Πόθεν Έσχες 2025: Σε εξέλιξη η διαδικασία υποβολής - Η προθεσμία, οι αλλαγές που ισχύουν φέτος για όλους τους υπόχρεους και οι ''παγίδες''
Όσα πρέπει να γνωρίζετε
Τι πρέπει να προσέξετε στη διαδικασία δηλώσεων Πόθεν Έσχες 2025

Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία υποβολής δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (Πόθεν Έσχες) για το έτος 2025 (χρήση 2024), μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας pothen.gr. Η προθεσμία για τους υπόχρεους λήγει στις 31 Οκτωβρίου 2025. Αξίζει να σημειωθεί ότι η φετινή διαδικασία παρουσιάζει αλλαγές, με σημαντικότερη την αυτόματη άντληση τραπεζικών και επενδυτικών δεδομένων. Έτσι, οι υπόχρεοι, χρησιμοποιώντας τους κωδικούς TaxisNet, μπορούν να αντλούν απευθείας από τις συνεργαζόμενες τράπεζες στοιχεία που αφορούν καταθέσεις, δάνεια και επενδύσεις.
Διαβάστε: Πόθεν Έσχες 2025: Τι αλλάζει και τι πρέπει να προσέξετε - Απλοποιείται η διαδικασία για τους υπόχρεους
Ωστόσο, από την διαδικασία δεν λείπουν και οι «παγίδες», καθώς παρά την αυτοματοποιημένη άντληση δεδομένων, η ευθύνη για τον έλεγχο και τη διόρθωση τυχόν λαθών ή παραλείψεων παραμένει αποκλειστικά στον δηλούντα, καθώς ακόμη και μικρές ανακρίβειες μπορεί να οδηγήσουν σε ελέγχους με αναδρομική ισχύ.
Παράλληλα, η νέα διαδικασία απαιτεί ακόμα μεγαλύτερη προσοχή από τα ζευγάρια. Αν και ο/η σύζυγος δεν έχει υποχρέωση λόγω επαγγελματικής ιδιότητας, υποχρεούται να υποβάλει ξεχωριστή δήλωση, εφόσον ο άλλος ανήκει στις υπόχρεες κατηγορίες. Το ίδιο ισχύει και για συντρόφους με σύμφωνο συμβίωσης. Η μη υποβολή συνεπάγεται πρόστιμα, ακόμη και αν προκύψει από άγνοια.
Πόθεν Έσχες: Οι υπόχρεοι υποβολής δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης
Οι υπόχρεοι υποβολής καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα: από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρωθυπουργό, υπουργούς και βουλευτές, έως αιρετούς της τοπικής αυτοδιοίκησης, δικαστικούς, εισαγγελείς, ανώτερους δημόσιους υπαλλήλους, στελέχη Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, μέλη ανεξάρτητων αρχών, διοικητικά στελέχη τραπεζών και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, ιδιοκτήτες και διευθυντές ΜΜΕ, δημοσιογράφους, παράγοντες του αθλητισμού και μέλη επιτροπών δημοσίων έργων, καθώς και τους/τις συζύγους ή συντρόφους τους με σύμφωνο συμβίωσης.
Τι πρέπει να προσέξετε
Δεν λείπουν, ωστόσο, και τα «αγκάθια» στη διαδικασία. Πρώτον, οι αλλεπάλληλες παρατάσεις προθεσμιών. Δεύτερον, ο κατακερματισμός των αρμοδιοτήτων, καθώς για πολιτικά πρόσωπα αρμόδια είναι η Επιτροπή της Βουλής, για ευρείες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων η ΕΑΔ, ενώ εμπλέκονται και άλλες αρχές. Τρίτον, το έλλειμμα διαφάνειας στη δημοσιοποίηση δηλώσεων πολιτικών προσώπων. Είναι χαρακτηριστικό, πως στην ιστοσελίδα της Βουλής οι τελευταίες αναρτήσεις αφορούν ακόμη το έτος 2022 (χρήση 2021), στοιχείο που τροφοδοτεί κριτική για καθυστερήσεις.