Ελλάδα: Τρίτη ακριβότερη βενζίνη στην ΕΕ με 1,80 ευρώ ανά λίτρο
Είδος πολυτελείας η βενζίνη για τους Έλληνες οδηγούς
Η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση στην ΕΕ για την ακριβότερη βενζίνη, ενώ διαθέτει τον παλαιότερο στόλο οχημάτων στην Ευρώπη - Οι φόροι αποτελούν το 59% της τελικής τιμής

Η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση για την ακριβότερη βενζίνη στην ΕΕ, σύμφωνα με νέα έκθεση της Fuels Europe. Τον Ιανουάριο του 2025, η χώρα μας είχε μέση τιμή βενζίνης 1,80 ευρώ ανά λίτρο, καθιστώντας το καύσιμο είδος πολυτελείας για τους Έλληνες οδηγούς. Μόνο η Ολλανδία και η Δανία ξεπερνούν την Ελλάδα στις τιμές καυσίμων στην ΕΕ.
Βενζίνη: Τεράστια διαφορά τιμών μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας
Σύμφωνα με το energygame.gr, αξιοσημείωτο είναι ότι η φθηνότερη βενζίνη σε όλη την ΕΕ βρίσκεται στη γειτονική μας Βουλγαρία, με μέση τιμή 1,28 ευρώ το λίτρο. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το αρχικό κόστος της βενζίνης στην Ελλάδα σε σχέση με τη Βουλγαρία έχει ελάχιστη διαφορά. Η τεράστια απόσταση μεταξύ των δύο κρατών έγκειται στους φόρους που επιβάλλονται στο τελικό προϊόν. Συγκεκριμένα, οι φόροι αποτελούν το 59% της τελικής τιμής της βενζίνης στην Ελλάδα. Ενώ τον Ιανουάριο το αρχικό κόστος του προϊόντος βρισκόταν περίπου στα 0,74 ευρώ ανά λίτρο, οι έμμεσοι φόροι προσέθεταν άλλα 0,72 ευρώ ανά λίτρο. Επιπλέον, το ΦΠΑ προσέθετε άλλα 0,35 ευρώ ανά λίτρο, ανεβάζοντας δραματικά το τελικό κόστος της βενζίνης στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα διαθέτει τον παλαιότερο στόλο οχημάτων στην ΕΕ
Άλλα σημεία της έκθεσης αποκαλύπτουν την παλαιότητα των ελληνικών οχημάτων. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του 2022, η Ελλάδα διαθέτει κατά μέσο όρο τον παλαιότερο στόλο επιβατικών αυτοκινήτων, φορτηγών, λεωφορείων και βαν στην ΕΕ.
Πιο αναλυτικά, ο ευρωπαϊκός ηλικιακός μέσος όρος επιβατικών αυτοκινήτων ανέρχεται σε 12,3 έτη, ενώ στην Ελλάδα φτάνει τα 17,3 έτη. Όπως αναφέρει η Fuels Europe: "Στην Ανατολική και Νότια Ευρώπη, όπου οι πολίτες δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε καινούργια οχήματα και εξαρτώνται από την αγορά μεταχειρισμένων, τα επιβατικά αυτοκίνητα παραμένουν σε χρήση για περισσότερα χρόνια". Αντίστοιχα, ο ηλικιακός μέσος όρος των φορτηγών στη χώρα μας ανέρχεται σε 23 έτη, των λεωφορείων σε 18,8 έτη και των βαν σε 21,4 έτη. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος στα λεωφορεία και τα βαν ανέρχεται μόλις σε 12,5 έτη.
Το βιοντίζελ παραμένει το πιο δημοφιλές βιοκαύσιμο στην ΕΕ
Η έκθεση εξετάζει επίσης την εξέλιξη της παραγωγής βιοκαυσίμων τα τελευταία χρόνια. Μεταξύ 2019 και 2023, η παγκόσμια παραγωγή βιοκαυσίμων παρουσίασε σημαντικές μεταβολές, ως αποτέλεσμα της ανάκαμψης μετά την πανδημία του κορονοϊού και της αυξανόμενης ζήτησης για βιώσιμες ενεργειακές πηγές στον τομέα των μεταφορών.
Κατά την περίοδο αυτή, τα βιοκαύσιμα για την αεροπορία κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση εντός της ΕΕ, με άνοδο 92,3% στην παραγωγή. Η βιο-βενζίνη και τα υπόλοιπα υγρά βιοκαύσιμα αυξήθηκαν κατά 0,34% και 26,5% αντίστοιχα. Αντιθέτως, η παραγωγή βιοντίζελ μειώθηκε ελαφρώς κατά 1,88%, αντανακλώντας αλλαγές στις πολιτικές προτεραιότητες. Παρόλα αυτά, το βιοντίζελ καλύπτει τη μεγαλύτερη μερίδα της ευρωπαϊκής ζήτησης για βιοκαύσιμα, καθώς είναι πιο διαθέσιμο σε σχέση με τη βιο-βενζίνη και αποτελεί τη μόνη πρακτική επιλογή για φορτηγά και λεωφορεία.
Μείωση ζήτησης πετρελαίου στην ΕΕ παρά την άρση περιορισμών
Τέλος, η έκθεση επισημαίνει ότι η συνολική ζήτηση πετρελαίου στην ΕΕ ανήλθε σε 520,6 εκατομμύρια τόνους το 2024. Παρά το γεγονός ότι όλοι οι περιορισμοί λόγω του κορονοϊού έχουν αρθεί, η ζήτηση πετρελαίου μειώθηκε κατά σχεδόν 8% σε σχέση με το 2019.
Η μείωση αυτή αντικατοπτρίζεται κυρίως στη Γερμανία και τη Γαλλία, όπου η ζήτηση έπεσε κατά 19 και 8,1 εκατομμύρια τόνους αντίστοιχα. Τις μεγαλύτερες ποσοστιαίες μειώσεις σημείωσαν:
• Λουξεμβούργο: μείωση 20,9%
• Φινλανδία: μείωση 19,7%
• Γερμανία και Γαλλία: σημαντικές απόλυτες μειώσεις
Αντίθετα, ορισμένες χώρες της ΕΕ παρουσίασαν σημαντική αύξηση στη ζήτηση, όπως η Βουλγαρία με άνοδο 22,6% και η Μάλτα με 9,4%.