ΜΙΔΑ της ΑΑΔΕ: Νέα ψηφιακή εποχή για τον έλεγχο της ακίνητης περιουσίας - Εργαλείο-κλειδί για την αντιμετώπιση της αδήλωτης περιουσίας
Ολα τα ακίνητα σε μία ψηφιακή εφαρμογή
Το Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (ΜΙΔΑ) της ΑΑΔΕ είναι ένα καινούργιο εργαλείο για τον εξορθολογισμό της φορολόγησης και την αντιμετώπιση της αδήλωτης περιουσίας
Μπαίνουμε σε μια νέα ψηφιακή εποχή για την καταγραφή και τον έλεγχο της ακίνητης περιουσίας στις αρχές της νέας χρονιάς. Ενα ενιαίο σύστημα έρχεται να αποτυπώσει με ακρίβεια κάθε τετραγωνικό της χώρας. Το νέο Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (ΜΙΔΑ) της ΑΑΔΕ δεν είναι απλώς μια καταγραφή, όπως σημειώνουν από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, είναι το «ψηφιακό αποτύπωμα της ιδιοκτησίας στην Ελλάδα», ένα εργαλείο-κλειδί για τον εξορθολογισμό της φορολόγησης, την αντιμετώπιση της αδήλωτης περιουσίας και τη διαμόρφωση αποτελεσματικής στεγαστικής πολιτικής.
Διαβάστε: ΑΑΔΕ: Φορο-πρωταθλητές οι επιχειρήσεις στη συνέπεια, "γονατίζουν" τα νοικοκυριά λόγω ακρίβειας
Για πρώτη φορά, το κράτος θα αποκτήσει μια «ενιαία, πλήρη και αξιόπιστη εικόνα» της πραγματικής κατάστασης της ακίνητης περιουσίας στη χώρα. Αν και η εφαρμογή του συστήματος είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει νωρίτερα, τεχνικές δυσκολίες στη διασύνδεση της φορολογικής διοίκησης με το Κτηματολόγιο καθυστέρησαν την έναρξή του. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα προβλήματα βαίνουν προς επίλυση και η πλήρης επιχειρησιακή λειτουργία του τοποθετείται στο 2026, μόλις ολοκληρωθούν οι απαραίτητες τεχνικές προσαρμογές από πλευράς Κτηματολογίου.
Μετά το τέλος της επεξεργασίας, θα αποσταλεί μήνυμα στους ιδιοκτήτες να ελέγξουν τα δηλωμένα στοιχεία και, όπου χρειάζεται, να συμπληρώσουν όσα λείπουν από την ΑΑΔΕ ή το Κτηματολόγιο. Ο φάκελος για κάθε ακίνητο θα περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες των φορολογουμένων: είδος ακινήτου, επιφάνεια, θέση, όροφος, αν ηλεκτροδοτείται, αν είναι ημιτελές, κενό, μισθωμένο ή δωρεάν παραχωρημένο, τον Αριθμό Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ), τον Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ), δεδομένα από τον ΔΕΔΔΗΕ, ασφαλιστήρια συμβόλαια, τυχόν εκκρεμείς αγωγές και πολεοδομικές άδειες από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
Σε όσες περιπτώσεις εντοπιστούν ακίνητα που δεν δηλώθηκαν ποτέ στην Εφορία, αλλά μόνο στο Κτηματολόγιο, θα ξεκινήσουν έλεγχοι από την ΑΑΔΕ. Εφόσον δεν έχει δηλωθεί στο Ε9, δεν έχει καταβληθεί ποτέ ΕΝΦΙΑ ή οι προγενέστεροι φόροι στην ακίνητη περιουσία (ΦΜΑΠ, ΕΤΑΚ, ΕΕΤΗΔΕ), τα πρόστιμα θα είναι τσουχτερά, όπως αναφέρουν από τη φορολογική διοίκηση. Αντίθετα, για μικροδιαφορές δεν θα επιβάλλονται κυρώσεις. Οπως σημειώνουν από την ΑΑΔΕ, η διασταύρωση των στοιχείων με το Κτηματολόγιο θα οδηγήσει στο ξεκαθάρισμα της κατάστασης για κάθε ακίνητο. Οι ιδιοκτήτες και οι ενοικιαστές θα κληθούν να δηλώσουν τη χρήση κάθε ακινήτου που διαθέτουν.
Για παράδειγμα, αν κάποιος έχει τρία ακίνητα, θα πρέπει να δηλώσει ότι το πρώτο είναι η κατοικία του, το δεύτερο το γραφείο του και το τρίτο μισθώνεται. Οι ιδιοκτήτες που δραστηριοποιούνται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις θα δηλώνουν όλα τα στοιχεία στο ΜΙΔΑ, τα οποία θα μεταφέρονται αυτόματα στο έντυπο Ε2 της φορολογικής δήλωσης. Στη νέα ψηφιακή εφαρμογή θα έχουν πρόσβαση και οι ενοικιαστές, οι οποίοι θα βλέπουν τα ακίνητα που ενοικιάζουν και σε περίπτωση που εντοπίσουν αποκλίσεις (π.χ. μικρότερο μίσθωμα από αυτό που καταβάλλουν στον ιδιοκτήτη του ακινήτου) ή διαπιστώσουν ότι δεν έχει δηλωθεί το μισθωμένο ακίνητο θα υποχρεωθούν να δηλώσουν τα ακίνητα που ενοικιάζουν και τα ποσά – μισθώματα που πληρώνουν. Με αυτόν τον τρόπο, η ΑΑΔΕ θα έχει τη δυνατότητα να διασταυρώνει άμεσα τα ακίνητα που δηλώνονται ως εκμισθούμενα, καθώς και τα ποσά των ενοικίων που εισπράττονται και δηλώνονται από ιδιοκτήτες και ενοικιαστές. Το Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων θα ενημερώνεται αυτόματα κάθε φορά που υποβάλλεται από τον ιδιοκτήτη ακινήτου και θα γίνεται αποδεκτή από τον ενοικιαστή του ίδιου ακινήτου η δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης. Επίσης, το Μητρώο αυτό θα ενημερώνεται αυτόματα κάθε φορά που ένας ιδιοκτήτης θα δηλώνει τη λύση της μίσθωσης ενός ακινήτου του.
Δημοσιεύτηκε στο Money Pro των Παραπολιτικών
Διαβάστε: ΑΑΔΕ: Φορο-πρωταθλητές οι επιχειρήσεις στη συνέπεια, "γονατίζουν" τα νοικοκυριά λόγω ακρίβειας
Για πρώτη φορά, το κράτος θα αποκτήσει μια «ενιαία, πλήρη και αξιόπιστη εικόνα» της πραγματικής κατάστασης της ακίνητης περιουσίας στη χώρα. Αν και η εφαρμογή του συστήματος είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει νωρίτερα, τεχνικές δυσκολίες στη διασύνδεση της φορολογικής διοίκησης με το Κτηματολόγιο καθυστέρησαν την έναρξή του. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα προβλήματα βαίνουν προς επίλυση και η πλήρης επιχειρησιακή λειτουργία του τοποθετείται στο 2026, μόλις ολοκληρωθούν οι απαραίτητες τεχνικές προσαρμογές από πλευράς Κτηματολογίου.
ΜΙΔΑ της ΑΑΔΕ: Πώς θα λειτουργεί
Από τον Ιανουάριο του 2026, η ΑΑΔΕ θα ξεκινήσει εκτεταμένες διασταυρώσεις μεταξύ των δηλώσεων στο Ε9 και των δεδομένων του Κτηματολογίου, με βάση τον ΚΑΕΚ (Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου). Με την ολοκλήρωση της επεξεργασίας, οι ιδιοκτήτες θα λάβουν ειδοποιήσεις, προκειμένου να ελέγξουν τα στοιχεία που δηλώνονται και, όπου απαιτείται, να τα επικαιροποιήσουν ή να τα συμπληρώσουν. Στο νέο Μητρώο θα συμπεριληφθούν όλα τα δεδομένα που αφορούν το ακίνητο, ενώ θα ενσωματώνονται κρίσιμα στοιχεία για να γίνουν οι απαραίτητες διασταυρώσεις.Μετά το τέλος της επεξεργασίας, θα αποσταλεί μήνυμα στους ιδιοκτήτες να ελέγξουν τα δηλωμένα στοιχεία και, όπου χρειάζεται, να συμπληρώσουν όσα λείπουν από την ΑΑΔΕ ή το Κτηματολόγιο. Ο φάκελος για κάθε ακίνητο θα περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες των φορολογουμένων: είδος ακινήτου, επιφάνεια, θέση, όροφος, αν ηλεκτροδοτείται, αν είναι ημιτελές, κενό, μισθωμένο ή δωρεάν παραχωρημένο, τον Αριθμό Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ), τον Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ), δεδομένα από τον ΔΕΔΔΗΕ, ασφαλιστήρια συμβόλαια, τυχόν εκκρεμείς αγωγές και πολεοδομικές άδειες από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
Σε όσες περιπτώσεις εντοπιστούν ακίνητα που δεν δηλώθηκαν ποτέ στην Εφορία, αλλά μόνο στο Κτηματολόγιο, θα ξεκινήσουν έλεγχοι από την ΑΑΔΕ. Εφόσον δεν έχει δηλωθεί στο Ε9, δεν έχει καταβληθεί ποτέ ΕΝΦΙΑ ή οι προγενέστεροι φόροι στην ακίνητη περιουσία (ΦΜΑΠ, ΕΤΑΚ, ΕΕΤΗΔΕ), τα πρόστιμα θα είναι τσουχτερά, όπως αναφέρουν από τη φορολογική διοίκηση. Αντίθετα, για μικροδιαφορές δεν θα επιβάλλονται κυρώσεις. Οπως σημειώνουν από την ΑΑΔΕ, η διασταύρωση των στοιχείων με το Κτηματολόγιο θα οδηγήσει στο ξεκαθάρισμα της κατάστασης για κάθε ακίνητο. Οι ιδιοκτήτες και οι ενοικιαστές θα κληθούν να δηλώσουν τη χρήση κάθε ακινήτου που διαθέτουν.
Για παράδειγμα, αν κάποιος έχει τρία ακίνητα, θα πρέπει να δηλώσει ότι το πρώτο είναι η κατοικία του, το δεύτερο το γραφείο του και το τρίτο μισθώνεται. Οι ιδιοκτήτες που δραστηριοποιούνται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις θα δηλώνουν όλα τα στοιχεία στο ΜΙΔΑ, τα οποία θα μεταφέρονται αυτόματα στο έντυπο Ε2 της φορολογικής δήλωσης. Στη νέα ψηφιακή εφαρμογή θα έχουν πρόσβαση και οι ενοικιαστές, οι οποίοι θα βλέπουν τα ακίνητα που ενοικιάζουν και σε περίπτωση που εντοπίσουν αποκλίσεις (π.χ. μικρότερο μίσθωμα από αυτό που καταβάλλουν στον ιδιοκτήτη του ακινήτου) ή διαπιστώσουν ότι δεν έχει δηλωθεί το μισθωμένο ακίνητο θα υποχρεωθούν να δηλώσουν τα ακίνητα που ενοικιάζουν και τα ποσά – μισθώματα που πληρώνουν. Με αυτόν τον τρόπο, η ΑΑΔΕ θα έχει τη δυνατότητα να διασταυρώνει άμεσα τα ακίνητα που δηλώνονται ως εκμισθούμενα, καθώς και τα ποσά των ενοικίων που εισπράττονται και δηλώνονται από ιδιοκτήτες και ενοικιαστές. Το Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων θα ενημερώνεται αυτόματα κάθε φορά που υποβάλλεται από τον ιδιοκτήτη ακινήτου και θα γίνεται αποδεκτή από τον ενοικιαστή του ίδιου ακινήτου η δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης. Επίσης, το Μητρώο αυτό θα ενημερώνεται αυτόματα κάθε φορά που ένας ιδιοκτήτης θα δηλώνει τη λύση της μίσθωσης ενός ακινήτου του.
Νέα μέτρα από το οικονομικό επιτελείο σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ
Με στόχο την είσπραξη 2,2 δισ. ευρώ από τη φοροδιαφυγή και το επόμενο έτος, το οικονομικό επιτελείο σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ προχωρούν στην ενεργοποίηση νέων, «έξυπνων» εργαλείων, που θα ενισχύσουν την ποιότητα των ελέγχων και θα συνδράμουν τους ελεγκτές της φορολογικής διοίκησης. Στη λίστα των νέων μέτρων περιλαμβάνονται η φορολόγηση των κρυπτονομισμάτων, η ηλεκτρονική τιμολόγηση σε όλες τις επιχειρήσεις και εργαλεία ανάλυσης δεδομένων.- Εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης σε όλες τις επιχειρήσεις, που θα ξεκινήσει σταδιακά από τις 2 Φεβρουαρίου 2026. Η υποχρέωση αφορά την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων σε κάθε πώληση αγαθών και παροχή υπηρεσιών μεταξύ επιχειρήσεων στην Ελλάδα, καθώς και προς επιχειρήσεις τρίτων χωρών (εκτός Ε.Ε.).
- Επέκταση του Ψηφιακού Πελατολογίου στον κλάδο των εκδηλώσεων.
- Υποχρεωτική υποβολή ψηφιακών δελτίων αποστολής για διακίνηση και παράδοση αγαθών από όλους τους κλάδους.
- Δημιουργία Συστήματος Επιχειρηματικής Ευφυΐας και Ανάλυσης Δεδομένων (BI & Data Analytics) για την πρόβλεψη προτύπων μη φορολογικής συμμόρφωσης και αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης για τον εντοπισμό περιπτώσεων φοροδιαφυγής.
- Καθιέρωση Συστήματος Διαχείρισης Κινδύνου Συμμόρφωσης (CRM) και Επιχειρησιακού Κινδύνου (ERM) για την καταγραφή, παρακολούθηση και ανάλυση κινδύνων που σχετίζονται με τη φορολογική συμμόρφωση των επιχειρήσεων. î Ολοκλήρωση έως το 2026 της νομοθεσίας για τη φορολόγηση κρυπτονομισμάτων, για την κάλυψη του κενού που υπάρχει σήμερα όσον αφορά τη φορολογική μεταχείριση των κρυπτονομισμάτων, καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις και κατά περίπτωση φορολογούνται ως προερχόμενα από άυλες κινητές αξίες.
Δημοσιεύτηκε στο Money Pro των Παραπολιτικών
En