Τουρισμός: Βρετανοί, Γερμανοί και Αμερικανοί οι ''χρυσοί πελάτες'' - Μεγάλο ''στοίχημα'' η επιμήκυνση της σεζόν
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος
Με αυξημένα τα συνολικά έσοδα στον τουρισμό κατά το πρώτο εξάμηνο και έχοντας εντοπίσει ποιες είναι οι αγορές υψηλής δαπάνης, αποδεικνύεται ότι η στρατηγική στόχευση αποδίδει

Ο ελληνικός τουρισμός εξακολουθεί να αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομίας και το 2025 αποδεικνύει ξανά τη δυναμική του. Αυτό που ξεχωρίζει φέτος δεν είναι τόσο η αύξηση των αφίξεων -που έμειναν σχεδόν αμετάβλητες- όσο η εντυπωσιακή άνοδος των εσόδων, χάρη στη σημαντική αύξηση της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης. Οι Αμερικανοί βρίσκονται στην κορυφή, ενώ μαζί με τους Γερμανούς διαμορφώνουν τη νέα εικόνα του τουρισμού υψηλής αξίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, τα τουριστικά έσοδα το πρώτο εξάμηνο του 2025 ανήλθαν στα 7,66 δισ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 11% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι αφίξεις αυξήθηκαν μόλις κατά 0,6%, φτάνοντας τα 11,7 εκατομμύρια ταξιδιώτες. Αυτό σημαίνει ότι οι αυξημένες εισπράξεις δεν προήλθαν από περισσότερους επισκέπτες, αλλά από το γεγονός ότι οι ταξιδιώτες ξόδεψαν περισσότερα: η μέση δαπάνη ανά ταξίδι ανήλθε στα 622 ευρώ, αυξημένη κατά 10,1%.
Διαβάστε: Ταξί: Πώς η απεργία και η μάχη με τα βαν φέρνουν την Αθήνα σε τουριστικό αδιέξοδο και απειλεί το city break και τα έσοδα του τουρισμού
Οι Αμερικανοί τουρίστες αναδεικνύονται στον ''χρυσό πελάτη'' του ελληνικού τουρισμού
Οι Αμερικανοί τουρίστες αναδεικνύονται στον «χρυσό πελάτη» του ελληνικού τουρισμού. Οι δαπάνες τους αυξήθηκαν θεαματικά κατά 29,4%, φτάνοντας τα 704 εκατ. ευρώ μόνο στο πρώτο εξάμηνο. Η μέση δαπάνη ανά ταξίδι εκτοξεύτηκε στα 1.015 ευρώ, κάνοντάς τους τούς πιο γενναιόδωρους επισκέπτες που πατούν το πόδι τους στη χώρα. Παράλληλα, οι αφίξεις από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 20%, χάρη και στη διεύρυνση των απευθείας πτήσεων μεταξύ αμερικανικών πόλεων και της Αθήνας. Η στροφή των Αμερικανών προς την Ελλάδα δεν είναι τυχαία. Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, οι ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ καταγράφουν διαχρονικά την υψηλότερη ημερήσια δαπάνη μεταξύ όλων των βασικών αγορών. Δεν πρόκειται απλώς για τουρίστες που έρχονται για θάλασσα και ήλιο, αλλά για επισκέπτες που επενδύουν σε εμπειρίες, από την πολυτελή φιλοξενία και τη γαστρονομία μέχρι τις πολιτιστικές διαδρομές και τις δραστηριότητες ευεξίας. Στο πλευρό των Αμερικανών, οι Γερμανοί παραμένουν μια σταθερή δύναμη. Οι δαπάνες τους αυξήθηκαν κατά 13,5%, φτάνοντας τα 1,37 δισ. ευρώ. Η μέση δαπάνη τους διαμορφώθηκε στα 739 ευρώ, σημαντικά υψηλότερη από τον μέσο όρο. Οι αφίξεις σημείωσαν άνοδο 4,7%. Οι Βρετανοί ακολουθούν με συνολικά έσοδα 1,08 δισ. ευρώ (+7,3%), ενώ η μέση δαπάνη τους έφτασε τα 711 ευρώ. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση των αφίξεων από το Ηνωμένο Βασίλειο, που έφτασε το 11%. Μαζί με τους Γερμανούς, οι Βρετανοί εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν πάνω από το ένα τρίτο των συνολικών εσόδων.
Οι Καναδοί και οι Αυστραλοί, αν και αριθμητικά λιγότεροι, συγκαταλέγονται στους τουρίστες με τις υψηλότερες κατά κεφαλήν δαπάνες. Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, οι Καναδοί έχουν τη μεγαλύτερη μέση δαπάνη ανά ταξίδι από όλες τις μεγάλες αγορές, ενώ οι Αυστραλοί ξεχωρίζουν για τη μεγάλη διάρκεια παραμονής, που αυξάνει τα συνολικά έσοδα των προορισμών. Η απόσταση παραμένει εμπόδιο, αλλά η συμβολή τους σε επίπεδο «ποιοτικής ζήτησης» είναι κρίσιμη. Ανάμεσα στις άλλες αγορές, οι Ιταλοί κατέγραψαν αύξηση εσόδων 9% (στα 344 εκατ. ευρώ), αλλά παραμένουν οι πιο «οικονομικοί» επισκέπτες, με μέση δαπάνη 558 ευρώ. Οι Γάλλοι, αντίθετα, εμφάνισαν οριακή άνοδο εσόδων 2,1% (στα 455 εκατ. ευρώ), με τη δεύτερη υψηλότερη μέση δαπάνη (747 ευρώ), παρά τη μεγάλη πτώση αφίξεων (-9,8%).
Τα στοιχεία του Ιουνίου ενίσχυσαν ακόμα περισσότερο την εικόνα. Τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 8,8%, παρά τη μείωση των ταξιδιωτών κατά 1,7%. Οι Αμερικανοί κατέγραψαν εκρηκτική αύξηση δαπανών 64,7%, ενώ οι Γερμανοί ακολούθησαν με 18,6%.
Τουρισμός: Η πλειονότητα των εσόδων εξακολουθεί να συγκεντρώνεται στο τρίτο τρίμηνο
Η εικόνα αυτή αποδεικνύει ότι η στρατηγική στόχευση στις αγορές υψηλής δαπάνης αποδίδει. Όμως το μεγάλο «στοίχημα» παραμένει η επιμήκυνση της σεζόν. Η πλειονότητα των εσόδων εξακολουθεί να συγκεντρώνεται στο τρίτο τρίμηνο, πιέζοντας υποδομές και προορισμούς. Οι Αμερικανοί και οι Καναδοί, που ταξιδεύουν πιο εύκολα εκτός αιχμής, μπορούν να λειτουργήσουν ως κλειδί για μια πιο ισόρροπη ανάπτυξη. Παρά τα εντυπωσιακά αποτελέσματα, δεν λείπουν οι ανησυχίες. Η υποτίμηση του δολαρίου έναντι του ευρώ δημιουργεί προβληματισμό για τη δυναμική της αμερικανικής αγοράς από το 2026 και μετά. Αν το κόστος ταξιδιού προς την Ευρώπη αυξηθεί, η Ελλάδα ενδέχεται να δεχθεί πλήγμα σε μια από τις πιο σημαντικές αγορές της.
Πάντως, το πρώτο εξάμηνο του 2025 αποδεικνύει ότι η χώρα μας μπορεί να στηρίζεται λιγότερο στον όγκο και περισσότερο στην ποιότητα. Οι Αμερικανοί, οι Γερμανοί και οι Βρετανοί αναδεικνύονται στους βασικούς «αιμοδότες» του τουρισμού, ενώ Καναδοί και Αυστραλοί δίνουν το δικό τους στίγμα. Το ζητούμενο είναι αν η χώρα θα αξιοποιήσει αυτή την τάση για να αναβαθμίσει συνολικά το τουριστικό της προϊόν και να το προστατεύσει από τις διεθνείς αναταράξεις.
Δημοσιεύτηκε στο Money Pro των Παραπολιτικών