"Απογείωση" επενδύσεων στα ελληνικά αεροδρόμια: Άλμα δεκαετιών στις αεροπορικές υποδομές με χρηματοδοτήσεις άνω των 3 δισ. ευρώ
Η σημαντικότερη επένδυση το έργο επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών
Δεκάδες έργα εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και του τουριστικού ρόλου της χώρας
Επενδύσεις που ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ βρίσκονται σε εξέλιξη ή σχεδιασμό στα ελληνικά αεροδρόμια, διαμορφώνοντας ένα νέο τοπίο στις αεροπορικές υποδομές της χώρας. Από την Αθήνα και την Κρήτη μέχρι τη Μεσσηνία και τα νησιά, δεκάδες έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού υλοποιούνται με στόχο να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας ως τουριστικού και διαμετακομιστικού κόμβου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Διαβάστε: Μεγάλη επιχείρηση της ΑΑΔΕ: Κατάσχεση 1,7 εκατ. λαθραίων τσιγάρων στο αεροδρόμιο "Ελ. Βενιζέλος" (Εικόνες)
Στην καρδιά του σχεδίου βρίσκονται η μεγάλη επέκταση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα, η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου, η αναβάθμιση του αερολιμένα Καλαμάτας και ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση 22 περιφερειακών αεροδρομίων από το Υπερταμείο.
Με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το έργο επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αποτελεί τη σημαντικότερη επένδυση των τελευταίων ετών στις αεροπορικές υποδομές. Στόχος είναι η αύξηση της χωρητικότητας από 26 σε 40 εκατ. επιβάτες έως το 2032. Η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στους επόμενους δύο μήνες, με την οριστική ανάδειξη αναδόχου στο πρώτο τρίμηνο του 2026. Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η φάση Early Contractor Involvement (ECI), που επιτρέπει τη συνεργασία των υποψήφιων αναδόχων με τη σχεδιαστική ομάδα του ΔΑΑ.
Η πρώτη φάση, ύψους 650 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει νέα πτέρυγα 81.000 τ.μ., 32 επιπλέον θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών και νέο, πολυώροφο χώρο στάθμευσης.
Η μελέτη έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία Anemos (Arup), με σχεδιασμό που δίνει έμφαση στη βιωσιμότητα και τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος. Ο ΔΑΑ, που εξυπηρέτησε 31,9 εκατ. επιβάτες το 2024, φιλοδοξεί να αναδειχθεί σε διεθνή κόμβο της ΝΑ Ευρώπης. Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού συμμετέχουν οι κοινοπραξίες ΤΕΡΝΑ-Redex, Αβαξ-ΜΕΤΚΑ και Aktor, επιβεβαιώνοντας το υψηλό ενδιαφέρον της αγοράς.
Το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Καστελλίου στην Κρήτη, το μεγαλύτερο έργο νέας υποδομής στη χώρα, προχωρά με ταχύ ρυθμό. Το νέο αεροδρόμιο θα αντικαταστήσει το κορεσμένο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου και κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ-GMR. Το έργο περιλαμβάνει τερματικό σταθμό 94.000 τ.μ., διάδρομο 3.200 μέτρων και δυνατότητα εξυπηρέτησης 10 εκατ. επιβατών ετησίως, με προοπτική να φτάσει τα 18 εκατ. κατά τη διάρκεια της παραχώρησης. Έχει ήδη ολοκληρωθεί κατά 60%, με τους διαδρόμους στο 80% και τον αεροσταθμό στο 55%. Στο εργοτάξιο απασχολούνται 860 εργαζόμενοι και 700 μηχανήματα, αριθμός που θα υπερβεί τους 1.500 με την έναρξη των ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών. Παράλληλα, προχωρά η νέα οδική σύνδεση που θα ενώνει τον Βόρειο με τον Νότιο Οδικό Αξονα της Κρήτης, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα και δημιουργώντας ένα νέο αναπτυξιακό τόξο γύρω από το Ηράκλειο.
Μέχρι το τέλος του 2025 ή το αργότερο στις αρχές του 2026, το Υπερταμείο θα έχει ολοκληρώσει την παράδοση του αεροδρομίου Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» στη νέα κοινοπραξία Fraport Greece (51%) - Ομιλος Κοπελούζου (24,5%) - Ομιλος Κωνσταντακόπουλου (24,5%). Μέσα στα πρώτα τρία χρόνια προβλέπονται εκτεταμένες παρεμβάσεις στον τερματικό σταθμό, νέος εξοπλισμός, βελτιώσεις σε αποχέτευση και κλιματισμό, καθώς και σύγχρονες λύσεις για την επιβατική εξυπηρέτηση. Στόχος είναι το αεροδρόμιο να λειτουργήσει ως κόμβος τουρισμού υψηλής ποιότητας, εξυπηρετώντας τη ραγδαία ανάπτυξη της Μεσσηνίας και της Μάνης.
Η Fraport Greece προχωρά σε νέο κύκλο επενδύσεων 200 εκατ. ευρώ στα 14 αεροδρόμια που ήδη διαχειρίζεται, με προτεραιότητα στα κορεσμένα νησιωτικά hubs Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Κέρκυρας. Μέχρι σήμερα, οι συνολικές επενδύσεις της εταιρείας έχουν ξεπεράσει το 1,6 δισ. ευρώ. Η νέα φάση αφορά εκτεταμένες εργασίες αναβάθμισης διαδρόμων στα αεροδρόμια Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Κέρκυρας, Σάμου, Ρόδου, Μυτιλήνης, Μυκόνου και Σαντορίνης, με ανακατασκευή των διαδρόμων και αναμόρφωση των ζωνών ασφαλείας (Runway Strips, RESA).
Το Υπερταμείο βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας του σχεδίου παραχώρησης των 22 μικρότερων αεροδρομίων, που παραμένουν υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Πρόκειται για αερολιμένες με σημαντικές ανάγκες εκσυγχρονισμού, όπως των Νάξου, Πάρου, Ιωαννίνων, Αλεξανδρούπολης, Λήμνου, Χίου, Σύρου, Αράξου, Καστοριάς, Καρπάθου, Κυθήρων, Σητείας, Σκύρου, Μήλου, Κάσου, Καλύμνου, Ικαρίας, Λέρου, Νέας Αγχιάλου, Καστελλόριζου, Αστυπάλαιας και Κοζάνης.
Τα αεροδρόμια Σητείας, Ιωαννίνων, Αλεξανδρούπολης, Αράξου και Καρπάθου θεωρούνται ελκυστικά λόγω των δυνατοτήτων αναβάθμισης, ωστόσο τα περισσότερα χρειάζονται σημαντικά κονδύλια για εκσυγχρονισμό αεροδιαδρόμων και κτιρίων αεροσταθμών, ώστε να ανταποκριθούν στην τουριστική κίνηση. Με τα έργα αυτά, η Ελλάδα επιχειρεί ένα άλμα δεκαετιών στις αεροπορικές υποδομές της, επενδύοντας σε πιο σύγχρονα, πράσινα και λειτουργικά αεροδρόμια. Η συνολική επενδυτική κινητοποίηση ξεπερνά κάθε προηγούμενο, ενισχύοντας όχι μόνο τον τουρισμό, αλλά και τον ρόλο της χώρας ως στρατηγικού κόμβου μεταφορών στην Ανατολική Μεσόγειο.
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο Money pro των Παραπολιτικών
Διαβάστε: Μεγάλη επιχείρηση της ΑΑΔΕ: Κατάσχεση 1,7 εκατ. λαθραίων τσιγάρων στο αεροδρόμιο "Ελ. Βενιζέλος" (Εικόνες)
Στην καρδιά του σχεδίου βρίσκονται η μεγάλη επέκταση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα, η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου, η αναβάθμιση του αερολιμένα Καλαμάτας και ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση 22 περιφερειακών αεροδρομίων από το Υπερταμείο.
Η σημαντικότερη επένδυση το έργο επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών
Με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το έργο επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αποτελεί τη σημαντικότερη επένδυση των τελευταίων ετών στις αεροπορικές υποδομές. Στόχος είναι η αύξηση της χωρητικότητας από 26 σε 40 εκατ. επιβάτες έως το 2032. Η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στους επόμενους δύο μήνες, με την οριστική ανάδειξη αναδόχου στο πρώτο τρίμηνο του 2026. Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η φάση Early Contractor Involvement (ECI), που επιτρέπει τη συνεργασία των υποψήφιων αναδόχων με τη σχεδιαστική ομάδα του ΔΑΑ. Η πρώτη φάση, ύψους 650 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει νέα πτέρυγα 81.000 τ.μ., 32 επιπλέον θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών και νέο, πολυώροφο χώρο στάθμευσης.
Η μελέτη έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία Anemos (Arup), με σχεδιασμό που δίνει έμφαση στη βιωσιμότητα και τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος. Ο ΔΑΑ, που εξυπηρέτησε 31,9 εκατ. επιβάτες το 2024, φιλοδοξεί να αναδειχθεί σε διεθνή κόμβο της ΝΑ Ευρώπης. Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού συμμετέχουν οι κοινοπραξίες ΤΕΡΝΑ-Redex, Αβαξ-ΜΕΤΚΑ και Aktor, επιβεβαιώνοντας το υψηλό ενδιαφέρον της αγοράς.
Το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Καστελλίου στην Κρήτη
Το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Καστελλίου στην Κρήτη, το μεγαλύτερο έργο νέας υποδομής στη χώρα, προχωρά με ταχύ ρυθμό. Το νέο αεροδρόμιο θα αντικαταστήσει το κορεσμένο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου και κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ-GMR. Το έργο περιλαμβάνει τερματικό σταθμό 94.000 τ.μ., διάδρομο 3.200 μέτρων και δυνατότητα εξυπηρέτησης 10 εκατ. επιβατών ετησίως, με προοπτική να φτάσει τα 18 εκατ. κατά τη διάρκεια της παραχώρησης. Έχει ήδη ολοκληρωθεί κατά 60%, με τους διαδρόμους στο 80% και τον αεροσταθμό στο 55%. Στο εργοτάξιο απασχολούνται 860 εργαζόμενοι και 700 μηχανήματα, αριθμός που θα υπερβεί τους 1.500 με την έναρξη των ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών. Παράλληλα, προχωρά η νέα οδική σύνδεση που θα ενώνει τον Βόρειο με τον Νότιο Οδικό Αξονα της Κρήτης, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα και δημιουργώντας ένα νέο αναπτυξιακό τόξο γύρω από το Ηράκλειο.
Η παράδοση του αεροδρομίου Καλαμάτας "Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος"
Μέχρι το τέλος του 2025 ή το αργότερο στις αρχές του 2026, το Υπερταμείο θα έχει ολοκληρώσει την παράδοση του αεροδρομίου Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» στη νέα κοινοπραξία Fraport Greece (51%) - Ομιλος Κοπελούζου (24,5%) - Ομιλος Κωνσταντακόπουλου (24,5%). Μέσα στα πρώτα τρία χρόνια προβλέπονται εκτεταμένες παρεμβάσεις στον τερματικό σταθμό, νέος εξοπλισμός, βελτιώσεις σε αποχέτευση και κλιματισμό, καθώς και σύγχρονες λύσεις για την επιβατική εξυπηρέτηση. Στόχος είναι το αεροδρόμιο να λειτουργήσει ως κόμβος τουρισμού υψηλής ποιότητας, εξυπηρετώντας τη ραγδαία ανάπτυξη της Μεσσηνίας και της Μάνης.
Σε νέο κύκλο επενδύσεων προχωρά η Fraport Greece
Η Fraport Greece προχωρά σε νέο κύκλο επενδύσεων 200 εκατ. ευρώ στα 14 αεροδρόμια που ήδη διαχειρίζεται, με προτεραιότητα στα κορεσμένα νησιωτικά hubs Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Κέρκυρας. Μέχρι σήμερα, οι συνολικές επενδύσεις της εταιρείας έχουν ξεπεράσει το 1,6 δισ. ευρώ. Η νέα φάση αφορά εκτεταμένες εργασίες αναβάθμισης διαδρόμων στα αεροδρόμια Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Κέρκυρας, Σάμου, Ρόδου, Μυτιλήνης, Μυκόνου και Σαντορίνης, με ανακατασκευή των διαδρόμων και αναμόρφωση των ζωνών ασφαλείας (Runway Strips, RESA).
Στο τελικό στάδιο επεξεργασίας του σχεδίου παραχώρησης 22 μικρότερων αεροδρομίων το Υπερταμείο
Το Υπερταμείο βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας του σχεδίου παραχώρησης των 22 μικρότερων αεροδρομίων, που παραμένουν υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Πρόκειται για αερολιμένες με σημαντικές ανάγκες εκσυγχρονισμού, όπως των Νάξου, Πάρου, Ιωαννίνων, Αλεξανδρούπολης, Λήμνου, Χίου, Σύρου, Αράξου, Καστοριάς, Καρπάθου, Κυθήρων, Σητείας, Σκύρου, Μήλου, Κάσου, Καλύμνου, Ικαρίας, Λέρου, Νέας Αγχιάλου, Καστελλόριζου, Αστυπάλαιας και Κοζάνης.Τα αεροδρόμια Σητείας, Ιωαννίνων, Αλεξανδρούπολης, Αράξου και Καρπάθου θεωρούνται ελκυστικά λόγω των δυνατοτήτων αναβάθμισης, ωστόσο τα περισσότερα χρειάζονται σημαντικά κονδύλια για εκσυγχρονισμό αεροδιαδρόμων και κτιρίων αεροσταθμών, ώστε να ανταποκριθούν στην τουριστική κίνηση. Με τα έργα αυτά, η Ελλάδα επιχειρεί ένα άλμα δεκαετιών στις αεροπορικές υποδομές της, επενδύοντας σε πιο σύγχρονα, πράσινα και λειτουργικά αεροδρόμια. Η συνολική επενδυτική κινητοποίηση ξεπερνά κάθε προηγούμενο, ενισχύοντας όχι μόνο τον τουρισμό, αλλά και τον ρόλο της χώρας ως στρατηγικού κόμβου μεταφορών στην Ανατολική Μεσόγειο.
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο Money pro των Παραπολιτικών
En