Η ταχυδρομική αγορά είναι μία από τις πλέον αναπτυσσόμενες αγορές στην Ελλάδα, με ετήσιο ρυθμό αύξησης περίπου 6,6% κάθε χρόνο - από 564 εκατ. ευρώ το 2019 σε 770 εκατ. ευρώ το 2024. Σε αυτή την αγορά, η εταιρεία ταχυμεταφορών ACS κατάφερε -με τζίρο εν έτει 2019 110 εκατ. ευρώ- να ξεπεράσει το 2024 τα 158 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας ανάπτυξη 34,6% και δημιουργώντας μια εταιρεία αξίας 350 εκατ. ευρώ. Τι έκαναν στο ίδιο διάστημα τα ΕΛΤΑ, με δεσπόζουσα θέση στην ελληνική αγορά, ιστορία άνω των 190 ετών, ένα από τα ισχυρότερα brands της χώρας και μερίδιο αγοράς το 2019 περίπου 63%; Κατάφεραν, από τζίρο 355,6 εκατ. ευρώ το 2019, να πέσουν στα 249 εκατ. ευρώ το 2024 -δηλαδή να χάσουν το ένα τρίτο του κύκλου εργασιών τους-, κατέχοντας σήμερα μόλις το 32% της αγοράς. Σημειωτέον ότι το 17% του τζίρου χάθηκε μέσα στην τελευταία τριετία. Η δε αξία της επιχείρησης, με αρνητικά ίδια κεφάλαια 140 εκατ. ευρώ, είναι τουλάχιστον –250 εκατ. ευρώ, ενώ έλαβε το 2020 280 εκατ. ευρώ ως κρατική διάσωση.

Διαβάστε: ΕΛΤΑ: Αυτά είναι τα 46 καταστήματα που κλείνουν από σήμερα, Δευτέρα 3 Νοεμβρίου

Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της διοίκησης των ΕΛΤΑ, οι επιστολές μειώνονται. Σωστά. Όμως οι Ταχυδρομικές Υπηρεσίες περιλαμβάνουν εκτός από επιστολές, δέματα και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Η πτώση των επιστολών παρατηρείται τουλάχιστον εδώ και 20 χρόνια, ενώ η ραγδαία αύξηση των δεμάτων και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών -με οδηγό τις online αγορές- συντελείται την τελευταία δεκαετία και επιταχύνθηκε ραγδαία στη μετα-Covid εποχή. Οι υποδομές και οι πόροι για την πώληση, διαχείριση και παράδοση δεμάτων είναι κοινοί με εκείνους των επιστολών: ταχυδρομικά καταστήματα, κέντρα διαλογής και διανομής, μεταφορικά μέσα, ανθρώπινοι πόροι. Και αυτά τα διαθέτουν τα ΕΛΤΑ στον καλύτερο βαθμό απ' όλους τους ανταγωνιστές.

ΕΛΤΑ: Το 2023 έκλεισαν συνολικά 143 καταστήματα

Επιπλέον, οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες απαιτούν εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων. Σήμερα που οι τράπεζες έχουν κλείσει τον μεγαλύτερο αριθμό υποκαταστημάτων τους στην επαρχία, τα ΕΛΤΑ θα μπορούσαν να αναλάβουν τραπεζικές εργασίες για λογαριασμό τους. Γι' αυτό άλλωστε δεν έγινε η πρόσφατη συνεργασία με την Alpha Bank; Γιατί όμως δεν έγινε, όπως αποδεικνύεται, προσπάθεια ανάπτυξης των δεμάτων και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και, κατά συνέπεια, αύξησης της ανταγωνιστικότητας της εταιρείας;

Σημειωτέον ότι το 2023 έκλεισαν συνολικά 143 καταστήματα των ΕΛΤΑ, εκτός από το σημερνό λουκέτο σε άλλα 46 και τον σχεδιασμό για οριστικά ρολά σε άλλα 158 (συνολικά 204 μέσα στο 2025). Πολλοί επιρρίπτουν ευθύνες στη σημερινή διοίκηση υπό τον Γρηγόρη Σκλήκα (φωτό άρθρου) για μη ύπαρξη σχεδίου διάσωσης. Από τα «βέλη», όμως, δεν γλιτώνουν ούτε οι συνδικαλιστές εργαζόμενοι, που κατηγορούνται για ενοχλητική σιγή, καθώς την ώρα που κλείνουν σωρηδόν καταστήματα, εκείνοι προχώρησαν απλώς σε μια ανακοίνωση.