Η ψηφιακή μετάβαση στην Ελλάδα παρουσιάζει εντυπωσιακή πρόοδο, καθώς οι ηλεκτρονικές συναλλαγές κερδίζουν έδαφος ακόμα και στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Οι Έλληνες άνω των 65 ετών εμφανίζουν αυξημένη εξοικείωση με τη ψηφιακή τεχνολογία, ενώ το Διαδίκτυο αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι των καθημερινών τους δραστηριοτήτων.

Διαβάστε: Πρόσληψη και απόλυση με ένα κλικ από το smartphone: Το νέο εργασιακό νομοσχέδιο

Εντυπωσιακή αύξηση στις ψηφιακές πληρωμές

Τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία αποκαλύπτουν σημαντική μεταβολή στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Συγκεκριμένα, κατά την τελευταία τετραετία, οι πολίτες άνω των 65 ετών που προτιμούν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές για τις αγορές τους παρουσίασαν αύξηση 21%. Παράλληλα, σχεδόν το 50% των καταναλωτικών δαπανών στη χώρα πραγματοποιείται πλέον μέσω καρτών και άλλων ψηφιακών μέσων πληρωμής.

Οι προβλέψεις για το 2025 είναι ακόμα πιο ενθαρρυντικές, καθώς εκτιμάται ότι το 47% των συνολικών καταναλωτικών δαπανών θα διεκπεραιώνεται μέσω ηλεκτρονικών καναλιών πληρωμής.


Ερευνητικά δεδομένα επιβεβαιώνουν την τάση

Η πανελλαδική έρευνα του ΙΝΕΜΥ σε συνεργασία με την ΕΣΕΕ αποκάλυψε ότι 7 στους 10 Έλληνες ενσωματώνουν κάρτες και ψηφιακά πορτοφόλια στις καθημερινές τους συναλλαγές. Ιδιαίτερα εντυπωσιακά είναι τα ευρήματα της Focus Bari για το πρώτο τρίμηνο του 2025, που καταγράφουν αυξημένη διαδικτυακή δραστηριότητα των Ελλήνων άνω των 55 ετών.

Αναλυτικότερα, το 71% των πολιτών άνω των 65 ετών πραγματοποίησε τουλάχιστον μία online αγορά κατά το τελευταίο εξάμηνο. Στην ηλικιακή ομάδα 45-54 ετών το ποσοστό φτάνει το 76% με αύξηση 10% σε σχέση με το 2021, ενώ στην ομάδα 55-64 ετών καταγράφεται 61% με αύξηση 12%.

Ψηφιακές υπηρεσίες και δημόσιος τομέας

Τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής παρουσιάζουν, σύμφωνα με τα «Νέα», ενδιαφέρουσα εικόνα για τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, το 61,6% των Ελλήνων έλαβε επίσημα έγγραφα στον προσωπικό του λογαριασμό, ενώ το 46% προγραμμάτισε ραντεβού με δημόσιες υπηρεσίες μέσω Διαδικτύου, σημειώνοντας αύξηση από το 39,1% του 2023. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν τα ραντεβού με ΚΕΠ, ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ και Εφορία, που πλέον διεκπεραιώνονται κυρίως ηλεκτρονικά.


Κατηγορίες προϊόντων στις ηλεκτρονικές συναλλαγές

Το 62,8% του πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών που έχει χρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο έχει πραγματοποιήσει κάποια ηλεκτρονική αγορά. Οι δημοφιλέστερες κατηγορίες προϊόντων περιλαμβάνουν:

  • Είδη ένδυσης και υπόδησης: 75,6%
  • Υπηρεσίες delivery από εστιατόρια: 63,9%
  • Φάρμακα και συμπληρώματα διατροφής: 36,6%
  • Αθλητικά είδη: 36,2%
  • Τρόφιμα από σουπερμάρκετ: 28,2%
  • Καλλυντικά και προϊόντα ομορφιάς: 27,6%
  • Ηλεκτρονικές συσκευές και αξεσουάρ: 23,4%

Η εξέλιξη αυτή αποδεικνύει ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές δεν αποτελούν πλέον προνόμιο των νεότερων γενεών, αλλά υιοθετούνται ευρέως από όλες τις ηλικιακές ομάδες, συμβάλλοντας στον ψηφιακό μετασχηματισμό της ελληνικής κοινωνίας.