Πλησιάζει η μεγάλη ημέρα των εκπτώσεων, η Black Friday με τις βιτρίνες των καταστημάτων να έχουν γεμίζει με τεράστια μηνύματα που ενημερώνουν τον κόσμο για εκπτώσεις ύψους «-50%» και «-70%». Αν και πληθώρα καταστημάτων υπόσχονται εντυπωσιακές εκπτώσεις και «μοναδικές ευκαιρίες» δεν είναι λίγες οι φορές που μαγαζιά προωθούν ως μειωμένη τιμή, αυτό που μέχρι χθες ήταν η κανονική. Πράγματι, εντατικοί έλεγχοι έχουν αποκαλύψει πως τα τελευταία χρόνια, τα καταστήματα ανεβάσουν τις τιμές λίγο πριν από τη Black Friday, προκειμένου να φαίνεται μεγαλύτερη η προσφορά την ημέρα των εκπτώσεων. Παρόμοια τακτική ακολουθούν και τα e-shops, με παραπλανητικά μηνύματα και προσφορές που στην πραγματικότητα αφορούν ελάχιστα προϊόντα.

Διαβάστε: Black Friday 2025: Οι εκπτώσεις που ετοιμάζουν Πλαίσιο, Public, Κωτσόβολος

"Καμπανάκι" για τους καταναλωτές

Εν μέσω αυτής της κατάστασης το ερώτημα είναι το εξής: Πραγματική έκπτωση ή καλοστημένη παγίδα; Τα νοικοκυριά καλούνται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, με τους καταναλωτές να οφείλουν να είναι πιο υποψιασμένοι από ποτέ. Οι παραπλανητικές πρακτικές τη μέρα του Black Friday, δεν είναι κάτι ασυνήθιστο, ενώ υπάρχουν τα «αναγνωριστικά» σημάδια που θα «προδώσουν» την απάτη, προτού πατήσετε το κουμπάκι για την αγορά.

Black Friday 2025: Πώς να ξεχωρίζετε τις ψεύτικες προσφορές

  1. Ξεκινήστε την έρευνα αγοράς πριν από τη Black Friday

Μην περιμένετε την τελευταία εβδομάδα. Αν έχετε βάλει στο μάτι ένα κινητό, μια τηλεόραση ή μια ηλεκτρική συσκευή, αρχίστε να παρακολουθείτε την τιμή από νωρίς. Κρατήστε screenshots ή σημειώσεις. Έτσι, όταν έρθει η «μεγάλη μέρα» και δείτε ταμπέλα «-40%», θα ξέρετε αν πράγματι μιλάμε για ευκαιρία ή για «μαγείρεμα» τιμής.

  1. Μην αγοράζετε χωρίς να δείτε ιστορικό τιμών

Οι πλατφόρμες σύγκρισης τιμών και τα εργαλεία που δείχνουν το ιστορικό μιας τιμής είναι ο καλύτερος σύμμαχός σας. Σε δύο-τρία κλικ μπορείτε να δείτε πόσο είχε το προϊόν τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο και αν η σημερινή «προσφορά» είναι όντως η χαμηλότερη ή απλώς μια επανάληψη της τιμής που είχε όλο το χρόνο.

  1. Έχετε στο μυαλό σας τον κανόνα των 30 ημερών

Με βάση τους ευρωπαϊκούς κανόνες, όταν μια επιχείρηση ανακοινώνει γενική μείωση τιμών, η «παλιά» τιμή που εμφανίζει πρέπει να είναι η χαμηλότερη των τελευταίων 30 ημερών. Αν θυμάστε το ίδιο προϊόν φθηνότερο πριν από δύο εβδομάδες ή αν το επιβεβαιώνει το ιστορικό τιμών, τότε κάτι δεν ταιριάζει στην εικόνα της «τεράστιας έκπτωσης».

  1. Διαβάστε τα μικρά γράμματα και μην πέφτετε στην παγίδα του μεγάλου ποσοστού της έκπτωσης

Κάτω από το «-60%» κρύβονται συχνά «αστερίσκοι»:

  • ισχύει μόνο για 2-3 συγκεκριμένα μοντέλα
  • αφορά μόνο ένα χρώμα ή μέγεθος
  • απαιτεί αγορά δεύτερου προϊόντος
  • εξαιρεί τα best sellers.

Πριν ενθουσιαστείτε, διαβάστε προσεκτικά τους όρους. Μπορεί να ανακαλύψετε ότι η προσφορά δεν σας αφορά τελικά.

  1. Να είστε καχύποπτοι με το "έως -70%"

Το «έως» είναι η μαγική λέξη. Συνήθως ένα μικρό ποσοστό προϊόντων φτάνει στην ανώτατη έκπτωση, ενώ η μεγάλη μάζα κυμαίνεται στο 10%-20%. Αν θέλετε πραγματική εικόνα, συγκρίνετε τη σημερινή τελική τιμή (όχι το ποσοστό) με άλλα καταστήματα και με τις τιμές των προηγούμενων ημερών.

  1. Στα e-shops, κοιτάτε πάντα ποιος κρύβεται «πίσω από την οθόνη»

Πριν βάλετε στοιχεία κάρτας, ελέγξτε αν:

  • αναγράφονται επωνυμία, ΑΦΜ, διεύθυνση, τηλέφωνο
  • υπάρχουν καθαροί όροι για επιστροφές και εγγύηση
  • βρίσκετε την εταιρεία σε επίσημα μητρώα ή αξιόπιστα sites
  • αν λείπουν βασικά στοιχεία ή βλέπετε μόνο ένα κινητό τηλέφωνο και μια φόρμα επικοινωνίας, κρατήστε μικρό καλάθι.
  1. Μην εμπιστεύεστε τυφλά τις αξιολογήσεις ενός καταστήματος μέσα στο ίδιο site

Τα reviews είναι χρήσιμα, αλλά δεν είναι πάντα αθώα. Αναζητήστε την επωνυμία του καταστήματος ή του προϊόντος στο διαδίκτυο μαζί με λέξεις όπως «απάτη», «καθυστέρηση», «εξυπηρέτηση», «επιστροφή». Οι εμπειρίες άλλων καταναλωτών σε ανεξάρτητα fora και sites είναι συχνά πιο ειλικρινός δείκτης από τα «5 αστέρια» σε ένα e-shop.

  1. Υπολογίζετε πάντα το τελικό ποσό, όχι μόνο την προσφορά»

Η τιμή στο προϊόν είναι η μισή ιστορία. Στο καλάθι μπορεί να προστεθούν: μεταφορικά, αντικαταβολή, ασφάλιση, έξτρα εγγύηση, εγκατάσταση. Πριν πατήσετε «ολοκλήρωση παραγγελίας», δείτε αν το τελικό ποσό παραμένει όντως δελεαστικό ή αν τελικά… έχετε πληρώσει την έκπτωση σε «ψιλά γράμματα».

  1. Ορίστε budget και κολλήστε πάνω του

Η Black Friday ευνοεί τις παρορμητικές αγορές. Για να μη βγείτε εκτός προϋπολογισμού, κάντε κάτι πολύ απλό:

  • γράψτε τι πραγματικά χρειάζεστε
  • βάλτε ένα ανώτατο ποσό συνολικά
  • μην ανοίγετε νέες «τρύπες» για πράγματα που απλώς σας γυάλισαν στην οθόνη
  • Αν το budget τελείωσε, η προσφορά – όσο καλή κι αν φαίνεται – δεν είναι για φέτος.
  1. Προτιμήστε ασφαλείς τρόπους πληρωμής

Κάρτες, τραπεζικές εφαρμογές και γνωστά ψηφιακά πορτοφόλια σας δίνουν τη δυνατότητα να αμφισβητήσετε μια χρέωση αν κάτι πάει στραβά. Αποφύγετε καταστήματα που ζητούν μόνο κατάθεση σε λογαριασμό ή στέλνουν ύποπτα links πληρωμής μέσω SMS και social media. Όσο πιο πολύ πίεση για να “πληρώσετε τώρα” νιώθετε, τόσο περισσότερο πρέπει να υποψιαστείτε ότι κάτι δεν πάει καλά.