Σταδιακά μπαίνουν σε φάση ολοκλήρωσης το επόμενο διάστημα μια σειρά από σημαντικά οδικά έργα, τα οποία παρέμεναν για δεκαετίες σε εκκρεμότητα, περιμένοντας να υλοποιηθούν. Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Υποδομών θέτει σε τροχιά υλοποίησης νέους αυτοκινητοδρόμους, που για χρόνια έμεναν στα… συρτάρια. Ωστόσο, η δυσκολία εξασφάλισης της απαραίτητης χρηματοδότησης καθιστά το μέλλον των νέων έργων που έχει ανάγκη η χώρα εξαιρετικά αβέβαιο.

Διαβάστε: Aυτοκινητόδρομος Πατρών - Πύργου: Παραδίδονται στην κυκλοφορία 65 χλμ. στο τμήμα Πύργος - Αλισσός

Στην τελική ευθεία τα μεγάλα οδικά έργα - Από τον ΒΟΑΚ μέχρι το Flyover της Θεσσαλονίκης

To πιο σημαντικό στοίχημα είναι η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης), ο οποίος αποτελεί τη μεγαλύτερη μέχρι στιγμής υπό κατασκευή οδική υποδομή στη χώρα. Προ ολίγων ημερών, το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε παράταση για το τμήμα Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος, μήκους 14 χλμ., που δημοπρατήθηκε ως δημόσιο έργο με κατασκευαστή τον Ομιλο AKTOR και έτσι αναμένεται να ολοκληρωθεί στα μέσα του 2026. Οι λόγοι που οδήγησαν στην παράταση του έργου είναι η καθυστέρηση απόδοσης απαλλοτριωμένων εκτάσεων και μετατόπισης δικτύων (ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΥΑ) αλλά και η εκ νέου εκπόνηση μελετών βασικού σχεδιασμού, λόγω της Αναθεώρησης Περιβαλλοντικών Προδιαγραφών.

Το τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη, το οποίο υλοποιείται με τη μέθοδο ΣΔΙΤ, αφορά έργο συνολικού μήκους 22,4 χλμ., με ανάδοχο κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - AKTOR - Ακτωρ Παραχωρήσεις, και βρίσκεται σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027. Το σημαντικότερο και μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ (157 χλμ.) υλοποιείται με σύμβαση παραχώρησης με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η σύμβαση προβλέπει την ταυτόχρονη κατασκευή και λειτουργία του δρόμου και, άρα, την τμηματική παράδοση του οδικού άξονα.

Με γοργούς ρυθμούς προχωρά και η κατασκευή του Flyover της Θεσσαλονίκης από την κοινοπραξία Metlen - ΑΒΑΞ (έργο ΣΔΙΤ), αλλά και το δημόσιο οδικό έργο Μπράλος - Αμφισσα (με κατασκευαστή επίσης την τεχνική εταιρεία Αβαξ), με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2027 αμφότερα.

Προ ημερών δόθηκε στην κυκλοφορία η παράκαμψη του Αγίου Νικολάου του οδικού άξονα Βόνιτσας - Λευκάδας, ο οποίος συνδέει την πόλη της Λευκάδας με το τμήμα «Ακτιο - Δυτικός Αξονας», μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης. Πρόκειται για τμήμα που παρακάμπτει τον οικισμό του Αγίου Νικολάου με νέα χάραξη, μήκους περίπου 3,5 χλμ., και αποτελεί μέρος του οδικού άξονα Βόνιτσας - Λευκάδας, συνολικού μήκους 16 χλμ. Το έργο της οδικής σύνδεσης της Λευκάδας με τον οδικό άξονα Ακτιο - Δυτικός Αξονας ανέλαβε ο Ομιλος AKTOR και πραγματοποιείται μέσω δύο νέων οδικών τμημάτων, του τμήματος Βόνιτσας - Λευκάδας, μήκους περίπου 16 χλμ., και του τμήματος Ακτίου - Αγίου Νικολάου, μήκους περίπου 5 χλμ., με έργα που είτε αντικαθιστούν με νέα είτε βελτιώνουν ήδη υπάρχοντα τμήματα.

Σε τροχιά ολοκλήρωσης τα πιο αναμενόμενα οδικά έργα 

Στο τελικό τους στάδιο εισέρχονται ορισμένα από τα πιο αναμενόμενα οδικά έργα της χώρας, τα οποία για χρόνια παρέμεναν ανολοκλήρωτα. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος, όπου, εκτός απροόπτου, στις 30 Νοεμβρίου θα παραδοθούν στην κυκλοφορία τα τελευταία 10 χιλιόμετρα, με ανάδοχο την ΑΒΑΞ. Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Αυγούστου έχουν ήδη δοθεί σε χρήση τα πρώτα 65 χλμ. του έργου. Την ίδια στιγμή, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει επαναφέρει στο προσκήνιο την προοπτική επέκτασης του αυτοκινητοδρόμου έως την Τσακώνα, υπό την προϋπόθεση να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη χρηματοδότηση. Πρόκειται για ιδιαίτερα απαιτητικό έργο, με κόστος που εκτιμάται μεταξύ 700 εκατ. και 1 δισ. ευρώ, για το οποίο ήδη «τρέχει» η διαδικασία ωρίμανσης και μέσα στο 2026 αναμένονται οι πρώτες επίσημες ανακοινώσεις

Σε τροχιά ολοκλήρωσης βρίσκεται και το βόρειο τμήμα του Ε65, που συνδέει την Καλαμπάκα με την Εγνατία Οδό. Η πρόοδος κατασκευής έχει ξεπεράσει το 75% και το έργο, που υλοποιείται από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ελέγχεται από την Κεντρική Οδό, υπολογίζεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026. Το τμήμα των 70,5 χλμ. θα ενώσει την Καλαμπάκα με τα Γρεβενά και την Εγνατία, δίνοντας νέα πνοή στις οδικές συνδέσεις της Δυτικής Θεσσαλίας και της Δυτικής Μακεδονίας. Παρά το γεγονός ότι το έργο δεν περιλαμβάνει μεγάλα τεχνικά έργα, η χάραξή του ανάμεσα σε ορεινούς όγκους καθιστά τις εργασίες ιδιαίτερα απαιτητικές, ειδικά τους χειμερινούς μήνες.

Νέα έργα στην Βόρεια Ελλάδα 

Παράλληλα, στη δεύτερη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου έχουν εισέλθει και δύο μεγάλα οδικά έργα ΣΔΙΤ στη Βόρεια Ελλάδα, για τα οποία θα υπάρξει κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών ενδεχομένως μέχρι το τέλος του 2025. Πρόκειται για τα έργα που αφορούν τους άξονες Θεσσαλονίκη - Εδεσσα και Δράμα - Αμφίπολη, οι προϋπολογισμοί των οποίων έχουν οριοθετηθεί για τον μεν άξονα Θεσσαλονίκη - Εδεσσα στα 444,91 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και για τον άξονα Δράμα - Αμφίπολη στα 248,54 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου είχαν εισέλθει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ακτωρ Παραχωρήσεις - Metlen, Ομιλος AKTOR και Αβαξ και για τους δύο διαγωνισμούς.

Δημοοσιεύθηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών