Τα φορολογικά μέτρα ΔΕΘ που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός αναμένεται να επιφέρουν δραστική μείωση της φτώχειας, ιδιαίτερα για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού που υποβλήθηκε στις Βρυξέλλες, οι οικογένειες με παιδιά θα δουν μείωση της φτώχειας έως 3,3%, ενώ οι υπερήλικες άνω των 65 ετών θα επωφεληθούν από μείωση έως 5,5%. Παράλληλα, το φορολογικό βάρος για όλους τους πολίτες θα μειωθεί κατά 0,7%.

Διαβάστε: Τεκμήρια διαβίωσης: Οι μειώσεις-σοκ έως 73% που θα ισχύσουν για σπίτια, αυτοκίνητα και σκάφη - Παραδείγματα με τις νέες κλίμακες


Οικονομικό αντίκτυπο των μέτρων ΔΕΘ στη φτώχεια

Τα μέτρα ΔΕΘ συνολικού ύψους 1,76 δισεκατομμυρίων ευρώ μόνο για το 2026 στοχεύουν στη συστηματική αντιμετώπιση της φτώχειας. Σε επίπεδο γενικού πληθυσμού, η μείωση της φτώχειας εκτιμάται σε 0,2% για το 2025 και 0,4% για το 2026. Τα στοιχεία του ΥΠΕΘΟ, όπως παρουσιάζει το capital.gr, αναδεικνύουν τη σημαντικότερη ωφέλεια από τη φορολογική μεταρρύθμιση για το σύνολο του πληθυσμού.

Η κατανομή των ελαφρύνσεων ανά εισοδηματική κατηγορία παρουσιάζει ενδιαφέρουσα διαβάθμιση:
• Μεσαία εισοδήματα 20.000 έως 40.000 ευρώ: ελάφρυνση 0,8%
• Εισοδήματα άνω των 10.000 ευρώ: ελάφρυνση 0,2%
• Γενικός πληθυσμός: μείωση φορολογικού βάρους 0,7%

Προβλέψεις οικονομικής ανάπτυξης και επενδυτικής δραστηριότητας

Το προσχέδιο που εστάλη στις Βρυξέλλες προβλέπει ανάπτυξη 2,4% συνοδευόμενη από εισοδηματικές ενισχύσεις 1,76 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η ελληνική οικονομία αναμένεται να συνεχίσει για έκτο συναπτό έτος να καταγράφει σημαντικά υψηλότερο ρυθμό πραγματικής ανάπτυξης σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Συγκεκριμένα, ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται να φτάσει το 2,2% το 2025 και 2,4% το 2026. Αντίθετα, οι εαρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εκτιμούν τον ρυθμό ανάπτυξης της Ευρωζώνης σε 0,9% για το 2025 και 1,4% για το 2026. Οι πρόσφατες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας τον Σεπτέμβριο προβλέπουν ρυθμό ανάπτυξης της Ευρωζώνης 1,2% το 2025 και 1% το 2026.

Δημοσιονομικές προβλέψεις και εξέλιξη του χρέους

Το ονομαστικό ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί από 249,6 δισεκατομμύρια ευρώ το 2025 σε 260,9 δισεκατομμύρια ευρώ το 2026. Ταυτόχρονα, ο πληθωρισμός προβλέπεται να αποκλιμακωθεί από 2,6% το 2025 σε 2,2% το 2026.

Ιδιαίτερα ενθαρρυντική είναι η πρόβλεψη για τις επενδύσεις, με ρυθμό μεταβολής που αναμένεται να αυξηθεί από 4,5% το 2024 σε 5,7% το 2025 και 10,2% το 2026. Το 2026 προγραμματίζεται η υλοποίηση διευρυμένου προγράμματος δημοσίων επενδύσεων με πόρους 16,7 δισεκατομμυρίων ευρώ, έναντι 14,6 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2025.

Πρωτογενές πλεόνασμα και δημοσιονομική ισορροπία

Το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται να διαμορφωθεί σε 3,6% του ΑΕΠ για το 2025 και 2,8% το 2026. Το δημοσιονομικό πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης θα μεταβεί από 0,6% του ΑΕΠ το 2025 σε οριακό έλλειμμα 0,1% το 2026.

Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης ως ποσοστό του ΑΕΠ αναμένεται να παρουσιάσει για έκτο συνεχόμενο έτος τη μεγαλύτερη αποκλιμάκωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η πρόβλεψη διαμορφώνεται σε 137,6%, το χαμηλότερο επίπεδο από το 2010, κάτω από το όριο του 140% του ΑΕΠ.

Εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην έκθεσή του για τη δημοσιονομική πορεία των μελών του εκτίμησε ότι το ελληνικό χρέος θα υποχωρήσει στο 130% του ΑΕΠ έως το 2030. Το μέσο πρωτογενές πλεόνασμα θα διατηρήσει ρυθμούς άνω του 2% του ΑΕΠ, αν και η χώρα θα επιστρέψει σε ελλειμματικούς προϋπολογισμούς από το 2027.

Ειδικότερα, το Ταμείο προβλέπει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα υποχωρήσει φέτος στο 3,2% από 4,8% το 2024, ενώ το 2026 θα διαμορφωθεί στο 2,3%. Τα επόμενα χρόνια, λόγω της υποχώρησης της ανάπτυξης στο 1,5%, το Ταμείο προβλέπει περαιτέρω υποχώρηση στο πρωτογενές πλεόνασμα στο 1,8% του ΑΕΠ το 2027 και 2028, με αύξηση στο 1,9% το 2029 και 2% το 2030.