Τρεις ιδιωτικοποιήσεις και η ενεργοποίηση της εταιρείας επενδύσεων του Δημοσίου αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες της διοίκησης του Yπερταμείου για τους μήνες που απομένουν μέχρι το τέλος του έτους. 

Διαβάστε: 22 περιφερειακά αεροδρόμια: Το Υπερταμείο προχωρεί στη μεγάλη παραχώρησή τους

Υπερταμείο: Σε λίστα αναμονής τρεις ιδιωτικοποιήσεις - Τι αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους

Η πρώτη έχει να κάνει με τη μεγάλη εκκρεμότητα της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η σύμβαση της οποίας έχει υπογραφεί από τον Μάρτιο του 2024, αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί. Αυτό στοιχίζει στο ελληνικό Δημόσιο χρήματα, καθώς δεν εισπράττει το τίμημα της παραχώρησης, ενώ οι φορολογούμενοι συμβάλλουν στη συντήρηση του δρόμου. Ακόμα, στοιχίζει και σε ανθρώπινες ζωές, όπως έδειξε πρόσφατα το τραγικό δυστύχημα στα διόδια του Ιάσμου. Όλα δείχνουν ότι η Εγνατία Οδός θα περάσει στα χέρια του παραχωρησιούχου μέχρι το τέλος του έτους. Αρχικά, στον προϋπολογισμό το έσοδο της παραχώρησης (1,35 δισ. ευρώ) είχε προβλεφθεί να εισπραχθεί στο α’ εξάμηνο, αλλά τώρα ο προγραμματισμός είναι αυτό να συμβεί μέχρι τέλος του έτους.

Η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή για το λιμάνι του Λαυρίου


Η δεύτερη σημαντική εκκρεμότητα είναι η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή για το λιμάνι του Λαυρίου. Ο διαγωνισμός, που προετοιμάστηκε προσεκτικά από το (πρώην) ΤΑΙΠΕΔ, έχει προσελκύσει πέντε προσφορές από τα μεγαλύτερα ονόματα της βιομηχανίας κρουαζιέρας αλλά και του εφοπλισμού. Πριν από μερικές εβδομάδες έγινε η υποβολή των προσφορών και εκκρεμεί η ανακοίνωση του προτιμητέου επενδυτή. Το ενδιαφέρον είναι πολύ μεγάλο, καθώς το λιμάνι του Λαυρίου μπορεί να καταστεί το δεύτερο πιο σημαντικό λιμάνι της Αττικής μετά τον Πειραιά.

Διαθέτει μεγάλη χερσαία ζώνη και μπορεί να υποστηρίξει πολλαπλές δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα, μιας και βρίσκεται πολύ κοντύτερα (από τον Πειραιά) σε δημοφιλείς προορισμούς του Αιγαίου. Ειδικά αν υπάρξει σιδηροδρομική σύνδεση (προαστιακός) με το Λαύριο ή γίνουν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τότε το λιμάνι του Λαυρίου μπορεί να γίνει πολύ πιο προσιτό σε ορισμένες περιοχές της Αττικής απ’ ό,τι ο Πειραιάς.

Η πώληση του 51% του λιμένα του Λαυρίου και η ανάπτυξη που θα ακολουθήσει ο ιδιώτης επενδυτής μπορεί να φέρουν, επομένως, περισσότερο ανταγωνισμό στα λιμάνια της Αττικής, με ό,τι σημαίνει αυτό. Επιπλέον, θα καταστήσει πιο προσιτή την πρόσβαση στη νησιωτική Ελλάδα και ειδικά σε Βόρειο και Ανατολικό Αιγαίο.

Το κλείσιμο της εκκρεμότητας της παραχώρησης του Αεροδρομίου Καλαμάτας

Τρίτη προτεραιότητα αποτελεί για το Υπερταμείο το κλείσιμο της εκκρεμότητας της παραχώρησης του Αεροδρομίου Καλαμάτας. Η εταιρεία ανακήρυξε τον Οκτώβριο του 2024 προτιμητέο επενδυτή το μοναδικό επενδυτικό σχήμα που συμμετείχε στη διαδικασία, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει κλείσει η συναλλαγή. Σημειώνεται ότι η διαδικασία αξιοποίησης των 22 (περιφερειακών) αεροδρομίων έχει ξεκινήσει από το 2021, αλλά τέσσερα χρόνια μετά ακόμη δεν έχει αξιοποιηθεί το πρώτο και πιο εμπορικό από τα προς αξιοποίηση δημόσια αεροδρόμια της χώρας.

Προτεραιότητα του Υπερταμείου είναι η ενεργοποίηση της Εταιρείας Επενδύσεων 

Τέλος, προτεραιότητα του Υπερταμείου είναι η ενεργοποίηση της Εταιρείας Επενδύσεων που έχει δημιουργήσει από τις αρχές του έτους. Πρόσφατα διορίσθηκε το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, αλλά δεν έχει διοριστεί ακόμη η επενδυτική επιτροπή.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το Δ.Σ. της εταιρείας Ελληνικό Ταμείο Καινοτομίας & Υποδομών (HIIF) θα είναι και η επενδυτική επιτροπή. Κάτι τέτοιο, όμως, θα εξαιρούσε την εταιρεία από την κατηγορία των Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών (ΑΚΕΣ), δηλαδή από το θεσμικό πλαίσιο της λειτουργίας των επενδυτικών εταιρειών στην Ελλάδα

Δημοσιεύθηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών