Τεκμήρια αυτοκινήτων: Νέα φορολογία βάσει εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα αντί κυβισμού, τι αλλάζει από το 2026 και πώς επηρεάζεται η αγορά (Βίντεο)
Αλλάζει η φορολογία των αυτοκινήτων
Επανάσταση στη φορολογία οχημάτων από το 2026 με τα τεκμήρια αυτοκινήτων να υπολογίζονται βάσει εκπομπών CO2 αντί κυβισμού. Μεγάλα οφέλη για υβριδικά και ηλεκτρικά

Η φορολογία των αυτοκινήτων στην Ελλάδα θα υποστεί ριζικές μεταβολές από το 2026, καθώς τα τεκμήρια αυτοκινήτων θα υπολογίζονται με εντελώς διαφορετικά κριτήρια. Αυτή η καινοτόμος προσέγγιση στη φορολογία οχημάτων αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τις επιλογές των καταναλωτών και να ανασχηματίσει την αγορά αυτοκινήτου. Ειδικότερα, το νέο σύστημα φορολογίας εγκαταλείπει το παραδοσιακό μοντέλο υπολογισμού των τεκμηρίων αυτοκινήτων που βασιζόταν στον κυβισμό του κινητήρα. Για όλα τα οχήματα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου 2010, η φορολογία θα προσδιορίζεται αποκλειστικά από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ακολουθώντας το μοντέλο που ήδη εφαρμόζεται στα τέλη κυκλοφορίας.
Διαβάστε: Ηλεκτρονική τιμολόγηση στην τελική ευθεία: Πώς θα εντοπίζεται η φοροδιαφυγή, τα μπόνους για όσους μπουν πρώτοι
Η νέα μεθοδολογία εισάγει τετραβάθμια κλίμακα χρέωσης ανά γραμμάριο CO2, δημιουργώντας ένα δικαιότερο σύστημα που ανταμείβει τα περιβαλλοντικά φιλικά οχήματα. Όσο μικρότερες είναι οι εκπομπές ρύπων, τόσο χαμηλότερα διαμορφώνονται τα τεκμήρια αυτοκινήτων, προσφέροντας οικονομικά κίνητρα για την απόκτηση οικολογικότερων μοντέλων.
Νέα κλίμακα φορολογίας βάσει εκπομπών CO2
Το καινούργιο σύστημα τεκμηρίων αυτοκινήτων καθιερώνει συγκεκριμένες χρεώσεις ανάλογα με τις εκπομπές:
- Οχήματα με 1 έως 122 γραμμάρια CO2: 20 ευρώ ανά γραμμάριο
- Οχήματα με 123 έως 139 γραμμάρια CO2: 30 ευρώ ανά γραμμάριο
- Οχήματα με 140 έως 166 γραμμάρια CO2: 45 ευρώ ανά γραμμάριο
- Οχήματα με πάνω από 166 γραμμάρια CO2: 60 ευρώ ανά γραμμάριο
Αυτή η διαβάθμιση στη φορολογία δημιουργεί ισχυρά οικονομικά κίνητρα για την επιλογή οχημάτων με χαμηλές εκπομπές, ενώ παράλληλα αποθαρρύνει την απόκτηση ρυπογόνων μοντέλων.
Σύγκριση με το τρέχον σύστημα τεκμηρίων
Το υφιστάμενο σύστημα φορολογίας βασίζεται αποκλειστικά στον κυβισμό και την ηλικία του οχήματος, δημιουργώντας ανισότητες μεταξύ μοντέλων με παρόμοιο κυβισμό αλλά διαφορετικές περιβαλλοντικές επιδόσεις. Σύμφωνα με την τρέχουσα κλίμακα, οχήματα έως 1.200 κυβικά χρεώνονται με 4.000 ευρώ για νέα μοντέλα και 2.000 ευρώ για οχήματα άνω δεκαετίας. Τα οχήματα 1.201 έως 2.000 κυβικών επιβαρύνονται με 600 ευρώ για νέα και 300 ευρώ για παλαιότερα, ενώ τα μεγαλύτερα οχήματα 2.001 έως 3.000 κυβικών φέρουν τεκμήρια 900 και 450 ευρώ αντίστοιχα. Οχήματα πάνω από 3.000 κυβικά χρεώνονται 1.200 ευρώ για νέα και 600 ευρώ για παλαιότερα μοντέλα.
Οφέλη για υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα
Η νέα φορολογία φέρνει επανάσταση στα τεκμήρια αυτοκινήτων για τους κατόχους περιβαλλοντικά φιλικών οχημάτων. Τα υβριδικά αυτοκίνητα, τα μοντέλα μικρού κυβισμού με χαμηλές εκπομπές και τα ηλεκτρικά οχήματα θα απολαύσουν σημαντικών οικονομικών πλεονεκτημάτων. Ειδικότερα, τα ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 ευρώ διατηρούν μηδενικά τεκμήρια, ενώ τα ακριβότερα μοντέλα βλέπουν τη φορολογία τους να μειώνεται από 4.000 σε 2.000 ευρώ. Αυτές οι ρυθμίσεις ενισχύουν την ελκυστικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων και επιταχύνουν τη μετάβαση προς βιώσιμη κινητικότητα.