Ώρα μηδέν για την απεργία των ναυτεργατών στα πλοία της γραμμής Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ιταλία: Ελπίδες να λήξει εντός της ημέρας
Απεργία για 10η ημέρα
Σημαντικά βελτιώμενη χαρακτηρίζουν τη νέα πρόταση των ναυτιλιακών εταιρειών οι ναυτεργάτες στα πλοία της γραμμής Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ιταλία, που συνεχίζουν την απέργια

Με αμείωτη αποφασιστικότητα, αλλά τονίζοντας πως έχει σημειωθεί πρόοδος, συνεχίζουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις οι ναυτεργάτες της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) στα επιβατηγά – οχηματαγωγά (Ε/Γ-Ο/Γ) πλοία που εκτελούν δρομολόγια στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ιταλία. Παρά το γεγονός πως η απεργία έχει από την πρώτη μέρα κηρυχθεί παράνομη και καταχρηστική με κοινό και εταιρείες να μπορούν να προσφύγουν και να απαιτήσουν διαφυγόντα κέρδη από τους απεργούς, οι ναυτεργάτες στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες της Αδριατικής δεν σταματούν κάτω και διεκδικούν ουσιαστική βελτίωση των εργασιακών και οικονομικών συνθηκών των ναυτικών, οι οποίοι επισημαίνουν πως η χρόνια αδικία και η ανισότητα στην αμοιβή και στα εργασιακά δικαιώματα δεν μπορούν πλέον να γίνουν ανεκτές.
Διαβάστε: Υπουργείο Ναυτιλίας: Δικογραφία για όσους επιμένουν να κάνουν απεργία παρόλο που κρίθηκε παράνομη
Σε λίγη ώρα αναμένεται στο λιμάνι της Πάτρας να γίνει μια ακόμη απεργιακή Συνέλευση των μελών της ΠΕΝΕΝ, η οποία σε ανάρτησή της στο Facebook κάνει λόγο για «σημαντικά βελτιωμένη πρόταση ΣΕΕΝ - Attica Group – Grimaldi».
Μαραθώνια συνεδρίαση των ναυτεργατών στα πλοία της γραμμής Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ιταλία
Χθες επί πολλές ώρες, από νωρίς το απόγευμα μέχρι αργά τη νύχτα, η ΠΕΝΕΝ συνεδρίαζε για να αποφασίσει για το μέλλον των κινητοποιήσεων. Σε ανακοίνωσή της, που εκδόθηκε τα ξημερώματα, τονίζει ότι «για πρώτη φορά κατατέθηκε ολοκληρωμένη πρόταση στα αιτήματα και τις διεκδικήσεις του κλάδου μας. Θεωρούμε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην κατεύθυνση ικανοποίησης των αιτημάτων μας». Παρά τα όσα όμως σημαντικά βήματα έχουν γίνει, το Δ.Σ της ΠΕΝΕΝ αποφάσισε την προκήρυξη νέας 24ωρης απεργίας για τα Ε/Γ- Ο/Γ της γραμμής Πάτρας – Ηγουμενίτσας – Ιταλίας έως τις 6 το πρωί της Πέμπτης, 26 Ιουνίου. Από ό,τι φαίνεται, κόκκινη γραμμή για τους ναυτεργάτες αποτελεί το αίτημα για το προσωπικό ασφαλείας. «Σχετικά με το προσωπικό ασφαλείας, ήδη η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ έχει καταθέσει στις εμπλεκόμενες ναυτιλιακές εταιρίες και στους Πλοιάρχους των πλοίων που απεργούν, τον αριθμό, το προσωπικό και τα ονοματεπώνυμα των μελών μας που θα αποτελέσουν το προσωπικό ασφαλείας για την επιστασία μας κατά την διάρκεια της εξαγγελλόμενης 24ωρης απεργίας» αναφέρεται στην τελευταία ανακοίνωση που εκδόθηκε τα ξημερώματα.
Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι προσπάθειες για διάλογο ανάμεσα στον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και την ΠΕΝΕΝ βρίσκονται πλέον σε εξέλιξη προκειμένου να αρθεί το αδιέξοδο με την απεργία των ναυτεργατών και να επανεκκινήσει η λειτουργία του λιμανιού της Πάτρας.
Τα αιτήματα της ΠΕΝΕΝ
Οι ναυτεργάτες διεκδικούν, μεταξύ άλλων, την εξίσωση των μισθών τους στα πλοία της Αδριατικής με εκείνους που ισχύουν στις ακτοπλοϊκές γραμμές, προκειμένου να αρθούν οι αδικίες που απορρέουν από γεωγραφικές και γραμμικές διαφοροποιήσεις. Παράλληλα, απαιτούν τη σωστή και πλήρη επάνδρωση των πλοίων με επαρκές προσωπικό, ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η εύρυθμη λειτουργία χωρίς ελλείψεις που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή και την εργασία τους. Ζητούν επίσης τη θεσμοθέτηση και κατοχύρωση των express δρομολογίων, ώστε να υπάρχει σταθερότητα και ασφάλεια στην παρεχόμενη υπηρεσία. Στα βασικά αιτήματα περιλαμβάνεται και η καθιέρωση δύο 24ωρων ρεπό τον μήνα, εκτός πλοίου, ώστε να διασφαλίζεται η ξεκούραση και η ποιότητα ζωής των εργαζομένων. Τέλος, ζητούν την εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και την πλήρη κατοχύρωση των εργασιακών τους δικαιωμάτων.
Εξίσου σημαντική είναι η αναφορά, πως τις δύο τελευταίες ημέρες η απεργιακή κινητοποίηση συνεχίζεται απρόσκοπτα, χωρίς να έχει υπάρξει καμία προσφυγή του ΣΕΕΝ στη δικαιοσύνη. «Επιμένουμε, παλεύουμε και απαιτούμε την άμεση ικανοποίηση των δίκαιων και ώριμων αιτημάτων μας», τονίζει με αποφασιστικότητα η ΠΕΝΕΝ, υπογραμμίζοντας τη σταθερή της δέσμευση για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των ναυτεργατών και την ανάγκη να δοθούν λύσεις που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες του κλάδου.
H αντίδραση των υπ. Ναυτιλίας, Λιμενικού και ΣΕΕΝ
Από την πλευρά του, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανακοίνωσε ότι έχουν ληφθεί όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την αποκατάσταση της νομιμότητας και την αποφυγή περαιτέρω διατάραξης των δρομολογίων στην Αδριατική. Μετά την έκδοση της δικαστικής απόφασης που κήρυξε την απεργία παράνομη, οι λιμενικές αρχές κατέγραψαν τα μη εκτελεσθέντα δρομολόγια και ενημέρωσαν την Εισαγγελία Πατρών, με αποτέλεσμα τη σχηματοποίηση δικογραφίας. Το Υπουργείο υπενθυμίζει ότι κάθε ζημιούμενος έχει δικαίωμα αποζημίωσης κατά προσώπων και φορέων που παρανομούν. Τονίζεται επίσης πως έχει ήδη κυρωθεί η συλλογική σύμβαση με μισθολογικές αυξήσεις, που συμφωνήθηκε μεταξύ ΣΕΕΝ και ΠΝΟ. Το Υπουργείο καλεί την ΠΕΝΕΝ να σεβαστεί τις αποφάσεις και να λειτουργήσει με υπευθυνότητα απέναντι στο επιβατικό κοινό και τους εργαζόμενους.
Σε δική της ανακοίνωση, η Ένωση Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Δυτικής Ελλάδας (Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας και Φωκίδας) με αφορμή τις κινητοποιήσεις των ναυτικών και όσα καταλογίζουν στο λιμενικό σώμα, εξέδωσε την Τετάρτη ανακοίνωση, υποστηρίζοντας ότι «υπάρχουν διακριτοί ρόλοι μεταξύ των εργαζομένων που δραστηριοποιούνται στο λιμάνι και η προσήλωση τους θα πρέπει να παραμένει στις εργασιακές τους διεκδικήσεις και όχι στην στοχοποίηση άλλων εργαζομένων προς τέρψιν του ευρύ κοινού που δεν γνωρίζει τι ακριβώς συμβαίνει».
Από την πλευρά της, η ΣΕΕΝ (Ένωση Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας), που εκπροσωπεί τους εφοπλιστές και τους εργοδότες του κλάδου, εκφράζει επίσης προβληματισμό για την κλιμάκωση των απεργιακών κινητοποιήσεων και τις συνέπειες στη λειτουργία των δρομολογίων της Αδριατικής. Σε επίσημες δηλώσεις της, η Ένωση επαναλαμβάνει την πρόθεσή της να συμμετάσχει σε έναν ειλικρινή και ουσιαστικό διάλογο, με στόχο την άρση του αδιεξόδου. Ωστόσο, θέτει στο προσκήνιο την ανάγκη τα συνδικάτα να σταθμίσουν την ευρύτερη εικόνα, να επιδείξουν υπευθυνότητα και να λάβουν υπόψη τους την αναστάτωση που προκαλείται στους επιβάτες, στους επαγγελματίες οδηγούς, στις εμπορευματικές αλυσίδες και στους τοπικούς προορισμούς. Η ΣΕΕΝ διαμηνύει ότι πρέπει να διασφαλιστεί η συνέχεια και η αξιοπιστία των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, ειδικά ενόψει της θερινής περιόδου, και καλεί σε ισορροπημένες λύσεις που δεν θα υπονομεύουν τη βιωσιμότητα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.
«Ανάγκη για σταθερότητα στις ακτοπλοϊκές γραμμές»
Οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη γραμμή της Αδριατικής αντιμετωπίζουν με μεγάλη ανησυχία την παρατεταμένη απεργία, καθώς οι κινητοποιήσεις έχουν προκαλέσει σοβαρές διαταραχές στα δρομολόγια, με άμεσες επιπτώσεις στο εμπόριο, τον τουρισμό και τη μεταφορά επιβατών. Οι εταιρείες επισημαίνουν πως οι απώλειες σε έσοδα είναι σημαντικές και επηρεάζουν όχι μόνο την οικονομική τους βιωσιμότητα, αλλά και την απασχόληση εργαζομένων σε άλλους τομείς που συνδέονται με τη ναυτιλία.
Παράλληλα, οι εταιρείες τονίζουν την ανάγκη για σταθερότητα και συνέπεια στις γραμμές, ώστε να διασφαλίζεται η αξιοπιστία των υπηρεσιών προς τους επιβάτες και τους πελάτες τους. Αναφέρουν πως, όσες εταιρείες δραστηριοποιούνται στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ιταλία καταγράφουν ετήσιους τζίρους που φτάνουν δεκάδες έως και εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, με ιδιαίτερα υψηλή κερδοφορία τους θερινούς μήνες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις φορέων του κλάδου, ακόμα και μια 24ωρη απεργία μπορεί να προκαλέσει απώλειες που ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο ευρώ, ιδιαίτερα όταν επηρεάζονται επιβατικά και φορτηγά δρομολόγια. Ταυτόχρονα, το κόστος των αιτημάτων των ναυτεργατών –όπως η εξίσωση μισθών, η επαρκής στελέχωση των πληρωμάτων, η χορήγηση ρεπό και η εφαρμογή των συλλογικών συμβάσεων– εκτιμάται από τα σωματεία πως αντιστοιχεί μόλις σε ένα μικρό ποσοστό των ετήσιων κερδών των εταιρειών, της τάξης του 3%-5%. Αυτό σημαίνει πως το κόστος για την ικανοποίηση των αιτημάτων δεν υπερβαίνει τις ζημιές που προκαλεί μία μόνο ημέρα απεργίας. Το γεγονός αυτό ενισχύει τη θέση των ναυτεργατών ότι η άρνηση ικανοποίησης των αιτημάτων τους δεν εδράζεται σε πραγματικά οικονομικά εμπόδια, αλλά σε πολιτική επιλογή για τον έλεγχο των όρων εργασίας στη ναυτιλία.
*Φωτογραφία αρχείου από το λιμάνι της Πάτρας