Πεταλάς (Ένωση Σούπερ Μάρκετ): Αν μειωθεί ο ΦΠΑ όλη η διαφορά θα πάει στην τελική τιμή των προϊόντων
Τι είπε για τις ανατιμήσεις μέσα στο καλοκαίρι
Σχετικά με την πρόταση της μείωσης του ΦΠΑ και την άρνηση της κυβέρνησης διότι όπως λέει, δεν θα περάσει στον καταναλωτή, μίλησε ο γενικός διευθυντής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας Απόστολος Πεταλάς

Σχετικά με την πρόταση της μείωσης του ΦΠΑ και την άρνηση της κυβέρνησης διότι όπως λέει, δεν θα περάσει στον καταναλωτή, μίλησε ο γενικός διευθυντής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας Απόστολος Πεταλάς, στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές» με τον Βασίλη Αδαμόπουλο και την Μαρία Γεωργίου. Όπως τόνισε: «Την επόμενη στιγμή, στο οργανωμένο λιανεμπόριο που μπορώ να μιλήσω εγώ, στα σούπερ μάρκετ όπου και η διαφάνεια είναι μεγαλύτερη και ο ανταγωνισμός περισσότερος, όλη αυτή η διαφορά θα πάει στην τελική τιμή των προϊόντων». «Αυτό που μπορώ να σας πω, ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο, αν μειωθεί ο ΦΠΑ, οτιδήποτε θα πάει κατευθείαν στον καταναλωτή» διευκρίνισε.
Διαβάστε: Στεγαστικά δάνεια: Μετατροπή επιτοκίου σε σταθερό για 50.000 δανειολήπτες - Πού στοχεύει η πρωτοβουλία των τραπεζών
Ενώ πρόσθεσε: «Τίθεται όμως ένα μεγάλο ερώτημα το οποίο αξίζει να πω και εγώ την άποψή μου. Η Ελλάδα σαν οικονομία έχει δύο μεγάλα προβλήματα, ένα περιορισμένο εισόδημα και ένα θέμα δημοσιονομικής ισορροπίας. Το μεγαλύτερο έσοδο της κυβέρνησης, για να μπορεί να διαχειριστεί τα πράγματα είναι ο ΦΠΑ. Άρα θα έλεγα εγώ και εγώ αν ήμουν κυβέρνηση, θα έκανα με πολύ μεγάλο δισταγμό μείωση, διότι αυτό θα σήμαινε μια σημαντική μείωση στα έσοδα του κράτους την πρώτη μέρα που θα γίνει αυτό» ανέφερε χαρακτηριστικά ενώ επισήμανε πως όσο πιο ανεπτυγμένη είναι μια χώρα και όσο καλύτερο βιοτικό επίπεδο έχει, τόσο μικρότερο συντελεστή ΦΠΑ έχει και τόσο καλύτερη ανταγωνιστικότητα έχει. «Επομένως, μακροχρόνια πρέπει και οι ελληνικές κυβερνήσεις να φροντίσουν ο ΦΠΑ να γίνει πιο λογικός σε σχέση με την Ευρώπη» σημείωσε.
Πεταλάς για τις ανατιμήσεις μέσα στο καλοκαίρι στα σούπερ μάρκετ
Σχετικά με τις ανατιμήσεις που είχαμε μέσα στο καλοκαίρι στα σούπερ μάρκετ, ο κ. Πεταλάς απάντησε ξεκινώντας από τα στοιχεία της Eurostat χθες, «ένα ευχάριστο νέο. Εδώ και 8 μήνες, ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ευρώπη είναι σχεδόν διπλάσιος από τον πληθωρισμό τροφίμων στην Ελλάδα. Όπως ξέρετε, τα σούπερ μάρκετ είναι στο σημείο της εφοδιαστικής αλυσίδας, είτε της τοπικής είτε της διεθνούς που αγγίζει την κοινωνία, τους καταναλωτές». «Εχθές η Eurostat ανακοίνωσε ότι ο πληθωρισμός στο 7μηνο στα τρόφιμα στην Ευρώπη κατά μέσο όρο είναι στο 3,3%, στην Ελλάδα είναι 2,4 και τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα είναι στο 1,6.
Επίσης, αυτό που ανακοινώθηκε μέσα από τις κατηγορίες οι οποίες οδηγούν και αυτό απαντάει στο ερώτημά σας, υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες τροφίμων διεθνώς και ιδιαίτερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που πιέζουν τον πληθωρισμό σημαντικά προς τα πάνω και αυτό οφείλεται κυρίως στην κλιματική αλλαγή. Οι κατηγορίες αυτές είναι ο καφές με μεγάλο πρόβλημα στα καφεόδέντρα τόσο στη Λατινική Αμερική όσο και στην Αφρική, το ίδιο με τα κακαόδενδρα. Ξέρετε, η σοκολάτα πάει σε πάρα πολλά προϊόντα και τα επηρεάζει δυσμενώς γιατί δεν υπάρχει επαρκής ποσότητα, ενώ η ζήτηση συνεχίζει να ανεβαίνει διεθνώς. Υπάρχει ένα θέμα με το μοσχαρίσιο το κρέας, το οποίο έχει ανατιμηθεί σε σχέση με πέρσι περίπου 12% και αναμένεται ότι αυτή αυτός ο ρυθμός ανατιμήσεων θα συνεχίσει. Οι τρεις μεγάλες χώρες στην Ευρώπη που παράγουν μοσχαρίσιο κρέας, η Γερμανία, η Ολλανδία και η Γαλλία, λόγω κάποιων ευρωπαϊκών κανονισμών της στην πράσινη μετάβαση, περιορίζουν σημαντικά το ζωικό κεφάλαιο. Επίσης, κάποιες ασθένειες σε ορισμένες από αυτές τις χώρες μείωσαν και μειώνουν το ζωικό κεφάλαιο και αυτό σημαίνει ανατιμήσεις στο μοσχαρίσιο κρέας. Και επίσης είδαμε μέσα στο καλοκαίρι και μια ανατίμηση στα φρούτα κυρίως και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Υπάρχουν βέβαια και κατηγορίες οι οποίες τραβάνε τον πληθωρισμό προς τα κάτω και ιδιαίτερα στην Ελλάδα. Είναι το ελαιόλαδο, το οποίο σε σχέση με πέρυσι είναι 29% χαμηλότερη απ’ ό,τι πέρυσι.
Υπάρχουν άλλες σπουδαίες κατηγορίες, δημητριακά, ζυμαρικά, τυροκομικά, τα οποία είναι είτε σε ελαφρά αρνητικό πληθωρισμό είτε σε μηδενικό» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πεταλάς. Ως προς το γιατί βρίσκουμε ελληνικά προϊόντα να πωλούνται φθηνότερα σε χώρες του εξωτερικού σε σχέση με τη δική μας, είπε τα εξής: «Αν μια εταιρεία που παράγει ας πούμε κάποια τυροκομικά στην Ελλάδα που τα γνωρίζουν οι καταναλωτές και τα προτιμάνε, προσπαθεί να διεισδύσει στην αγορά της Αγγλίας ή της Γερμανίας, εάν τα βάλει πολύ ακριβά δεν θα τα πιάσει κανένας. Άρα πρέπει να ξεκινήσω εγώ σαν παραγωγική μονάδα, να δώσω τέτοια τιμή που να το δοκιμάσουν, να αρέσει για να ξαναδοκιμάσουν και να ξαναδοκιμάσουν».
Για την περίπτωση προϊόντων πολυεθνικών εταιρειών που επίσης πωλούνται φθηνότερα σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανέφερε τα παρακάτω:
«Θα έλεγα ότι υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες που επηρεάζουν τις τελικές τιμές αλλά θα μου επιτρέψετε να πω, ότι με βάση την συστηματική έρευνα που γίνεται από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου σε εννέα ευρωπαϊκές χώρες, περιλαμβάνει και δυτικές και ανατολικές, όπως είναι η Ρουμανία, όπως είναι η Πορτογαλία, η Ελλάδα είναι φθηνότερη σε σχέση με όλες αυτές σε ένα καλάθι έξι χιλιάδων προϊόντων. Είναι όλα τα προϊόντα στην Ελλάδα φτηνότερα; Όχι, Είναι όλα τα προϊόντα στην Ελλάδα ακριβότερα; Νομίζω είναι και οι δύο υπερβολές. Αλλά να σας πω κάτι το οποίο είναι πολύ σημαντικό. Η Ελλάδα, παρά τις δυσκολίες που έχει και στο εισόδημα, στο βιοτικό επίπεδο, έχει τον μεγαλύτερο ΦΠΑ σε όλη την Ευρώπη στα προϊόντα της και αυτό έχει να κάνει με τη δημοσιονομική ισορροπία. Όταν μια χώρα έχει 24% ΦΠΑ και μία έχει 14, αυτομάτως ίδια τιμή να έχουν τα προϊόντα θα έχουν 10% διαφορά. Και αυτό το πράγμα νομίζω ότι λαμβάνεται υπόψιν στην τελική σύγκριση».