Απάτες: Νέα κόλπα από τους ψηφιακούς ''πορτοφολάδες'' - Ανακαλύπτουν τρόπους να εξαπατήσουν πολίτες μέσω κλήσης, SMS και email
Πώς να καταλάβετε αν πρόκειται για απάτη
Οι επιτήδειοι ανακαλύπτουν τρόπους και τεχνικές για να εξαπατήσουν ανυποψίαστους πολίτες και να τους αποσπάσουν χρήματα

Σε συνεχή εγρήγορση, για να αποφύγουν να πέσουν θύματα απάτης από επιτήδειους που δρουν στον ψηφιακό κόσμο, οφείλουν να είναι οι πολίτες. Η ανάγκη για την προστασία των προσωπικών μας δεδομένων δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερη, καθώς η τεχνολογία είναι πλέον συνυφασμένη με κάθε πτυχή της καθημερινής μας ζωής, δίνοντας έδαφος και στη δράση των ψηφιακών «πορτοφολάδων».
Διαβάστε: Απάτη στη Χαλκιδική: Υποτιθέμενοι λογιστές απέσπασαν χιλιάδες ευρώ και κοσμήματα από δύο πολίτες - Συνελήφθησαν οι δράστες
Απάτες: Οι επιτήδειοι συνεχίζουν να εξελίσσονται και να βρίσκουν νέους τρόπους και τεχνικές εξαπάτησης
Οι επιτήδειοι συνεχίζουν να εξελίσσονται και να βρίσκουν νέους τρόπους και τεχνικές εξαπάτησης και οι συνέπειες της ηλεκτρονικής απάτης μπορεί να αποβούν εξαιρετικά επιζήμιες αν είμαστε ανυποψίαστοι ή βιαστικοί. Μια κλήση στο κινητό που γίνεται, π.χ., από την Ακτή Ελεφαντοστού ή ένα μήνυμα που λέει ότι η χρεωστική μας κάρτα έχει ακυρωθεί και πρέπει να καταχωρίσουμε το PIN μας σε ηλεκτρονικό σύνδεσμο στον οποίο μας παραπέμπει ή ότι έχει γίνει προσωρινή φραγή στον λογαριασμό μας και για να τον ξεκλειδώσουμε, πρέπει να ακολουθήσουμε τις οδηγίες ενός ηλεκτρονικού συνδέσμου, πρέπει να τα αγνοούμε αμέσως. Γιατί είναι βέβαιο ότι, αν ανταποκριθούμε, θα μας υποκλέψουν τα προσωπικά μας δεδομένα και περιουσιακά μας στοιχεία. Για την ακρίβεια, εμείς οι ίδιοι θα τα έχουμε σερβίρει «στο πιάτο» στους απατεώνες και δεν θα έχουμε τη δυνατότητα να τα ανακτήσουμε.
Η παγίδα των ψηφιακών απατεώνων όταν ''προτείνουν'' μια… '''ευκαιρία''
Στην παγίδα των ψηφιακών απατεώνων μπορεί να πέσουμε και από την εντύπωση ότι μας προτείνουν κάτι που πρόκειται για ευκαιρία ή δικαίωμά μας. Έτσι λειτουργούσαν οι απατεώνες στην πρόσφατη απάτη με τηλεφωνήματα δήθεν από τον ΕΦΚΑ για τη χορήγηση προπληρωμένης κάρτας, ενώ άλλοι απατεώνες παριστάνουν τους λογιστές και ζητούν προσωπικά δεδομένα και κωδικούς λογαριασμών για δήθεν λήψη επιδομάτων ή κάποιοι άλλοι μας στέλνουν κατευθείαν για ανάληψη στο ΑΤΜ!
Είναι βέβαιο ότι, αν ανταποκριθούμε, θα μας υποκλέψουν προσωπικά δεδομένα και περιουσιακά στοιχεία. Για την ακρίβεια, θα τα έχουμε σερβίρει «στο πιάτο» στους απατεώνες
Πώς να καταλάβετε αν πρόκειται για απάτη
Ειδικότερα, μπορεί να μας καλέσουν και μας πουν ότι πηγαίνοντας στο ATM και επιλέγοντας τις συναλλαγές «On-line Κατάθεση» ή «Μεταφορές» θα λάβουμε χρήματα. Δεν πρέπει να πέσουμε στην παγίδα, απλώς να κλείσουμε αμέσως το τηλέφωνο. Γιατί πρέπει να σκεφτούμε ότι οι παραπάνω υπηρεσίες της online κατάθεσης ή της μεταφοράς χρημάτων λειτουργούν αποκλειστικά για μεταφορά ή κατάθεση χρημάτων σε άλλους πελάτες της τράπεζας και όχι για να λάβουμε εμείς κάποιο ποσό από κάποιον τρίτο ή κάποιον Οργανισμό. Οι απατεώνες μπορεί να μας πουν επίσης ότι κατά τη διενέργεια της συναλλαγής στο ΑΤΜ και για τη λήψη χρημάτων, θα πρέπει στο πεδίο «Ποσό» να πληκτρολογήσουμε τον κωδικό που θα μας δώσουν. Εννοείται ότι κλείνουμε αμέσως το τηλέφωνο, γιατί απλώς ο κωδικός που θα μας δώσουν είναι για να μεταφέρουμε χρήματά μας σε δικό τους λογαριασμό. Εν κατακλείδι, οι εντολές μέσω ΑΤΜ ή e-banking για μεταφορά χρημάτων είναι μόνο για να αποστείλουμε χρήματα και όχι για να λάβουμε. Αρα, ακόμα και αν λάβουμε email με υποτιθέμενο αποστολέα την τράπεζα, που μας λέει ότι «αυτή τη στιγμή το e-banking σας δεν λειτουργεί ως μεταφορά χρημάτων, αλλά ως αποδοχή χρημάτων», θα πρέπει να πονηρευτούμε ότι πρόκειται για απάτη.
Όπως έχουν ενημερώσει οι τράπεζες και η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν διάφορους τρόπους «επιθέσεων», με τους πιο συχνούς την απάτη μέσω τηλεφωνικής κλήσης (Vishing), μέσω email (Phishing) και μέσω SMS (SMiShing). Και προειδοποιούν ότι κινδυνεύεις από «καραμπινάτη» απάτη όταν:
- Δέχεσαι τηλεφωνικές κλήσεις από άγνωστους αριθμούς ή και e-mails/SMS και αυτοί που επικοινωνούν μαζί σου ισχυρίζονται ότι καλούν σχετικά με επιδόματα, φορολοταρία, επιστροφή φόρου κ.λπ. Μάλιστα, ισχυρίζονται ότι είναι λογιστές ή υπάλληλοι/εκπρόσωποι της Εφορίας, του gov.gr, του ΔΕΔΔΗΕ, του ΕΦΚΑ, του ΟΑΕΔ κ.λπ. και ζητούν διάφορα στοιχεία που σχετίζονται με τους τραπεζικούς λογαριασμούς σου. Δεν πιστεύεις αυτά τα τηλεφωνήματα ούτε κάνεις «κλικ» στους συνδέσμους που περιλαμβάνονται στα emails και στα SMS και δεν δίνεις κανένα προσωπικό στοιχείο. Διαφορετικά, ο απατεώνας θα ζητήσει τους κωδικούς σύνδεσης στο ebanking σου και θα προσπαθήσει να κάνει μεταφορές χρημάτων από τους λογαριασμούς σου. Δεν αποκαλύπτουμε ποτέ τους κωδικούς e-banking ή τα στοιχεία της κάρτας μας ή κωδικούς μίας χρήσης (OTP).
- Λαμβάνεις emails και SMS στα οποία η «τράπεζα» αναφέρει ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα σου ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα σου. Τα μηνύματα περιέχουν κάποιον σύνδεσμο (link) και σε προτρέπουν να ακολουθήσεις αμέσως τις οδηγίες που υπάρχουν σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά σου και να ξεμπλοκάρει η πρόσβασή σου. Τα μηνύματα αυτά αποσκοπούν στο να σε ξεγελάσουν, ώστε να καταχωρίσεις σε απατηλή ιστοσελίδα, πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζάς σου, τους κωδικούς σου πρόσβασης στο e-banking ή τα στοιχεία της κάρτας σου, αλλά και τους κωδικούς μίας χρήσης (OTP) που λαμβάνεις εκείνη τη στιγμή και απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών.
Δημοσιεύτηκε στο Money Pro των Παραπολιτικών