Δεν κρύβουν την απογοήτευσή τους οι παράγοντες του εμπορίου για την πορεία των δραστηριοτήτων τους. Ακόμα και την περίοδο των εκπτώσεων, οι εκπρόσωποι του εμπορικού κλάδου φαίνεται να μην πέτυχαν την πολυαναμενόμενη ανάκαμψη. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, «το στοίχημα των εκπτώσεων χάθηκε», καθώς φέτος οι Έλληνες καταναλωτές το διαθέσιμο εισόδημά τους επέλεξαν να το «ρίξουν» στις καλοκαιρινές διακοπές και να αφήσουν κατά μέρος τις αγορές αγαθών.

Διαβάστε: Οι εκπτώσεις τελείωσαν, αλλά οι προσφορές... συνεχίζονται: Απογοήτευση από "το ταμείο" στο λιανικό εμπόριο

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ), Βασίλη Κορκίδη, οι τοπικοί εμπορικοί σύλλογοι φέτος ανέφεραν κάμψη των πωλήσεων 10% έως 20% σε σχέση με τις περυσινές εκπτώσεις. Και η πορεία αυτή εμφανίσθηκε έως έναν βαθμό και στα πρώτα στοιχεία που συνέλεξε και ανακοίνωσε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ).

Θερινές εκπτώσεις 2025: 6 στις 10 επιχειρήσεις κατέγραψαν πωλήσεις χαμηλότερες από πέρυσι

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, 6 στις 10 επιχειρήσεις (59%) του λιανικού εμπορίου κατέγραψαν στις εκπτώσεις πωλήσεις χαμηλότερες από πέρυσι και μόλις 1 στις 10 (10%) ανέφερε αύξηση πωλήσεων. Από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν πτώση πωλήσεων στις εκπτώσεις, το 71% ανέφερε κάμψη πωλήσεων σε σχέση με πέρυσι 10% και άνω. Στις εταιρείες που σημείωσαν αύξηση πωλήσεων, η συντριπτική πλειονότητα (64%) δήλωσε στην έρευνα της ΕΣΕΕ αύξηση των πωλήσεων έως 10%.

«Τα αποτελέσματα των θερινών εκπτώσεων έρχονται να συμπληρώσουν το αρνητικό σερί της αγοράς από την αρχή του χρόνου», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης. Ο ίδιος υπογράμμισε ότι 6 στις 10 επιχειρήσεις κατέγραψαν πτώση πωλήσεων, γεγονός που -όπως ανέφερε- «αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη αδυναμία τους να ανακάμψουν». Ακόμα, ζήτησε στήριξη των εμπορικών επιχειρήσεων από την Πολιτεία και επαναξιολόγηση του θεσμού των εκπτώσεων. Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων λιανικής στα όρια του πληθωρισμού κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 (δηλαδή προ των εκπτώσεων). Όπως αναφέρουν στελέχη της ΕΣΕΕ, η αναιμική αύξηση του κύκλου εργασιών που παρουσιάστηκε (2,5% στο σύνολο του λιανικού εμπορίου και 1,5% για τις λιανικές επιχειρήσεις, εξαιρουμένων των πωλήσεων αυτοκινήτων και πετρελαιοειδών) κινείται στα όρια του πληθωρισμού και πιο κάτω.

Και δεν είναι μόνον αυτό. Οι έμποροι θεωρούν τις μεταβολές αυτές απειλή για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους, καθώς δεν καλύπτουν την πολύ μεγαλύτερη αύξηση των λειτουργικών εξόδων, όπως είναι οι αμοιβές προσωπικού, τα τιμολόγια ενέργειας, τα ενοίκια κ.ά. Από την έρευνα της ΕΣΕΕ προκύπτει για το 100% των επιχειρήσεων λιανικής αύξηση του λειτουργικού κόστους, με το 95% των επιχειρήσεων να δηλώνουν αύξηση του κόστους περισσότερο από 5%. Ο μεγαλύτερος δε όγκος επιχειρήσεων (39%) αναφέρει αύξηση του λειτουργικού κόστους κατά 11% έως 20%.

Ο πιο σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά τις εμπορικές επιχειρήσεις είναι η ακρίβεια

Ο πιο σημαντικός παράγοντας, σε ποσοστό 59%, που επηρεάζει αρνητικά τις εμπορικές επιχειρήσεις είναι η ακρίβεια. Ακολουθεί η αύξηση του λειτουργικού κόστους, σε ποσοστό 52%, και το μειωμένο εισόδημα, κατά 40%. Τέλος, σε ποσοστό 39% οι καταστηματάρχες αποδίδουν τις μειωμένες πωλήσεις τους στις αυξημένες τιμές των προμηθευτών τους. «Οι φετινές εκπτώσεις ανέδειξαν το έλλειμμα στο διαθέσιμο εισόδημα, τη μειωμένη αγοραστική δύναμη, τις λιγότερες αυθόρμητες αγορές και την πτώση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης, που άλλωστε υπολείπεται κατά 19% από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», δήλωσε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης.

Δημοσιεύτηκε στο Money Pro των Παραπολιτικών