Τον σηµαντικό ρόλο που µπορεί να διαδραµατίσει ο όµιλος Onex και τα ναυπηγεία του σε Ελευσίνα και Νεώριο, στην ενδυνάµωση των διεθνών εµπορικών διαδρόµων, υπογραµµίζει η επίσκεψη του Σαουδάραβα υπουργού Βιοµηχανίας και Ορυκτών Πόρων, Bandar Ibrahim Alkhorayef, στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Είναι η µόνη επιχείρηση που επισκέφθηκε ο Σαουδάραβας κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Ελλάδα. Το ίδιο έπραξε και ο Αµερικανός υπουργός Εσωτερικών, Doug Burgum (και επικεφαλής του National Energy Dominance Council), κατά την επίσκεψη του στην Ελλάδα πριν από 20 ηµέρες. Ο Σαουδάραβας υπουργός πέρασε από τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, συνοδεία του οµολόγου του στην Ελλάδα, υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου, ενώ ο Αµερικανός υπουργός Εσωτερικών επισκέφθηκε τον ίδιο χώρο συνοδεία τριών υπουργών, των Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρου Παπασταύρου και Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια. Ηταν η πρώτη φορά που ένας Αµερικανός υπουργός επισκέφθηκε τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας.

Ναυπηγεία Ελευσίνας: To υπερσύγχρονο πλάνο

Στον όµιλο Onex θεωρούν «φυσιολογική» την επίσκεψη αυτή του Doug Burgum, από τη στιγµή που οι Αµερικανοί έχουν καταστεί βασικοί χρηµατοδότες της εταιρείας και των ναυπηγείων. Η αµερικανική εταιρεία στήριξης των εξαγωγών των Ηνωµένων Πολιτειών (DFC) διέθεσε 125 εκατ. δολάρια την κρίσιµη στιγµή για την εξυγίανση των Ναυπηγείων τα οποία φυτοζωούσαν πάνω από 10 χρόνια στη χώρα µας. Εποµένως δικαίως τα θεωρούν ως µια αµερικανικής προέλευσης εταιρεία. Από την άλλη πλευρά, οι Σαουδάραβες ενδιαφέρονται για την απόκτηση τεχνογνωσίας στη δηµιουργία ναυπηγείων. Η αραβική αυτή χώρα τώρα χτίζει το King Salman Maritime Complex, ένα υπερσύγχρονο ναυτιλιακό κέντρο που θα περιλάβει και ναυπηγεία, τα οποία θα µειώσουν ή ακόµη και θα εκµηδενίσουν την εξάρτηση της χώρας από τις ναυπηγήσεις της Ασίας.

Η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας εκτιµάται ότι θα διαθέσει πάνω από 500 εκατ. δολάρια για τη δηµιουργία του νέου αυτού ναυτιλιακού κέντρου, που στόχο έχει µόνο να αναβαθµίσει τις ναυπηγικές δυνατότητες της χώρας τους, αλλά και να προσδώσει στη χώρα χαρακτηριστικά ανάπτυξης της οικονοµίας που δεν θα βασίζεται αποκλειστικά στα πετροδολάρια. Ωστόσο είναι ερωτηµατικό αν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας µπορούν να προσφέρουν αυτή την τεχνογνωσία, παρά την έκκληση του Σαουδάραβα υπουργού Βιοµηχανίας, Bandar Ibrahim Alkhorayef. «Αναπτύσσουµε ένα τεράστιο ναυπηγικό συγκρότηµα στη Σαουδική Αραβία, το King Salman Maritime Complex, το οποίο θα καλύπτει όλο το φάσµα δραστηριοτήτων ενός ναυπηγείου, από επισκευές και συντήρηση µέχρι ναυπηγήσεις. Σε αυτόν τον τοµέα διαπιστώνουµε πολλές οµοιότητες και δυνατότητες µεταφοράς τεχνογνωσίας από την Ελλάδα», είπε ο Αραβας υπουργός. Ωστόσο, είναι προφανές ότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι δύσκολο να προσφέρουν τεχνογνωσία σε ένα τόσο βαρύ εγχείρηµα. Και αυτό όχι τόσο επειδή είναι πολύ µεγαλύτερο από εκείνο της χώρας µας, αλλά επειδή και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι σε µια φάση αναγέννησης. Είναι µόλις δύο χρόνια που πέρασαν στον νέο ιδιοκτήτη (Onex Group) και είναι πολύ νωρίς για να δηµιουργήσουν την απαραίτητη τεχνογνωσία που απαιτείται ώστε να δοθεί σε ένα τόσο µεγάλο εγχείρηµα, όπως είναι το King Salman Maritime Complex.

Ικανοποίηση και συνεργασία

Πάντως ο Αραβας υπουργός Βιοµηχανίας φαίνεται ότι έφυγε πολύ ικανοποιηµένος από τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Οπως δήλωσε ο ίδιος, «τα Ναυπηγεία Onex αποτελούν εξαιρετικό παράδειγµα του τρόπου µε τον οποίο σκεφτόµαστε ως δύο χώρες πώς µπορούµε να συνεργαστούµε». Από την άλλη πλευρά, ο υπουργός Εσωτερικών των ΗΠΑ, Doug Burgum, χαρακτήρισε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας «κλειδί» για την αµερικανική πολιτική και σηµείωσε ότι η αµερικανική χρηµατοδότηση θα συνεχιστεί µε στόχο την περαιτέρω αναβάθµιση των Ναυπηγείων. Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά, η ενεργειακή ασφάλεια περνά µέσα από τη ναυτιλία και η ναυτιλία χρειάζεται λιµάνια και ναυπηγικές εγκαταστάσεις για τη διατήρηση των στόλων που θα εφοδιάζουν τα ενεργειακά κέντρα. Σηµειώνεται ότι ο Αµερικανός υπουργός, εκτός από τις εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας, επισκέφθηκε και τις εγκαταστάσεις του ∆ΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα. Τα παραπάνω δείχνουν ότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας πρόκειται να διαδραµατίσουν µεγαλύτερο ρόλο στο µέλλον απ’ ό,τι δείχνει η σηµερινή ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητά τους. Πολλοί είναι εκείνοι που βλέπουν την Ελευσίνα ως έναν κόµβο στον διάδροµο IMEC (India-Middle EastEurope Corridor) που προωθεί η ∆ύση (και κυρίως οι Αµερικανοί), ο οποίος θα ξεκινά από την Ινδία και θα διέρχεται από τη Σαουδική Αραβία, το Ισραήλ και την Ελλάδα.

Ο διάδροµος αυτός, παρόλο που το τελευταίο διάστηµα δεν συζητιέται λόγω των εξελίξεων στη Γάζα, παραµένει «ζωντανός» σε Αµερικανούς και Ευρωπαίους, µε βασικό στόχο την αποδυνάµωση του κινεζικού Belt and Road Initiative (BRI). Η πρωτοβουλία αυτή της Κίνας συνιστά τη βασική διεθνή στρατηγική της ασιατικής χώρας για διεθνή συνεργασία και οικονοµική ανάπτυξη, µε στόχο την επέκταση των εµπορικών συνδέσεων µέσω της δηµιουργίας παγκόσµιου δικτύου υποδοµών (λιµάνια, σιδηρόδροµους, δρόµους, κέντρα logistics κ.λπ.). Το τέλος των εχθροπραξιών στη Γάζα θα αναβιώσει τον IMEC που τον επιθυµούν Αµερικανοί, Αραβες, Ισραηλινοί και πολλοί άλλοι. Γι’ αυτό και τόσες πολλές οι επισκέψεις, τόσο των Αµερικανών και Αράβων, αλλά και των Κορεατών, όπως έδειξε η πρόσφατη επίσκεψη του πρέσβη της Νότιας Κορέας στις εγκαταστάσεις της Onex στην Ελευσίνα.

Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή