Λιμάνια: Αύξηση 12% στην επιβατική κίνηση τον Ιούλιο 2025
Ανάκαμψη στην ακτοπλοΐα
Η επιβατική κίνηση στα λιμάνια της Αττικής σημείωσε άνοδο 11,96% τον Ιούλιο, με το πλοίο να κερδίζει έδαφος έναντι του αεροπλάνου λόγω χαμηλότερου κόστους

Τα λιμάνια της Αττικής σημείωσαν σημαντική αύξηση στην επιβατική κίνηση κατά το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου 2025, με τους επιβάτες να επιλέγουν το πλοίο έναντι του αεροπλάνου λόγω του χαμηλότερου κόστους. Ύστερα από ένα πτωτικό πρώτο εξάμηνο με μείωση 7% στην επιβατική κίνηση από τον Πειραιά προς τα νησιά του Αιγαίου, ο Ιούλιος ξεκίνησε με θετικό πρόσημο και αύξηση 11,96% σε όλα τα λιμάνια της Αττικής.
Επιβατική κίνηση στα τρία κύρια λιμάνια της Αττικής
Από 1ης έως 10 Ιουλίου 2025, διακινήθηκαν από τα τρία λιμάνια (Πειραιάς, Λαύριο, Ραφήνα) συνολικά 325.768 επιβάτες, έναντι 290.944 την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, που επικαλείται η εφημερίδα «Τα Νέα». Η επιβατική κίνηση από το λιμάνι του Πειραιά προς το Αιγαίο αυξήθηκε κατά 10,91%, ενώ η κίνηση των ΙΧ σημείωσε άνοδο 4,64%.
Στον Αργοσαρωνικό, η άνοδος της επιβατικής κίνησης είναι ακόμη μεγαλύτερη, φτάνοντας το 19,6%, με τα ΙΧ να αυξάνονται κατά 18,96%. Παράλληλα, τα δρομολόγια αυξήθηκαν κατά 12,41%, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα των νησιών.
Αύξηση 14,66% καταγράφεται στους επιβάτες που επέλεξαν το λιμάνι του Λαυρίου, ενώ υπήρξαν περισσότερα δρομολόγια (+8,14%) σε σχέση με πέρυσι. Στο λιμάνι της Ραφήνας, με σχεδόν ίδιο αριθμό δρομολογίων, σημειώθηκε αύξηση των διακινούμενων επιβατών κατά 4,83% και των ΙΧ κατά 8,89%.
Πλοίο έναντι αεροπλάνου: η ανταγωνιστικότητα της ακτοπλοΐας
Το δεύτερο στοιχείο που ξεχωρίζει είναι η ενισχυμένη ανταγωνιστικότητα του πλοίου έναντι του αεροπλάνου. Το σημαντικά χαμηλότερο κόστος ενός τουριστικού πακέτου για οικογένειες που επιλέγουν το πλοίο καθιστά την ακτοπλοΐα ιδιαίτερα ελκυστική, ιδίως σε μια χρονιά με υψηλό κόστος διαβίωσης.
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, ένα ταξιδιωτικό πακέτο για τέσσερα άτομα και ΙΧ από τον Πειραιά προς τα ελληνικά νησιά (εξαιρουμένων Μυκόνου και Σαντορίνης) είναι κατά 40% φθηνότερο με πλοίο σε σχέση με το αντίστοιχο με αεροπλάνο, συμπεριλαμβανομένης της ενοικίασης αυτοκινήτου στον προορισμό.
Σταθερότητα ναύλων και προκλήσεις για τα λιμάνια
Η σταθερότητα των ναύλων φέτος οφείλεται τόσο στην πτώση των τιμών καυσίμων όσο και στη μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%, γεγονός που καθιστά τα πακέτα ακτοπλοϊκών διακοπών ακόμα πιο ανταγωνιστικά. Ωστόσο, η πρόσφατη ανοδική πορεία των διεθνών τιμών πετρελαίου επαναφέρει ανησυχίες στον κλάδο.
Οι εταιρείες παρακολουθούν στενά το λειτουργικό τους κόστος, ενώ εκκρεμεί η μείωση των λιμενικών τελών από τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ), ο οποίος ελέγχεται από τον Όμιλο Grimaldi. Η συμφωνία με την κυβέρνηση για τα «πράσινα» έργα που θα χρηματοδοτηθούν στο λιμάνι παραμένει εκκρεμής.
Αν και είναι ακόμη νωρίς για ασφαλή συμπεράσματα για το τελικό αποτέλεσμα της θερινής περιόδου, η αντιστροφή της πτωτικής τάσης στην επιβατική κίνηση των λιμανιών αποτελεί ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που διαμορφώνουν την εικόνα της ακτοπλοϊκής δραστηριότητας.