Σε έναν από τους πιο δυναμικά ανερχόμενους επενδυτικούς προορισμούς της Αττικής μετατρέπεται το Λαύριο. Η επικείμενη αξιοποίηση του λιμανιού του -του τρίτου μεγαλύτερου στη χώρα-, σε συνδυασμό με το νέο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, που καθορίζει, για πρώτη φορά έπειτα από δύο δεκαετίες, σαφείς χρήσεις γης στις γύρω εκτάσεις, δημιουργεί ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την υλοποίηση μεγάλων ιδιωτικών επενδύσεων. Η πόλη, που για χρόνια ταυτιζόταν με τη βαριά βιομηχανική της κληρονομιά, αλλάζει σταδιακά πρόσωπο, αναδεικνύοντας το παρελθόν της ως θεμέλιο για ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης.

Ο δήμαρχος, Δημήτρης Λουκάς, στο συνέδριο Athens Riviera Summit έκανε λόγο για «μια νέα εποχή για τον τόπο», αποκαλύπτοντας την εκπόνηση οκτώ πολεοδομικών μελετών που αφορούν την ένταξη 14.000 στρεμμάτων παραλιακών οικισμών στο σχέδιο πόλης. «Η Λαυρεωτική δεν βλέπει το μέλλον της με όρους συγκυριακής ανάπτυξης, αλλά με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό», υπογραμμίζει, επισημαίνοντας τη συνεργασία κράτους, Περιφέρειας και ιδιωτικών φορέων. Ηδη, σε συνέχεια της έγκρισης του νέου πολεοδομικού σχεδίου, δόθηκαν χρήσεις γης στις εκτάσεις γύρω από το λιμάνι, ανοίγοντας τον δρόμο για μεγάλες οικιστικές επενδύσεις στις παλιές βιομηχανικές ζώνες, αλλά και σε παραλιακά δημοτικά ακίνητα. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε η επαναχάραξη της χερσαίας ζώνης του λιμένα και η παραχώρηση δημόσιων κτημάτων στον δήμο, ανάμεσα στα οποία και οι εγκαταστάσεις του πρώην Κέντρου Φιλοξενίας Προσφύγων.

14.000 στρέμματα παραλιακών οικισμών θα ενταχθούν στο σχέδιο πόλης με την εκπόνηση οκτώ πολεοδομικών μελετών


Το συγκρότημα αυτό θα αξιοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ για τη δημιουργία μιας σύγχρονης ξενοδοχειακής μονάδας, ενισχύοντας περαιτέρω την τουριστική δυναμική της περιοχής. Ο δήμαρχος ανέφερε, επίσης, ότι εντός του έτους θα ανακοινωθεί το επιχειρηματικό σχήμα που θα αναλάβει την ανάπτυξη του λιμανιού, ενώ ζωντανό παραμένει και το σχέδιο για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, που θα συνδέσουν το Λαύριο με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο της πρωτεύουσας.

Συγκεκριμένα, ο διαγωνισμός για την πώληση του 51% του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ) έχει περάσει στη δεύτερη φάση του. Το Υπερταμείο ολοκλήρωσε την αξιολόγηση των τεχνικών φακέλων και προχωρά στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, προκειμένου να αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής. Το ενδιαφέρον είναι μεγάλο, τόσο από ελληνικούς όσο και από διεθνείς ομίλους, καθώς το λιμάνι θεωρείται κομβικό για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και των θαλάσσιων μεταφορών στην Αττική. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε την άνοιξη του 2024 και οι αρμόδιες Αρχές εκτιμούν ότι βρισκόμαστε πλέον κοντά στην ολοκλήρωσή του.

Αναπλάσεις

Σημαντικό ρόλο στην αναγέννηση του Λαυρίου διαδραματίζουν οι μεγάλες αναπτύξεις που δρομολογεί η Dimand. Σε συνεργασία με τη Strix Holdings, θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς, η εταιρεία του Δημήτρη Ανδριόπουλου προχωρά στην ανάπλαση του ιστορικού εργοστασίου Καρέλλα, γνωστού και ως Κλωστοϋφαντουργία Αιγαίον. Σε έκταση 125 στρεμμάτων προγραμματίζεται μια πεντάστερη επένδυση. Αν και τα σχέδια είναι ακόμη σε εξαιρετικά πρωταρχικό στάδιο, υπάρχουν σκέψεις το παλιό εργοστάσιο να περιλαμβάνει πολυτελή διαμερίσματα, τύπου Airbnb, υπερπολυτελείς βίλες και δύο κτίρια εμπορικής χρήσης. Η έκταση ανήκει κατά 70% στην Τράπεζα Πειραιώς και κατά 30% στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

125 στρέμματα προορίζονται για μια πεντάστερη επένδυση από την Dimand με πολυτελή διαμερίσματα, τύπου Airbnb, και βίλες


Παράλληλα, η Dimand έχει αναλάβει και τη ριζική ανάπλαση του δεύτερου ιστορικού εργοστασίου της περιοχής, των Κλωστηρίων Λαυρίου, που ιδρύθηκαν το 1939 από τους αδελφούς Αμπάζογλου και Δέδε. Η επένδυση, σε οικόπεδο οκτώ στρεμμάτων που ανήκει στον εφοπλιστή Πάρη Δράγνη, περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός έργου μικτής χρήσης. Με τον τρόπο αυτό, η άλλοτε βιομηχανική ζώνη μεταμορφώνεται σε περιοχή σύγχρονης κατοικίας και εμπορικής δραστηριότητας, χωρίς να χάνει την αρχιτεκτονική της ταυτότητα.

Το ενδιαφέρον των επενδυτών δεν σταματά εδώ. Σε έκταση πέντε στρεμμάτων, δίπλα στο εργοστάσιο Δέδε, που μέχρι πρόσφατα παρέμενε αδόμητη, ο Δήμος Λαυρίου προχώρησε στον χαρακτηρισμό της ως ζώνης τουρισμού και αναψυχής, ανοίγοντας τον δρόμο για ακόμα ένα φιλόδοξο έργο μικτής χρήσης. Η έκταση θα παραχωρηθεί μέσω διαγωνισμού για 50 χρόνια, προσελκύοντας ήδη έντονο ενδιαφέρον. Το σχέδιο προβλέπει την ανέγερση τετραώροφου κτιρίου με υπόγειο πάρκινγκ και ποικίλες λειτουργίες. Στους κάτω ορόφους εκδηλώνεται ενδιαφέρον από τους ομίλους «Σκλαβενίτη» και «Φουρλή» -για τη δημιουργία σούπερ μάρκετ- και ΙΚΕΑ, ενώ οι ανώτεροι όροφοι θα φιλοξενήσουν γραφεία ναυτιλιακών εταιρειών και πολυτελή διαμερίσματα.

Στον χάρτη των επενδυτικών πρωτοβουλιών βρίσκεται και ο όμιλος «Φάις», ιδιοκτήτης βιομηχανικού οικοπέδου κοντά στο λιμάνι, που εξετάζει επίσης την αξιοποίησή του, ενώ έντονη δραστηριότητα καταγράφεται και στον τομέα του yachting. Η Olympic Marine, του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου, έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια σε σημαντικές επενδύσεις αναβάθμισης των υποδομών της, επιτρέποντας στη μαρίνα να φιλοξενεί και να επισκευάζει μεγαλύτερα σκάφη. Με αυτόν τον τρόπο, το Λαύριο αναδεικνύεται σε κομβικό σημείο για τον θαλάσσιο τουρισμό και τη ναυτιλία αναψυχής στην Αττική.

Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών