφωσης στην Αττική Οδό και του οδικού άξονα που ξεκινά από τη Λεωφόρο Κηφισίας. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, ο νέος άξονας αναμένεται να εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 30.000 οχήματα κατά μέσον όρο. Η διαδρομή θα γίνεται σε λίγα μόλις λεπτά, ενώ σήμερα απαιτούνται ακόμα και 40 λεπτά, χωρίς διόδια.

Ωστόσο, στα τέλη του 2025 αναμένεται η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου σχετικά με την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έως τον κόμβο Καλυφτάκη. Καθοριστικό εμπόδιο παραμένει η χρηματοδότηση, καθώς το έργο προκηρύχθηκε χωρίς εξασφαλισμένους πόρους. Στον τελευταίο διαγωνισμό προϋπολογισμού 435 εκατ. ευρώ, προσωρινός μειοδότης αναδείχθηκε η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ ΑΚΤΩΡ AKTOR.

Μεγάλες επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Σε αναμονή αποφάσεων βρίσκονται οι τρεις μεγάλες επεκτάσεις της Αττικής Οδού που θα συμβάλουν στην επίλυση του κυκλοφοριακού:

  • Η σήραγγα Ηλιούπολης, η πιο σημαντική οδική παρέμβαση στην πρωτεύουσα, που περιλαμβάνει τη ταχεία σύνδεση του Ελληνικού με το Αεροδρόμιο και τα βόρεια προάστια
  • Η επέκταση προς Ραφήνα που θα καλύψει την Ανατολική Αττική
  • Η επέκταση προς Λαύριο που θα κλείσει το κεφάλαιο ανάπτυξης της Αττικής Οδού για την επόμενη 20ετία

Για τα έργα αυτά έχει κατατεθεί πρότυπη πρόταση από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΒΑΞ ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Επιπλέον, πρότυπη πρόταση από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει κατατεθεί για τον νέο άξονα Ελευσίνα Οινόφυτα μήκους 45 χιλιομέτρων, που υπόσχεται την Παράκαμψη Αττικής μεταφέροντας μεγάλο μέρος της κίνησης του Κηφισού.

Τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά: Κρίσιμο έργο αποσυμφόρησης

Στην τελική ευθεία μπαίνει ο Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά, ένα από τα πιο κρίσιμα οδικά έργα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πρωτεύουσας. Ξεκινά η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης για το έργο που θα ενώσει καίρια σημεία του Λεκανοπεδίου. Ο Τριπλός Κόμβος θα συνδέσει τη Δυτική Περιφερειακή Αιγάλεω με την Αττική Οδό, την εθνική οδό και τη Λεωφόρο Σχιστού, αντιμετωπίζοντας χρόνιες ασφυξίες στον Κηφισό και στη σύνδεση με το Θριάσιο και τον Πειραιά.