Πρωτογενές πλεόνασμα-ρεκόρ για δεύτερη χρονιά: "Καύσιμο" τα φορολογικά έσοδα και οι ηλεκτρονικές συναλλαγές
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Η οικονομία καταγράφει υπεραπόδοση στο επτάμηνο Ιανουαρίου–Ιουλίου 2025, με πρωτογενές πλεόνασμα που προσεγγίζει τα 8 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας κατά πολύ τους στόχους και δημιουργώντας νέο δημοσιονομικό χώρο για παρεμβάσεις και ελαφρύνσεις

Με ταχείς ρυθμούς και σημαντική υπέρβαση στόχων κινείται η ελληνική οικονομία, η οποία φαίνεται να καταγράφει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά πρωτογενές πλεόνασμα-μαμούθ, που ενδέχεται να ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ έως το τέλος του έτους. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, το πρωτογενές πλεόνασμα στο επτάμηνο Ιανουαρίου–Ιουλίου 2025 ανήλθε σε 7,96 δισ. ευρώ, έναντι ετήσιου στόχου μόλις 3,59 δισ. ευρώ.
Η επίδοση αυτή υπερβαίνει κατά 2,3 δισ. ευρώ τα αντίστοιχα περσινά επίπεδα (5,66 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο), επιβεβαιώνοντας την ανθεκτικότητα της οικονομίας και την αποτελεσματικότητα της φορολογικής διοίκησης.
Διαβάστε: Κρατικός προϋπολογισμός: Στα 2,1 δισ. ευρώ το πλεόνασμα της περιόδου Ιανουαρίου-Ιουλίου
Ιδιαίτερη συμβολή είχαν:
• Ο φόρος εισοδήματος, που αντικατοπτρίζει τη διεύρυνση της απασχόλησης και την αύξηση των αποδοχών.
• Ο ΦΠΑ, τα έσοδα του οποίου ενισχύθηκαν τόσο λόγω της ακρίβειας όσο και του περιορισμού της φοροδιαφυγής, μέσω της αύξησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Πρόσθετα έσοδα και δημοσιονομικά ουδέτερες πράξεις
Μέρος των καθαρών εσόδων ενισχύθηκε από ειδικές συναλλαγές, όπως:
• Η νέα Σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού, με έσοδα 784,8 εκατ. ευρώ (δημοσιονομικά ουδέτερα για το 2025, αφορούν το 2024).
• Η αναμενόμενη είσπραξη του τιμήματος για την Εγνατία Οδό (1,35 δισ. ευρώ), η οποία δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί έως τον Ιούλιο και εκτιμάται ότι θα καταγραφεί εντός των επόμενων μηνών.
Εξαιρουμένων των παραπάνω, τα καθαρά έσοδα παρουσιάζουν αύξηση κατά 2,17 δισ. ευρώ ή 5,3% έναντι του στόχου, με κυρίαρχο παράγοντα τα ενισχυμένα φορολογικά έσοδα.
Δαπάνες κάτω από τον στόχο – Σημαντικό περιθώριο εξοικονόμησης
Στο σκέλος των δαπανών, ο κρατικός προϋπολογισμός κατέγραψε σημαντική συγκράτηση. Οι συνολικές δαπάνες για το επτάμηνο διαμορφώθηκαν σε 40,67 δισ. ευρώ, υπολειπόμενες του στόχου κατά 3,32 δισ. ευρώ. Η μείωση αυτή αποδίδεται:
• Σε καθυστερήσεις στις μεταβιβάσεις προς ασφαλιστικά ταμεία και φορείς γενικής κυβέρνησης (-2,2 δισ. ευρώ),
• Στον ετεροχρονισμό εξοπλιστικών δαπανών (-605 εκατ. ευρώ).
Από τις βασικές μεταβιβάσεις του τακτικού προϋπολογισμού ξεχωρίζουν:
• 726 εκατ. ευρώ προς νοσοκομεία και ΥΠΕ
• 400 εκατ. ευρώ για την κάλυψη ΥΚΩ στον τομέα της ενέργειας
• 377 εκατ. ευρώ προς την ΕΚΑΠΥ για φαρμακευτικές προμήθειες
• 208 εκατ. ευρώ προς ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ και ΟΣΕ
• 115 εκατ. ευρώ για ενίσχυση ΑΕΙ.
Επενδυτικές δαπάνες: Ελαφρώς μειωμένες, αλλά ενισχυμένες σε σχέση με το 2024.
Οι δαπάνες για δημόσιες επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε 6,13 δισ. ευρώ, 34 εκατ. ευρώ κάτω από τον στόχο, αλλά αυξημένες κατά 32 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Η επίδοση αυτή υπερβαίνει κατά 2,3 δισ. ευρώ τα αντίστοιχα περσινά επίπεδα (5,66 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο), επιβεβαιώνοντας την ανθεκτικότητα της οικονομίας και την αποτελεσματικότητα της φορολογικής διοίκησης.
Διαβάστε: Κρατικός προϋπολογισμός: Στα 2,1 δισ. ευρώ το πλεόνασμα της περιόδου Ιανουαρίου-Ιουλίου
Πρωτογενές πλεόνασμα στον κρατικό προϋπολογισμό: Καταλύτης τα φορολογικά έσοδα και οι ηλεκτρονικές συναλλαγές
Η εκρηκτική πορεία των φορολογικών εσόδων αποτελεί την κινητήριο δύναμη της δημοσιονομικής υπερεκτέλεσης. Τα συνολικά καθαρά έσοδα του Προϋπολογισμού στο επτάμηνο διαμορφώθηκαν σε 42,86 δισ. ευρώ, υπερβαίνοντας τον στόχο κατά 822 εκατ. ευρώ (+2%). Από αυτά, τα φορολογικά έσοδα ανήλθαν σε 40,56 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,27 δισ. ευρώ ή 5,9% έναντι του στόχου.Ιδιαίτερη συμβολή είχαν:
• Ο φόρος εισοδήματος, που αντικατοπτρίζει τη διεύρυνση της απασχόλησης και την αύξηση των αποδοχών.
• Ο ΦΠΑ, τα έσοδα του οποίου ενισχύθηκαν τόσο λόγω της ακρίβειας όσο και του περιορισμού της φοροδιαφυγής, μέσω της αύξησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Πρόσθετα έσοδα και δημοσιονομικά ουδέτερες πράξεις
Μέρος των καθαρών εσόδων ενισχύθηκε από ειδικές συναλλαγές, όπως:
• Η νέα Σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού, με έσοδα 784,8 εκατ. ευρώ (δημοσιονομικά ουδέτερα για το 2025, αφορούν το 2024).
• Η αναμενόμενη είσπραξη του τιμήματος για την Εγνατία Οδό (1,35 δισ. ευρώ), η οποία δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί έως τον Ιούλιο και εκτιμάται ότι θα καταγραφεί εντός των επόμενων μηνών.
Εξαιρουμένων των παραπάνω, τα καθαρά έσοδα παρουσιάζουν αύξηση κατά 2,17 δισ. ευρώ ή 5,3% έναντι του στόχου, με κυρίαρχο παράγοντα τα ενισχυμένα φορολογικά έσοδα.
Δαπάνες κάτω από τον στόχο – Σημαντικό περιθώριο εξοικονόμησης
Στο σκέλος των δαπανών, ο κρατικός προϋπολογισμός κατέγραψε σημαντική συγκράτηση. Οι συνολικές δαπάνες για το επτάμηνο διαμορφώθηκαν σε 40,67 δισ. ευρώ, υπολειπόμενες του στόχου κατά 3,32 δισ. ευρώ. Η μείωση αυτή αποδίδεται:
• Σε καθυστερήσεις στις μεταβιβάσεις προς ασφαλιστικά ταμεία και φορείς γενικής κυβέρνησης (-2,2 δισ. ευρώ),
• Στον ετεροχρονισμό εξοπλιστικών δαπανών (-605 εκατ. ευρώ).
Από τις βασικές μεταβιβάσεις του τακτικού προϋπολογισμού ξεχωρίζουν:
• 726 εκατ. ευρώ προς νοσοκομεία και ΥΠΕ
• 400 εκατ. ευρώ για την κάλυψη ΥΚΩ στον τομέα της ενέργειας
• 377 εκατ. ευρώ προς την ΕΚΑΠΥ για φαρμακευτικές προμήθειες
• 208 εκατ. ευρώ προς ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ και ΟΣΕ
• 115 εκατ. ευρώ για ενίσχυση ΑΕΙ.
Επενδυτικές δαπάνες: Ελαφρώς μειωμένες, αλλά ενισχυμένες σε σχέση με το 2024.
Οι δαπάνες για δημόσιες επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε 6,13 δισ. ευρώ, 34 εκατ. ευρώ κάτω από τον στόχο, αλλά αυξημένες κατά 32 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.