Levante Ferries: Τι πραγματικά συμβαίνει με τις διανυκτερεύσεις των πληρωμάτων - Τι ζητούν οι ναυτικοί και ποια η θέση της εταιρείας
Τι ισχύει και τι όχι
Ο άτυπος "πόλεμος" ναυτικών και εταιρειών σχετικά με την εφαρμογή των αδειών διανυκτέρευσης των πληρωμάτων στην ακτοπλοΐα έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό
Εδώ και μερικούς μήνες έχει ξεκινήσει ένας άτυπος «πόλεμος» ναυτικών και εταιρειών σχετικά με την εφαρμογή των αδειών διανυκτέρευσης των πληρωμάτων στην ακτοπλοΐα. Το θέμα πήρε διαστάσεις στην ακτοπλοϊκή γραμμή του Ιονίου. Ειδικότερα, το ζήτημα, που μέχρι πρότινος αντιμετωπιζόταν με σχετική ελαστικότητα, έχει πλέον μετατραπεί σε σημείο τριβής μεταξύ ναυτεργατικών ενώσεων και εταιρειών, με τις πλευρές να διαφωνούν σχετικά με τον τρόπο ερμηνείας και εφαρμογής των όρων της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ).
Levante Ferries: Τι πραγματικά συμβαίνει με τις διανυκτερεύσεις των ναυτικών
Όπως αναφέρουν πηγές στο parapolitika.gr από την ακτοπλοϊκή εταιρεία, η διαφορά επικεντρώνεται στις πρακτικές χορήγησης των αδειών διανυκτέρευσης, με μέλη του πληρώματος να επιθυμούν διανυκτέρευση εκτός πλοίου σε μέρες που δεν προβλέπεται, ενώ οι ακτοπλοϊκές εταιρείες φέρεται να υποστηρίζουν ότι οι όροι της ΣΣΕ εφαρμόζονται αυστηρά και ορθολογικά για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των δρομολογίων και της ασφάλειας των επιβατών.
Η καταγγελία της ΠΕΝΕΝ προς τη Levante Ferries για τις διανυκτερεύσεις των ναυτικών
Η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών (ΠΕΝΕΝ) απέστειλε στις 24 Οκτωβρίου 2025 επιστολή προς τη Levante Ferries, με την οποία εκφράζει έντονες διαμαρτυρίες σχετικά με την εφαρμογή των αδειών διανυκτέρευσης για τα πληρώματα του Ε/Γ-Ο/Γ «ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ», το οποίο εκτελεί καθημερινά δρομολόγια Πάτρα–Κεφαλονιά–Κυλλήνη. Στην επιστολή τονίζεται ότι η εταιρεία ενημέρωσε το προσωπικό ότι στο εξής δεν θα χορηγεί άδειες διανυκτέρευσης εκτός πλοίου, όπως ρητά κατοχυρώνεται από την ισχύουσα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ), ενώ παράλληλα δεν θα καταβάλλεται το αντίστοιχο οικονομικό αντάλλαγμα σε περίπτωση που η άδεια δεν χορηγείται.
Η ΠΕΝΕΝ χαρακτηρίζει την πρακτική αυτή ως «κραυγαλέα αυθαιρεσία», σημειώνοντας ότι η απαίτηση της εταιρείας οι διανυκτερεύσεις να πραγματοποιούνται μόνο με ταυτόχρονη αποναυτολόγηση των ναυτικών παραβιάζει ευθέως κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα. Όπως αναφέρει η Ένωση, η κατάσταση τροφοδοτείται από την ανοχή του Υπουργείου Ναυτιλίας, των Λιμενικών Αρχών και της ΠΝΟ, αφήνοντας την εταιρεία να λειτουργεί ουσιαστικά ανεξέλεγκτα.
Στην επιστολή γίνεται επίσης αναφορά σε έλεγχο που διενήργησε η ΠΕΝΕΝ, σύμφωνα με τον οποίο οι καταβαλλόμενες υπερωρίες δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικά δεδουλευμένες ώρες. Η Ένωση ζητά από την εταιρεία άμεση συμμόρφωση με τις προβλέψεις της ΣΣΕ για τη διανυκτέρευση, καθώς και τη διεξαγωγή ελέγχου από το Υπουργείο Ναυτιλίας και τις Λιμενικές Αρχές για τις ώρες εργασίας, ανάπαυσης και υπερωριακής απασχόλησης.
Η ΠΕΝΕΝ επισημαίνει ότι η καθυστέρηση ή η αδιαφορία εκ μέρους των αρμόδιων φορέων έχει αφήσει τους ναυτικούς εκτεθειμένους σε αυθαιρεσίες, υπονομεύοντας τα εργασιακά τους δικαιώματα και δημιουργώντας ένα κλίμα έντασης στο προσωπικό του πλοίου. Στην επιστολή υπογραμμίζεται ότι η ενδεχόμενη μη συμμόρφωση της εταιρείας θα έχει σοβαρές συνέπειες, ενώ ζητείται από τη Levante Ferries να αναλάβει πλήρως τις ευθύνες της και να αποκαταστήσει τις παραβιάσεις που έχουν σημειωθεί.
Με την επιστολή αυτή, η ΠΕΝΕΝ θέτει στο επίκεντρο όχι μόνο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ναυτικών, αλλά και την ανάγκη για διαφάνεια και έλεγχο από τους αρμόδιους φορείς, ώστε να αποφευχθούν μελλοντικές παραβιάσεις και να διατηρηθεί η ομαλή λειτουργία των δρομολογίων.
Τι ισχύει και τι όχι για τις διανυκτερεύσεις, σύμφωνα με πηγές της εταιρείας
Σύμφωνα με πηγές της Levante Ferries, που μίλησαν στο parapolitika.gr, η εταιρεία διαρρέει ότι οι άδειες διανυκτέρευσης χορηγούνται κανονικά, σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΣΣΕ. Όπως αναφέρει η πηγή, η διανυκτέρευση δίνει τη δυνατότητα στα πληρώματα να κοιμηθούν εκτός πλοίου ή να δεχτούν μέλη της οικογένειας, με όριο δύο ημέρες τον μήνα κατά τους χειμερινούς μήνες και μία ημέρα τον μήνα το καλοκαίρι.
Στο συγκεκριμένο πλοίο Ε/Γ-Ο/Γ «ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ», το δρομολόγιο ολοκληρώνεται κάθε μέρα στις 18:00 , γεγονός που καθιστά πρακτικά αδύνατη την «συσσωρευμένη» χρήση διανυκτερεύσεων για 48 ώρες συνεχόμενα, όπως ζητούν ορισμένοι ναυτικοί, κυρίως από τον τόπο προορισμού τους. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η εταιρεία προτείνει τη χορήγηση κανονικής άδειας και όχι διανυκτέρευσης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα της ΣΣΕ.
Η πηγή τονίζει ότι η Levante Ferries επιδιώκει πάντα την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση τόσο των πληρωμάτων όσο και των επιβατών. «Το πλοίο λειτουργεί με πλήρη ελευθερία για τα πληρώματα να κάνουν όσες ημέρες διανυκτέρευσης χρειάζονται, μέσα στα πλαίσια της ΣΣΕ», καταλήγει η δήλωση. Η εταιρεία επισημαίνει ότι δεν υπάρχει πρόθεση αυθαιρεσίας, αλλά στόχος είναι η διατήρηση της εύρυθμης λειτουργίας των δρομολογίων και η ασφάλεια των επιβατών
Η ισορροπία ανάμεσα στα δικαιώματα των ναυτικών και την ομαλή λειτουργία των δρομολογίων
Η αντιπαράθεση γύρω από τις άδειες διανυκτέρευσης φέρνει στο προσκήνιο μια σημαντική πρόκληση για τον κλάδο της ακτοπλοΐας: πώς μπορούν να συνδυαστούν τα δικαιώματα των ναυτικών με την ανάγκη για ομαλή και ασφαλή εκτέλεση των δρομολογίων. Οι διανυκτερεύσεις είναι κατοχυρωμένο δικαίωμα των πληρωμάτων, αλλά η εφαρμογή τους πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα επιχειρησιακά δεδομένα του πλοίου, τη διάρκεια των δρομολογίων και την εύρυθμη λειτουργία της εταιρείας.
Παράλληλα, η αντιπαράθεση εγείρει ερωτήματα για τον ρόλο των ελεγκτικών αρχών και της ΠΝΟ. Σύμφωνα με την ΠΕΝΕΝ, η έλλειψη επαρκούς εποπτείας αφήνει περιθώρια παρερμηνειών και διαφωνιών, ενώ η Levante Ferries υποστηρίζει ότι εφαρμόζει αυστηρά τις προβλέψεις της ΣΣΕ και διατηρεί διαφανείς σχέσεις με τα πληρώματα.
Η σύγκρουση αυτή αναδεικνύει την αναγκαιότητα για σαφείς κανόνες και ισορροπία ανάμεσα στα δικαιώματα των ναυτικών και την εύρυθμη εκτέλεση των δρομολογίων. Η ομαλή λειτουργία της ακτοπλοΐας και η ασφάλεια των επιβατών εξαρτώνται από τη συμμόρφωση των εταιρειών με τη ΣΣΕ και την εποπτεία των αρμόδιων φορέων, καθιστώντας το ζήτημα κρίσιμο για τον κλάδο στο σύνολό του.
En