Νέο σύστημα επαλήθευσης IBAN: Γιατί "κολλάνε" οι μεταφορές χρημάτων και τι πρέπει να προσέξετε
Αλλαγές στις ηλεκτρονικές συναλλαγές
Το νέο σύστημα επαλήθευσης IBAN άλλαξε τις τραπεζικές μεταφορές: 31% των συναλλαγών απορρίπτονται λόγω μη ταύτισης ονόματος. Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη νέα διαδικασία

Σημαντικές ανατροπές στις ηλεκτρονικές μεταφορές χρημάτων έφερε το νέο σύστημα επαλήθευσης δικαιούχου (Verification of Payee – VoP), το οποίο εφαρμόζεται από τις τράπεζες από τις 9 Οκτωβρίου.
Διαβάστε: Τράπεζες: Μείωση σταθερών επιτοκίων με το βλέμμα σε νέα στεγαστικά 2,4 δισ. ευρώ
Το σύστημα απαιτεί πλέον, εκτός από τον αριθμό IBAN, την καταχώριση του πλήρους ονόματος για φυσικά πρόσωπα ή της επωνυμίας όταν πρόκειται για επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή», από τα 1,7 εκατομμύρια συναλλαγές που έγιναν από την ημέρα ενεργοποίησης της υπηρεσίας έως χθες, το 31% απορρίφθηκε, επειδή δεν ταίριαζε το όνομα με το IBAN του δικαιούχου.
Οι αποστολείς των χρημάτων υποχρεώθηκαν να επαναλάβουν τη συναλλαγή, αφού πρώτα επαλήθευσαν τα στοιχεία.
Ο ψηφιακός αποκλεισμός και οι δυσκολίες για χιλιάδες πολίτες
Η μετάβαση των τραπεζών στα ηλεκτρονικά κανάλια έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα σε πολίτες με χαμηλές ψηφιακές δεξιότητες.
Πλέον, αναλήψεις κάτω των 900 ευρώ, πληρωμές λογαριασμών έως 2.000 ευρώ και μεταφορές εντός της ίδιας τράπεζας πραγματοποιούνται μόνο ηλεκτρονικά.
Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά:
-11,1% του πληθυσμού 16–74 ετών δεν χρησιμοποίησε το διαδίκτυο το 2024
-13,1% των νοικοκυριών δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο από το σπίτι
-33,7% δεν έκαναν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης
Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση ζητά περισσότερες ηλεκτρονικές συναλλαγές, όπως η υποχρεωτική πληρωμή ενοικίου μέσω τραπέζης, ενώ τα τραπεζικά υποκαταστήματα μειώνονται δραστικά.
Τι σημαίνουν τα αποτελέσματα επαλήθευσης IBAN
Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών εξηγεί ότι, μετά τον έλεγχο ταυτοποίησης, το σύστημα εμφανίζει ένα από τα ακόλουθα μηνύματα:
-Ταιριάζει – Το όνομα του δικαιούχου αντιστοιχεί με τον λογαριασμό.
-Δεν ταιριάζει – Το όνομα δεν συμφωνεί με το IBAN.
-Δεν ταιριάζει πλήρως – Υπάρχει ομοιότητα αλλά όχι πλήρης ταύτιση.
-Η υπηρεσία δεν είναι διαθέσιμη – Το IBAN μπορεί να είναι κλειστό, ανύπαρκτο ή η τράπεζα του δικαιούχου δεν υποστηρίζει ακόμα το σύστημα.
Η τελική επιλογή εκτέλεσης ή ακύρωσης της συναλλαγής παραμένει στον αποστολέα.
Το νέο σύστημα εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη, μειώνοντας τα λάθη στις άμεσες πληρωμές (instant payments), που ολοκληρώνονται μέσα σε 1–2 δευτερόλεπτα.
Για διεθνείς συναλλαγές, τα στοιχεία του παραλήπτη πρέπει να αναγράφονται στα λατινικά, διαφορετικά η μεταφορά απορρίπτεται.