Αλέξανδρος Βαρβέρης (e-ΕΦΚΑ) στα Παραπολιτικά: Ρυθμίσεις à la carte για τους οφειλέτες
Ρυθμίσεις για χιλιάδες οφειλέτες μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Για τη διευκόλυνση των μικρομεσαίων, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά και τον ρόλο των ιδιωτών που θα αναλάβουν τα χρέη μιλά στο "Money Pro", ο διοικητής του e-ΕΦΚΑ, Αλέξανδρος Βαρβέρης

Ατομικές, προσωποποιημένες ρυθμίσεις για χιλιάδες οφειλέτες μικρομεσαίων επιχειρήσεων προαναγγέλλει από το «MoneyPro» ο διοικητής του e-ΕΦΚΑ, Αλέξανδρος Βαρβέρης. Ο κ. Βαρβέρης επισημαίνει ότι από το 2026 ο ασφαλιστικός φορέας αλλάζει πλήρως μορφή με την ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης των παλαιών ενσήμων και μιλά για τον ρόλο των ιδιωτικών γραφείων που θα αναλάβουν τα χρέη.
Ποιες είναι οι εκκρεμότητες σήμερα στον e-ΕΦΚΑ ως προς την έκδοση κύριων και επικουρικών συντάξεων;
Από τον Ιανουάριο του 2021 μέχρι και σήμερα έχουμε εκδώσει πάνω από 1.000.000 κύριες συντάξεις. Είναι ένα ιστορικό ρεκόρ για τον ΕΦΚΑ. Σήμερα, οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις έχουν περιοριστεί σε αριθμό κάτω των 15.000. Πρόκειται για αριθμό διαχειρίσιμο, που περιλαμβάνει, κατά κύριο λόγο, υποθέσεις με ιδιαιτερότητες, για παράδειγμα λόγω ύπαρξης οφειλών, ελλιπών ασφαλιστικών δεδομένων ή περίπλοκης διαδοχικής ασφάλισης. Το ευχάριστο όμως είναι ότι ο αριθμός αυτός παραμένει σταθερά χαμηλός και αυτό σηματοδοτεί ότι έχουμε περάσει πλέον σε μια νέα φάση λειτουργίας: με θεσπισμένες διαδικασίες, τεχνολογική υποστήριξη και συνεχή παρακολούθηση, ώστε η πρόοδος που πετύχαμε να έχει μόνιμα χαρακτηριστικά.
Η έκδοση επικουρικών συντάξεων έχει καθυστερήσει. Τι ενέργειες θα κάνετε για τη συντόμευσή τους;
Το επόμενο μεγάλο βήμα για τον e-ΕΦΚΑ είναι η επιτάχυνση της έκδοσης των επικουρικών συντάξεων. Πρόκειται για ένα πεδίο που εμφανίζει κάποιες καθυστερήσεις, κυρίως λόγω της πολυπλοκότητας των ασφαλιστικών δεδομένων. Συγκεκριμένα, καλούμαστε να διαχειριστούμε έγχαρτα αρχεία, διάσπαρτες πληροφορίες και μη μηχανογραφημένα συστήματα από τα πρώην επικουρικά Ταμεία. Σήμερα, οι εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις ανέρχονται περίπου στις 31.000. Ο αριθμός αυτός είναι απολύτως ελεγχόμενος και ενταγμένος στον επιχειρησιακό μας σχεδιασμό. Γνωρίζουμε πού βρίσκονται οι εκκρεμότητες και τον τρόπο διεκπεραίωσής τους. Εχουμε ήδη ξεκινήσει την ψηφιοποίηση των αρχείων, που αποτελεί το «κλειδί» για να απελευθερωθεί η διαδικασία και να κερδίσουμε πολύτιμο χρόνο. Δεν πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάμε ότι η απονομή επικουρικής σύνταξης προϋποθέτει την έκδοση της κύριας. Με δεδομένο ότι έχουμε ήδη καταφέρει να μειώσουμε τις εκκρεμείς κύριες συντάξεις σε μόλις 15.000, προχωρούμε πλέον στην έκδοση και των επικουρικών με μεγαλύτερη ταχύτητα και ασφάλεια.
Τι περισσότερο μπορούν να κάνουν οι εταιρείες που θα επιλεγούν για το «κυνήγι» των οφειλετών σε σχέση με αυτό που κάνει σήμερα το ΚΕΑΟ;
Το ΚΕΑΟ έχει ήδη πετύχει πολλά. Πρόκειται για εισπράξεις που φτάνουν τα 2 δισ. ευρώ ετησίως – ένας αριθμός που αποδεικνύει ότι ο μηχανισμός λειτουργεί. Ομως, σε ένα περιβάλλον που αλλάζει με γρήγορους ρυθμούς, ο χρόνος και η ταχύτητα απόκρισης είναι κρίσιμες παράμετροι. Και σε αυτό το περιβάλλον οφείλουμε να αξιοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα εργαλεία. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και οι ιδιωτικές εταιρείες, που θα επιλεγούν με αυστηρά κριτήρια και έπειτα από διεθνή διαγωνισμό. Στο σημείο αυτό, και προς αποφυγή παρερμηνειών, θέλω να υπογραμμίσω τα εξής: î Το ΚΕΑΟ δεν αντικαθίσταται από ιδιωτικούς φορείς. î Αποκλειστικά αρμόδιο για την είσπραξη οφειλών και την εκτέλεση θα είναι το ΚΕΑΟ, το οποίο διαθέτει εξαιρετική εμπειρία και γνώση στην κοινωνική ασφάλιση. î Οι ιδιωτικές εταιρείες θα λειτουργήσουν ως υποστηρικτικός μηχανισμός του ΚΕΑΟ για την παρακολούθηση και ομαδοποίηση των οφειλών, παρέχοντας τεχνογνωσία και μόνο. Ο στόχος μας είναι να βάλουμε σε τάξη το χαρτοφυλάκιο των συσσωρευμένων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ. Και αυτό περιλαμβάνει να εντοπίσουμε τις εισπράξιμες οφειλές, αλλά και τις ανεπίδεκτες είσπραξης, να ελέγξουμε πού υπάρχουν πραγματικά περιθώρια και να κάνουμε στοχευμένες και μεθοδικές κινήσεις, ώστε να διπλασιάσουμε την εισπραξιμότητα, προς όφελος όλων των ασφαλισμένων.
Ερχονται και άλλες ηλεκτρονικές αλλαγές στον e-ΕΦΚΑ; Σε τι θα βοηθήσουν;
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του e-ΕΦΚΑ είναι σε πλήρη εξέλιξη. Αλλάζει ριζικά ο τρόπος που λειτουργεί ο οργανισμός και, κυρίως, ο τρόπος που εξυπηρετούμε τον πολίτη. Εκτός από το νέο, σύγχρονο σύστημα παρακολούθησης της ασφαλιστικής ιστορίας, προβαίνουμε στην ενίσχυση της διαλειτουργικότητας με άλλες βάσεις δεδομένων του κράτους, ώστε να ελαχιστοποιούμε τις απαιτήσεις για δικαιολογητικά, διευκολύνοντας σημαντικά τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους μας. Παράλληλα, έχουμε ήδη ενεργοποιήσει πάνω από 120 ψηφιακές υπηρεσίες στον ιστότοπο του e-ΕΦΚΑ – διαθέσιμες 24 ώρες το 24ωρο από κινητό, υπολογιστή ή τάμπλετ, από όλα τα σημεία της χώρας. Ο πολίτης εξυπηρετείται άμεσα και αποτελεσματικά. Κάθε ψηφιακή αλλαγή δεν είναι απλώς τεχνικό βήμα. Εξοικονομεί χρόνο, μειώνει το άγχος, αναγνωρίζει τον κόπο και την υπομονή ασφαλισμένων και συνταξιούχων.
Πώς πάει η ψηφιοποίηση των παλιών ενσήμων;
Η ψηφιοποίηση των παλιών ενσήμων αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες του ψηφιακού μετασχηματισμού του e-ΕΦΚΑ. Στόχος μας είναι ένα ενιαίο, εκκαθαρισμένο και αξιόπιστο αποθετήριο ασφαλιστικής ιστορίας, που θα εξυπηρετεί εκατομμύρια ασφαλισμένους με ταχύτητα, διαφάνεια και ακρίβεια. Ηδη έχει ψηφιοποιηθεί πάνω από το 51% του υλικού και η πορεία συνεχίζεται σταθερά, με έμφαση στην ταχύτητα και την αξιοπιστία. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2026. Με την περάτωσή του, κάθε πολίτης θα έχει άμεση, πλήρη και έγκυρη εικόνα της ασφαλιστικής του διαδρομής μέσα από τις ψηφιακές υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ.
Πολλές οργανώσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων ζητούν αύξηση των δόσεων, για να αντιμετωπίσουν τα χρέη που έχουν. Υπάρχει ενδεχόμενο να αλλάξει κάτι στο μέλλον;
Θέλω να τονίσω ότι τόσο το υπουργείο όσο και ο οργανισμός στέκονται διαχρονικά αρωγοί στους επιχειρηματίες, ιδίως όταν πλήττονται από έκτακτες συνθήκες. Κατανοούμε απόλυτα την ανάγκη τους για ρευστότητα και ευελιξία. Με το υπάρχον σύστημα των βεβαιωμένων οφειλών ΕΦΚΑ - ΚΕΑΟ, ο νόμος ορίζει μόνο έναν γενικό τρόπο ρύθμισης, 24 δόσεων. Υπάρχει αδυναμία ατομικής ρύθμισης των χρεών. Οπως προανέφερα, ο στόχος μας τώρα είναι να προχωρήσουμε σε προσωποποιημένες ρυθμίσεις. Στην πράξη, μετά τη χαρτογράφηση του αρχείου των οφειλετών, σε συνδυασμό με τα εργαλεία που θα δημιουργηθούν, το ΚΕΑΟ θα έχει τη δυνατότητα να βλέπει το ύψος της οφειλής, τα εισοδήματα του οφειλέτη, τις δυνατότητες αποπληρωμής και την τελική ευθεία εξόφλησης.
Δημοσιεύθηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών
Ποιες είναι οι εκκρεμότητες σήμερα στον e-ΕΦΚΑ ως προς την έκδοση κύριων και επικουρικών συντάξεων;
Από τον Ιανουάριο του 2021 μέχρι και σήμερα έχουμε εκδώσει πάνω από 1.000.000 κύριες συντάξεις. Είναι ένα ιστορικό ρεκόρ για τον ΕΦΚΑ. Σήμερα, οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις έχουν περιοριστεί σε αριθμό κάτω των 15.000. Πρόκειται για αριθμό διαχειρίσιμο, που περιλαμβάνει, κατά κύριο λόγο, υποθέσεις με ιδιαιτερότητες, για παράδειγμα λόγω ύπαρξης οφειλών, ελλιπών ασφαλιστικών δεδομένων ή περίπλοκης διαδοχικής ασφάλισης. Το ευχάριστο όμως είναι ότι ο αριθμός αυτός παραμένει σταθερά χαμηλός και αυτό σηματοδοτεί ότι έχουμε περάσει πλέον σε μια νέα φάση λειτουργίας: με θεσπισμένες διαδικασίες, τεχνολογική υποστήριξη και συνεχή παρακολούθηση, ώστε η πρόοδος που πετύχαμε να έχει μόνιμα χαρακτηριστικά.
Η έκδοση επικουρικών συντάξεων έχει καθυστερήσει. Τι ενέργειες θα κάνετε για τη συντόμευσή τους;
Το επόμενο μεγάλο βήμα για τον e-ΕΦΚΑ είναι η επιτάχυνση της έκδοσης των επικουρικών συντάξεων. Πρόκειται για ένα πεδίο που εμφανίζει κάποιες καθυστερήσεις, κυρίως λόγω της πολυπλοκότητας των ασφαλιστικών δεδομένων. Συγκεκριμένα, καλούμαστε να διαχειριστούμε έγχαρτα αρχεία, διάσπαρτες πληροφορίες και μη μηχανογραφημένα συστήματα από τα πρώην επικουρικά Ταμεία. Σήμερα, οι εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις ανέρχονται περίπου στις 31.000. Ο αριθμός αυτός είναι απολύτως ελεγχόμενος και ενταγμένος στον επιχειρησιακό μας σχεδιασμό. Γνωρίζουμε πού βρίσκονται οι εκκρεμότητες και τον τρόπο διεκπεραίωσής τους. Εχουμε ήδη ξεκινήσει την ψηφιοποίηση των αρχείων, που αποτελεί το «κλειδί» για να απελευθερωθεί η διαδικασία και να κερδίσουμε πολύτιμο χρόνο. Δεν πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάμε ότι η απονομή επικουρικής σύνταξης προϋποθέτει την έκδοση της κύριας. Με δεδομένο ότι έχουμε ήδη καταφέρει να μειώσουμε τις εκκρεμείς κύριες συντάξεις σε μόλις 15.000, προχωρούμε πλέον στην έκδοση και των επικουρικών με μεγαλύτερη ταχύτητα και ασφάλεια.
Τι περισσότερο μπορούν να κάνουν οι εταιρείες που θα επιλεγούν για το «κυνήγι» των οφειλετών σε σχέση με αυτό που κάνει σήμερα το ΚΕΑΟ;
Το ΚΕΑΟ έχει ήδη πετύχει πολλά. Πρόκειται για εισπράξεις που φτάνουν τα 2 δισ. ευρώ ετησίως – ένας αριθμός που αποδεικνύει ότι ο μηχανισμός λειτουργεί. Ομως, σε ένα περιβάλλον που αλλάζει με γρήγορους ρυθμούς, ο χρόνος και η ταχύτητα απόκρισης είναι κρίσιμες παράμετροι. Και σε αυτό το περιβάλλον οφείλουμε να αξιοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα εργαλεία. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και οι ιδιωτικές εταιρείες, που θα επιλεγούν με αυστηρά κριτήρια και έπειτα από διεθνή διαγωνισμό. Στο σημείο αυτό, και προς αποφυγή παρερμηνειών, θέλω να υπογραμμίσω τα εξής: î Το ΚΕΑΟ δεν αντικαθίσταται από ιδιωτικούς φορείς. î Αποκλειστικά αρμόδιο για την είσπραξη οφειλών και την εκτέλεση θα είναι το ΚΕΑΟ, το οποίο διαθέτει εξαιρετική εμπειρία και γνώση στην κοινωνική ασφάλιση. î Οι ιδιωτικές εταιρείες θα λειτουργήσουν ως υποστηρικτικός μηχανισμός του ΚΕΑΟ για την παρακολούθηση και ομαδοποίηση των οφειλών, παρέχοντας τεχνογνωσία και μόνο. Ο στόχος μας είναι να βάλουμε σε τάξη το χαρτοφυλάκιο των συσσωρευμένων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ. Και αυτό περιλαμβάνει να εντοπίσουμε τις εισπράξιμες οφειλές, αλλά και τις ανεπίδεκτες είσπραξης, να ελέγξουμε πού υπάρχουν πραγματικά περιθώρια και να κάνουμε στοχευμένες και μεθοδικές κινήσεις, ώστε να διπλασιάσουμε την εισπραξιμότητα, προς όφελος όλων των ασφαλισμένων.
Ερχονται και άλλες ηλεκτρονικές αλλαγές στον e-ΕΦΚΑ; Σε τι θα βοηθήσουν;
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του e-ΕΦΚΑ είναι σε πλήρη εξέλιξη. Αλλάζει ριζικά ο τρόπος που λειτουργεί ο οργανισμός και, κυρίως, ο τρόπος που εξυπηρετούμε τον πολίτη. Εκτός από το νέο, σύγχρονο σύστημα παρακολούθησης της ασφαλιστικής ιστορίας, προβαίνουμε στην ενίσχυση της διαλειτουργικότητας με άλλες βάσεις δεδομένων του κράτους, ώστε να ελαχιστοποιούμε τις απαιτήσεις για δικαιολογητικά, διευκολύνοντας σημαντικά τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους μας. Παράλληλα, έχουμε ήδη ενεργοποιήσει πάνω από 120 ψηφιακές υπηρεσίες στον ιστότοπο του e-ΕΦΚΑ – διαθέσιμες 24 ώρες το 24ωρο από κινητό, υπολογιστή ή τάμπλετ, από όλα τα σημεία της χώρας. Ο πολίτης εξυπηρετείται άμεσα και αποτελεσματικά. Κάθε ψηφιακή αλλαγή δεν είναι απλώς τεχνικό βήμα. Εξοικονομεί χρόνο, μειώνει το άγχος, αναγνωρίζει τον κόπο και την υπομονή ασφαλισμένων και συνταξιούχων.
Πώς πάει η ψηφιοποίηση των παλιών ενσήμων;
Η ψηφιοποίηση των παλιών ενσήμων αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες του ψηφιακού μετασχηματισμού του e-ΕΦΚΑ. Στόχος μας είναι ένα ενιαίο, εκκαθαρισμένο και αξιόπιστο αποθετήριο ασφαλιστικής ιστορίας, που θα εξυπηρετεί εκατομμύρια ασφαλισμένους με ταχύτητα, διαφάνεια και ακρίβεια. Ηδη έχει ψηφιοποιηθεί πάνω από το 51% του υλικού και η πορεία συνεχίζεται σταθερά, με έμφαση στην ταχύτητα και την αξιοπιστία. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2026. Με την περάτωσή του, κάθε πολίτης θα έχει άμεση, πλήρη και έγκυρη εικόνα της ασφαλιστικής του διαδρομής μέσα από τις ψηφιακές υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ.
Πολλές οργανώσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων ζητούν αύξηση των δόσεων, για να αντιμετωπίσουν τα χρέη που έχουν. Υπάρχει ενδεχόμενο να αλλάξει κάτι στο μέλλον;
Θέλω να τονίσω ότι τόσο το υπουργείο όσο και ο οργανισμός στέκονται διαχρονικά αρωγοί στους επιχειρηματίες, ιδίως όταν πλήττονται από έκτακτες συνθήκες. Κατανοούμε απόλυτα την ανάγκη τους για ρευστότητα και ευελιξία. Με το υπάρχον σύστημα των βεβαιωμένων οφειλών ΕΦΚΑ - ΚΕΑΟ, ο νόμος ορίζει μόνο έναν γενικό τρόπο ρύθμισης, 24 δόσεων. Υπάρχει αδυναμία ατομικής ρύθμισης των χρεών. Οπως προανέφερα, ο στόχος μας τώρα είναι να προχωρήσουμε σε προσωποποιημένες ρυθμίσεις. Στην πράξη, μετά τη χαρτογράφηση του αρχείου των οφειλετών, σε συνδυασμό με τα εργαλεία που θα δημιουργηθούν, το ΚΕΑΟ θα έχει τη δυνατότητα να βλέπει το ύψος της οφειλής, τα εισοδήματα του οφειλέτη, τις δυνατότητες αποπληρωμής και την τελική ευθεία εξόφλησης.
Δημοσιεύθηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών