Νέο ψηφιακό καθεστώς στο ΓΕΜΗ: Τέλος τα πιστοποιητικά, αυστηρές προθεσμίες και πρόστιμα
Ψηφιακή επανάσταση στο ΓΕΜΗ
Από 1η Σεπτεμβρίου 2025 εφαρμόζεται το νέο ψηφιακό καθεστώς ΓΕΜΗ με αποκλειστικά ηλεκτρονικές συναλλαγές, κατάργηση πιστοποιητικών και αυστηρές προθεσμίες

Το νέο ψηφιακό καθεστώς ΓΕΜΗ τίθεται σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου 2025, φέρνοντας το τέλος των παραδοσιακών πιστοποιητικών και εισάγοντας αυστηρές προθεσμίες με πρόστιμα. Αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικών διαδικασιών θα γίνονται πλέον όλες οι συναλλαγές με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, σύμφωνα με τη νέα υπουργική απόφαση που αλλάζει ριζικά τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων.
Η υπουργική απόφαση 36588, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β' 3217/24.06.2025), καθιερώνει το νέο ψηφιακό καθεστώς για το ΓΕΜΗ. Το νέο σύστημα προβλέπει σαφείς προθεσμίες, ενιαία τέλη και αυτεπάγγελτες διορθώσεις σφαλμάτων, ενώ επιβάλλει αυστηρές κυρώσεις για καθυστερήσεις ή ψευδή στοιχεία. Όπως αναφέρει η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων, το νέο καθεστώς οδηγεί στην κατάργηση σειράς πιστοποιητικών και σε σημαντική απλούστευση της διαδικασίας για τις επιχειρήσεις.
Νέο ψηφιακό καθεστώς ΓΕΜΗ: Δύο κατηγορίες καταχωρίσεων με διαφορετικές διαδικασίες
Το νέο ψηφιακό σύστημα διακρίνει τις καταχωρίσεις σε δύο βασικές κατηγορίες: αυτές με έλεγχο νομιμότητας από τις αρμόδιες υπηρεσίες και τις αυτόματες καταχωρίσεις με ευθύνη του υπόχρεου.
Η πρόσβαση στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΓΕΜΗ πραγματοποιείται αποκλειστικά μέσω του www.businessportal.gr, με χρήση του TAXISnet. Κάθε υπόχρεος αποκτά προσωπική "θυρίδα" επικοινωνίας στο σύστημα, μέσω της οποίας ενημερώνεται, λαμβάνει ψηφιακά έγγραφα και καταχωρίζει πράξεις.
Αυστηρές προθεσμίες και πρόστιμα για παραβάσεις
Το νέο καθεστώς επιβάλλει αυστηρές προθεσμίες για όλες τις διαδικασίες. Για τις πράξεις που απαιτούν έλεγχο νομιμότητας, όπως η σύσταση εταιρείας ή η τροποποίηση καταστατικού, η αίτηση πρέπει να υποβάλλεται εντός 20 ημερών από την απόφαση. Το τέλος ορίζεται στα 10 ευρώ για κάθε καταχώριση.
Η αρμόδια ΥΓΕΜΗ έχει προθεσμία 10 ημερών για να εγκρίνει ή να απορρίψει την αίτηση. Σε περίπτωση ελλείψεων, καλεί τον υπόχρεο για διορθώσεις εντός 7 ημερών. Εάν διαπιστωθεί καθυστέρηση ή παρατυπία, επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα βάσει του νόμου.
Τέλος των παλαιών πιστοποιητικών και νέα ψηφιακά έγγραφα
Από την 1η Σεπτεμβρίου 2025, καταργούνται οριστικά τα πιστοποιητικά Ισχύουσας Εκπροσώπησης, Αναλυτικής Εκπροσώπησης, Ιστορικότητας και Μεταβολών. Το περιεχόμενό τους ενσωματώνεται στα τρία βασικά νέα πρότυπα πιστοποιητικά του ψηφιακού συστήματος. Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να ζητήσει την ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών μέσω της ίδιας πλατφόρμας. Το κόστος ορίζεται σε 5 ευρώ ανά έγγραφο, ενώ κάθε υπόχρεος δικαιούται ένα δωρεάν πιστοποιητικό ανά έτος.
Μηχανισμός διόρθωσης λαθών και διατήρηση ιστορικότητας
Το νέο ψηφιακό καθεστώς παρέχει μηχανισμό για τη διόρθωση ή διαγραφή λανθασμένων καταχωρίσεων. Ο υπόχρεος υποβάλλει νέα ηλεκτρονική αίτηση, πληρώνοντας εκ νέου το τέλος καταχώρισης. Η διορθωμένη πράξη φέρει νέο Κωδικό Αριθμό Καταχώρισης και επισημαίνεται ως "Ορθή Επανάληψη".
Όλες οι ενέργειες μέσω του συστήματος καταγράφονται με χρονοσήμανση και διατηρούνται για πέντε έτη. Τα στοιχεία των υπόχρεων διασταυρώνονται με ΑΑΔΕ και e-ΕΦΚΑ, ενώ η είσπραξη και κατανομή των τελών γίνεται ηλεκτρονικά.