Την Παρασκευή 10 Οκτωβρίου, ήταν η καταληκτική ημερομηνία μέχρι την οποία οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ όφειλαν να κοινοποιήσουν στο υπουργείο Ανάπτυξης τις λίστες με τους 1.000 κωδικούς καταναλωτικών προϊόντων τόσο επώνυμων όσο και ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία θα πωλούνται με έκπτωση, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας εθελοντικής μείωσης τιμής. Η θέση του υπουργού Ανάπτυξης είναι ότι μέσα από τη συγκεκριμένη κίνηση θα περιοριστεί ακόμα περισσότερο ο πληθωρισμός στη χώρα.

Διαβάστε: Συντάξεις Νοεμβρίου 2025: Αυτές είναι οι ημερομηνίες πληρωμής για όλα τα Ταμεία - Η αλλαγή λόγω της 28ης Οκτωβρίου

Προς το παρόν, βιομηχανίες παρέδωσαν λίστες με εκπτωτικά προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, τα οποία έχουν την ευθύνη να συγκεντρώσουν τα αγαθά σε μία ενιαία λίστα και να τα διαθέτουν υπό καθεστώς έκπτωσης. Τα προϊόντα της λίστας θα αλλάζουν στη διάρκεια ισχύος της πρωτοβουλίας, ωστόσο όσοι κωδικοί εντάσσονται σε αυτήν θα πρέπει να παραμένουν τουλάχιστον για 30 ημέρες. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η διενέργεια εκπτώσεων δεν αντίκειται στις διατάξεις του Κώδικα Δεοντολογίας που έχει ψηφίσει η κυβέρνηση, βάσει του οποίου δεν επιτρέπεται η συνέχιση μίας προσφοράς για διάστημα πέραν των 60 ημερών και δεδομένου ότι η εφαρμογή της λίστας των 1.000 προϊόντων θα ξεκινήσει από τις 15 Οκτωβρίου να εφαρμόζεται στα ράφια. Ο μέσος όρος των μειώσεων στις τιμές των προϊόντων διαμορφώνεται γύρω στο 5%, καθώς αρκετοί προμηθευτές που αρχικά είχαν παραδώσει λίστες με έκπτωση 3% έσπευσαν στη συνέχεια να την αυξήσουν στα επίπεδα του 5%, θεωρώντας ότι το ποσοστό του 3% δεν ικανοποιούσε ούτε τον καταναλωτή ούτε την κυβέρνηση.


Οι εξαιρέσεις στα σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τον συνολικό μέσο όρο των εκπτώσεων

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν εξαιρέσεις που αυξάνουν τον συνολικό μέσο όρο των εκπτώσεων. Ενδεικτικά, οι τιμές σε αφρόλουτρα παρουσιάζουν μείωση 9,46%, στα προϊόντα καθαρισμού για το μπάνιο και την τουαλέτα φτάνουν το 15,16% και το 26,13%, αντίστοιχα, ενώ σε τρόφιμα όπως οι τορτίγιες και τα δημητριακά/βρώμη καταγράφονται πτώσεις 20,09% και 13,73%. Ακόμα μεγαλύτερη μείωση, της τάξης του 28,14%, εμφανίζεται στο εμφιαλωμένο νερό. Σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, οι μειώσεις είναι πιο συγκρατημένες, όπως αυτή του 2,75%, εκπτωτικό ποσοστό από το οποίο ξεκινούν οι προωθητικές ενέργειες που τίθενται σε εφαρμογή. Από το ευρύτερο περιβάλλον της αγοράς δεν λείπει, πάντως, η αμφισβήτηση αναφορικά με το κατά πόσο η συγκεκριμένη ενέργεια έχει ουσιαστικό αντίκρισμα στο καλάθι του εκάστοτε καταναλωτή που πραγματοποιεί τις αγορές του από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Κι αυτό γιατί το μέτρο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντισταθμίσει την ακρίβεια που δημιουργήθηκε από τις διαδοχικές αυξήσεις τιμών σε βασικά αγαθά τα τελευταία τρία χρόνια. Ταυτόχρονα, σημείο αμφισβήτησης της ορθότητας που έχει η πρωτοβουλία εθελοντικής μείωσης τιμής αποτελεί και το γεγονός ότι η πλειονότητα των προϊόντων που εντάσσονται στη σχετική λίστα δεν αποτελούν κωδικούς πρώτης προτίμησης, αλλά κυρίως κωδικούς με μικρότερη αγοραστική κίνηση.

Την ίδια στιγμή, πάντως, σημάδια σταδιακής αποκλιμάκωσης εμφανίζει ο πληθωρισμός στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της τελευταίας μηνιαίας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι τιμές τον Σεπτέμβριο του 2025 ήταν κατά 0,76% χαμηλότερες σε σχέση με τον Αύγουστο του ίδιου έτους, υποδηλώνοντας μια μικρή ανάσα για τους καταναλωτές έπειτα από μήνες αυξήσεων.


Συγκράτηση

Σε ετήσια βάση, συγκρίνοντας δηλαδή τον φετινό Σεπτέμβριο με τον Σεπτέμβριο του 2024, ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ ανήλθε σε +0,61%, ποσοστό αισθητά χαμηλότερο σε σχέση με τους προηγούμενους τέσσερις μήνες, γεγονός που αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη τάση επιβράδυνσης των ανατιμήσεων. Παράλληλα, το κυλιόμενο δωδεκάμηνο (Οκτώβριος 2024 - Σεπτέμβριος 2025) παρουσιάζει αύξηση +0,76%, επιβεβαιώνοντας ότι, αν και οι τιμές παραμένουν ελαφρώς υψηλότερες σε ετήσια βάση, η αγορά δείχνει σημάδια σταθεροποίησης. Σε ό,τι αφορά τον τζίρο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, τα στοιχεία δείχνουν ότι συνεχίζει να αναπτύσσεται και το 2025, όπως και τα προηγούμενα χρόνια. Ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών στο διάστημα από τις αρχές του 2025 έως και το τέλος Αυγούστου άγγιξε τα 9,08 δισ. ευρώ, κινούμενος ανοδικά με 6,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Παράλληλα, τα στοιχεία της εταιρείας Circana, που ερευνά την πορεία του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και ποτών, δείχνουν ότι ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε 4,3% και η τιμή ανά μονάδα κατά 1,5%. Οι βασικές κατηγορίες που συνέτειναν στην αύξηση του τζίρου ήταν τα τρόφιμα, με αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 6,9% και κατά 4,4% σε τεμάχια. Οσο για τις τιμές, στην ίδια χρονική περίοδο αυξήθηκαν κατά 2,4% στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά.

Δημοσιεύτηκε στο ένθετο Money pro των Παραπολιτικών