Η είσοδος των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα μέσω εγχώριων αντιπροσώπων είναι γεγονός. Το άλλο γεγονός είναι ότι η αποδοχή τους είναι τέτοια, που τους έχει προσφέρει αξιόλογα μερίδια αγοράς, απόρροια της προτίμησης των καταναλωτών, που διαρκώς ενισχύεται και ταυτόχρονα έχει υποχρεώσει τη μεγαλύτερη μερίδα των μεγάλων εμπόρων αυτοκινήτου της χώρας να στραφούν και στις κινεζικές μάρκες, παράλληλα με όποιες άλλες δραστηριότητες έχουν, εισάγοντας ήδη ευρωπαϊκές ή ιαπωνικές εταιρείες.


Κινέζικα αυτοκίνητα εισβάλουν στους ελληνικούς δρόμους

Το παράδειγμα της ταχείας ανάπτυξης της BYD στην Ελλάδα είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά, ωστόσο δεν είναι το μοναδικό. Γιατί και η ιστορική, πρώην βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία MG, που ιδρύθηκε από τον Σεσίλ Κίμπερ τη μακρινή δεκαετία του 1920, εξαγοράστηκε το 2007 από την κρατική αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας, Saic Motor, και αυτή τη στιγμή αποτελεί την πρώτη σε πωλήσεις μάρκα από τη συγκεκριμένη χώρα στην εγχώρια αγορά.

Τα τελευταία στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων-Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου δείχνουν ότι στο σύνολο της ελληνικής αγοράς η MG βρίσκεται κατά το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου του 2025 στη δέκατη θέση των εταιρειών με τις περισσότερες ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων, με 2.229 μονάδες και μερίδιο 3,5%. Το επίσημο λανσάρισμα και η επιστροφή της μάρκας στη χώρα πραγματοποιήθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2023 από τον Ομιλο Συγγελίδη, με γκάμα που καλύπτει όλο το φάσμα επιλογών, από αμιγώς βενζινοκίνητα έως υβριδικά και αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα.


Παρέλαση αυτοκινητοβιομηχανιών

Στην περίπτωση της BYD, ο Ομιλος Σφακιανάκη ήταν αυτός που εξασφάλισε την επίσημη διανομή των αυτοκινήτων της στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του 2024. Η εταιρεία σε λίγο περισσότερο από έναν χρόνο βρίσκεται στην 21η θέση της κατάταξης, με 884 ταξινομημένα αυτοκίνητα στο πεντάμηνο του 2025, έχοντας ξεπεράσει την Tesla του Ελον Μασκ, η πορεία της οποίας είναι φθίνουσα το τελευταίο διάστημα, έχοντας την ίδια περίοδο 463 ταξινομήσεις και μερίδιο 0,7%.

Μία θέση πιο κάτω, στην 22η, βρίσκεται η Volvo, άλλοτε κραταιά σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία πουλήθηκε το 2010 από τη Ford Motor Company στην κινεζική Geely. Στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2025 η μάρκα κατέγραψε 618 ταξινομήσεις στην Ελλάδα και μερίδιο 1%. Αλλες κινεζικές μάρκες που δείχνουν σημάδια σταδιακής ανόδου είναι η Lynk & Co, με 172 ταξινομήσεις στην περίοδο αναφοράς και μερίδιο 0,3%, η DFSK με 133 και μερίδιο 0,2%, και η Leapmotor με 85 και μερίδιο 0,1%. H Lynk & Co ανήκει στη Zeekr Group με ποσοστό 51% και στην Geely Auto με 49%, ενώ, όπως προαναφέρθηκε, έχει και τη Volvo.

Σημειώνεται ότι πλειοψηφών μέτοχος στη Zeekr Group είναι η Geely, ενώ η διανομή της Lynk & Co γίνεται μέσω συνεργατών σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Επίσημος εισαγωγέας της συγκεκριμένης μάρκας είναι η SEEAG, η οποία απέκτησε για τις ανάγκες της τις παλιές εγκαταστάσεις της «Λαϊνόπουλος», επί της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας στο 16ο χιλιόμετρο.

Ταξινομήσεις

Σε ό,τι αφορά την DFSK -133 ταξινομήσεις και μερίδιο 0,2% -, εισαγωγέας είναι ο Ομιλος Σπανού, ο οποίος είναι γνωστός από την πολυετή συνεργασία διανομής των BMW και Mini. Αντίστοιχα, η Leapmotor εισάγεται από την Italian Motion, θυγατρική της Autohellas των Ομίλων Βασιλάκη και Samelet της ισραηλινής οικογένειας Λεβή. Η Leapmotor ιδρύθηκε το 2015 στη Hangzhou της Κίνας, με όραμα για μια καινοτόμο, με τεχνολογία αιχμής, προσιτή και βιώσιμη κινητικότητα. Τον Οκτώβριο του 2023 η Stellantis επένδυ σε 1,5 δισ. ευρώ έναντι μεριδίου 21% στο μετοχικό κεφάλαιο της κινεζικής εταιρείας.

Τον Μάιο του 2024 ιδρύθηκε η κοινοπραξία Leapmotor International B.V., με πλειοψηφούντα (51%) μέτοχο τη Stellantis και στόχο την ταχύτα τη ανάδειξη της Leapmotor σε ισχυρή μάρκα ηλεκτρικών (E.V.) αυτοκινήτων σε παγκόσμιο επίπεδο. Θυμίζουμε ότι η συνεργασία των Autohellas και Samelet ξεκίνησε το 2022, όταν ίδρυσαν κοινή εταιρεία, για να καταστεί ο συνεργάτης της Stellantis στην ελληνική αγορά, αναλαμβάνοντας την εισαγωγή και διανομή των Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional και Jeep, μέσω εξαγοράς της FCA Italy SpA (Fiat Chrysler Automobiles) στην Ελλάδα.

Εκτός των προαναφερόμενων, στις αρχές της φετινής χρονιάς εισήλθαν στην Ελλάδα και οι κινεζικές Omoda και Jaecoo του Ομίλου Chery, από την O&J Automotive Ελλάς, αδελφή εταιρεία της Star Automotive Ελλάς, που αντιπροσωπεύει τις Mercedes-Benz και Smart στη χώρα μας, συμφερόντων του ελβετικού ομίλου Emil Frey. H Omoda στο πεντάμηνο είχε 36 ταξινομήσεις και μερίδιο 0,1% και η Jaecoo 27 ταξινομήσεις. Σε ό,τι αφορά τη Chery, εισήλθε και αυτή στη χώρα μας τον περασμένο Μάιο, κάνοντας τις πρώτες της επτά πωλήσεις στην Ελλάδα τον συγκεκριμένο μήνα. Σημειώνεται, τέλος, ότι και ο Ομιλος Μοτοδυναμική, που εισάγει την Porsche και τη Yamaha στην Ελλάδα, ανα λαμβάνοντας πρόσφατα και τοπική διανομή σε Αχαΐα και Σύρο για την Toyota, έχει ανακοινώσει ότι θα ξεκινήσει από φέτος την εισαγωγή της κινεζικής Nio, σε συνεργασία με τον κυπριακό Ομιλο Π.Μ. Τσεριώτη.

Δημοσιεύθηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών