Reuters: Γιατί οι ΗΠΑ "βάζουν στο μάτι" την Cosco και το λιμάνι του Πειραιά
Τι επιδιώκει η κυβέρνηση Τραμπ
Η κυβέρνηση Τραμπ βάζει στο στόχαστρο την επιρροή της Κίνας στα παγκόσμια λιμάνια με σκοπό να την αποδυναμώσει καθώς έχει εξαπλωθεί σημαντικά

Η κυβέρνηση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ προσπαθεί να αποδυναμώσει το παγκόσμιο δίκτυο λιμένων της Κίνας και να θέσει περισσότερους στρατηγικούς τερματικούς σταθμούς υπό τον έλεγχο της Δύσης, σύμφωνα με τρεις πηγές που μίλησαν στο πρακτορείο Reuters. Για το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο διαχειρίζεται η κινεζική Cosco με το 67% των μετοχών που κατέχει, οι ΗΠΑ σκοπεύουν να εξετάσουν τα κινεζικά συμφέροντα, αναφέρει το δημοσίευμα τονίζοντας ότι πρόκειται για κεντρικό κόμβο καθώς συνδέει την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία. Ορισμένοι Κινέζοι επενδυτές ανησυχούν ότι η Ουάσιγκτον πιθανόν θα στοχοποιήσει τις δραστηριότητες της COSCO στην Ελλάδα, σύμφωνα με πηγή κοντά σε Κινέζους επενδυτές που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ελληνικής ναυτιλίας. Ελληνες αξιωματούχοι έχουν δηλώσει στο Reuters ότι δεν έχουν ενημερωθεί για τυχόν σχέδια αλλαγής του ελέγχου στο λιμάνι του Πειραιά, αναφέρει το δημοσίευμα. Πάντως, η Ουάσιγκτον έχει ήδη βάλει στο στόχαστρο την COSCO καθώς το αμερικανικό Υπουργείο Άμυνας την πρόσθεσε τον Ιανουάριο στη μαύρη λίστα των εταιρειών που έχουν σχέσεις με τον κινεζικό στρατό. «Οι Ηνωμένες Πολιτείες σκοπεύουν να επιτεθούν στη διεθνή επιρροή της Κίνας υπερβάλλοντας τη "θεωρία της κινεζικής απειλής" και να τη χρησιμοποιήσουν ως δικαιολογία για να αναγκάσουν τους συμμάχους να πάρουν θέση στις ρυθμίσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας», ανέφερε σε έγγραφο που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα το Κέντρο Έρευνας Ανάπτυξης του Κρατικού Συμβουλίου, ένα επίσημο think tank του κυβερνώντος υπουργικού συμβουλίου της Κίνας.
Διαβάστε: Επιχείρηση "Καλυψώ": Πάνω από 2.400 κοντέινερ κατασχέθηκαν στο λιμάνι του Πειραιά - Η κομπίνα με τα κινέζικα πατίνια, εκτελωνιστές και τελωνιακοί στο... κόλπο
Η Κίνα κατέχει ή ενοικιάζει ένα εκτεταμένο δίκτυο λιμένων μέσω εταιρειών όπως η COSCO και άλλες κρατικές επιχειρήσεις όπως η China Merchants και η SIPG στη Σαγκάη. Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε πέρυσι από το Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων, μια αμερικανική δεξαμενή σκέψης, η Κίνα είχε επενδύσεις σε 129 λιμενικά έργα σε όλο τον κόσμο μέσω διαφόρων εταιρειών, μέχρι τον Αύγουστο του 2024.
Η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας εκτιμάται επίσης ότι είναι 230 φορές μεγαλύτερη από την παραγωγική ικανότητα των ναυπηγείων των ΗΠΑ, πράγμα που σημαίνει ότι θα χρειαστούν δεκαετίες για να καλύψει τη διαφορά, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. Η ναυτιλιακή πίεση των ΗΠΑ έχει συμβάλει στην αύξηση των εντάσεων με το Πεκίνο, το οποίο θεωρεί τα λιμενικά και ναυτιλιακά περιουσιακά στοιχεία ως αναπόσπαστο μέρος της πρωτοβουλίας «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος», σε μια εποχή που οι δύο υπερδυνάμεις βρίσκονται ήδη σε σύγκρουση σχετικά με το εμπόριο και τους δασμούς.
Διαβάστε: Επιχείρηση "Καλυψώ": Πάνω από 2.400 κοντέινερ κατασχέθηκαν στο λιμάνι του Πειραιά - Η κομπίνα με τα κινέζικα πατίνια, εκτελωνιστές και τελωνιακοί στο... κόλπο
Η Κίνα κατέχει ή ενοικιάζει ένα εκτεταμένο δίκτυο λιμένων μέσω εταιρειών όπως η COSCO και άλλες κρατικές επιχειρήσεις όπως η China Merchants και η SIPG στη Σαγκάη. Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε πέρυσι από το Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων, μια αμερικανική δεξαμενή σκέψης, η Κίνα είχε επενδύσεις σε 129 λιμενικά έργα σε όλο τον κόσμο μέσω διαφόρων εταιρειών, μέχρι τον Αύγουστο του 2024.
Η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας εκτιμάται επίσης ότι είναι 230 φορές μεγαλύτερη από την παραγωγική ικανότητα των ναυπηγείων των ΗΠΑ, πράγμα που σημαίνει ότι θα χρειαστούν δεκαετίες για να καλύψει τη διαφορά, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. Η ναυτιλιακή πίεση των ΗΠΑ έχει συμβάλει στην αύξηση των εντάσεων με το Πεκίνο, το οποίο θεωρεί τα λιμενικά και ναυτιλιακά περιουσιακά στοιχεία ως αναπόσπαστο μέρος της πρωτοβουλίας «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος», σε μια εποχή που οι δύο υπερδυνάμεις βρίσκονται ήδη σε σύγκρουση σχετικά με το εμπόριο και τους δασμούς.