Κρήτη: Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι στην τελική ευθεία - Έτοιμο για δοκιμαστικές πτήσεις το 2027 (Εικόνες)
Νέα ζώνη δραστηριοτήτων στην περιοχή
Με την κατασκευή να έχει προσεγγίσει το 65%, η ΤΕΡΝΑ αναμένεται να ολοκληρώσει τις εργασίες στο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Κρήτης έως τα τέλη του 2026
Στην τελική ευθεία μπαίνει το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου της Κρήτης, ένα έργο προϋπολογισμού 625 εκατ. ευρώ που διαμορφώνεται σε μία από τις πιο σύγχρονες αεροπορικές υποδομές της Μεσογείου. Με την κατασκευή να έχει προσεγγίσει το 65%, η ΤΕΡΝΑ – κατασκευαστικός βραχίονας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – αναμένεται να ολοκληρώσει τις εργασίες έως τα τέλη του 2026, ώστε οι δοκιμαστικές πτήσεις να ξεκινήσουν μέσα στο 2027. Εφόσον επιλυθούν άμεσα οι εκκρεμείς προσφυγές και ξεμπλοκάρει το ζήτημα χωροθέτησης του ραντάρ, το αεροδρόμιο μπορεί να τεθεί σε εμπορική λειτουργία εντός της ίδιας χρονιάς.
Διαβάστε: Το αεροδρόμιο στο Καστέλλι με τους Γάλλους και τους Ινδούς
«Ο διαθέσιμος χρόνος είναι επαρκής για να απορροφήσει τις καθυστερήσεις, αρκεί το Συμβούλιο της Επικρατείας να αποφανθεί σύντομα για το ραντάρ, ώστε να έχουμε σαφές χρονοδιάγραμμα και να προχωρήσουμε στην εμπορική του λειτουργία», δήλωσε στη διάρκεια ενημέρωσης ο CEO της ΔΑΗΚ, Νίκος Αναστασίου, υπογραμμίζοντας ότι η ταχύτητα των δικαστικών διαδικασιών θα καθορίσει τον τελικό ορίζοντα λειτουργίας.
ΤΕΡΝΑ: Το Καστέλλι θα είναι ο πιο σύγχρονος αερολιμένας της Ελλάδας
Όπως διαβάζουμε στο ρεπορτάζ της Μαρίας Καλούδη στο powergame.gr, ενόσω αναμένονται οι αποφάσεις του ΣτΕ, το τεχνικό σκέλος προχωρά με εντατικούς ρυθμούς. Ο αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, Βαγγέλης Μασούρας, χαρακτήρισε το Καστέλλι «τον πιο σύγχρονο αερολιμένα που αναμένεται να λειτουργήσει στην Ελλάδα», περιγράφοντας μια υποδομή αιχμής σε έκταση 6.030 στρεμμάτων, με πλήρη πρόβλεψη για μελλοντικές επεκτάσεις στον αεροσταθμό και τον διάδρομο.
Το αεροδρόμιο διαμορφώνεται ήδη ως πλήρης αεροπορική πλατφόρμα, με δυνατότητα στάθμευσης 39 αεροσκαφών κατηγορίας C, δέκα εκ των οποίων θα εξυπηρετούνται μέσω γεφυρών επιβίβασης. Προβλέπονται επίσης θέσεις για ιδιωτικά αεροσκάφη και τρεις θέσεις για ελικόπτερα, σε ένα περιβάλλον αντίστοιχο μεγάλων ευρωπαϊκών περιφερειακών αεροδρομίων.
Στην καρδιά του έργου βρίσκεται ο νέος διάδρομος προσγείωσης–απογείωσης, μήκους 3.200 μ. και πλάτους 60 μ., πλαισιωμένος από παράλληλο τροχόδρομο ίδιου μήκους και πλάτους 45 μ. Η κατασκευή του απαιτεί ειδικές αντιδιαβρωτικές ενισχύσεις λόγω του αναγλύφου της περιοχής, ενώ μόνο στις επιφάνειες της πίστας έχουν ολοκληρωθεί 410.000 τ.μ. έργων. Χαρακτηριστικό είναι ότι μέσα σε ένα τρίμηνο τοποθετήθηκαν 220.000 τ.μ. σκυροδέματος, χωρίς να διακοπεί ούτε μία ημέρα η παραγωγή.
Δίπλα στον διάδρομο ανεγείρεται ο νέος αεροσταθμός, μια σύγχρονη εγκατάσταση επτά επιπέδων και συνολικής επιφάνειας 83.572 τ.μ., πιστοποιημένη με LEED Silver, η οποία έχει ολοκληρωθεί κατά 60%. Το συγκρότημα πλαισιώνεται από δέκα υποστηρικτικά κτίρια, μεταξύ των οποίων η Πυροσβεστική, η Αστυνομική Υπηρεσία, οι υποδομές Συντήρησης Αεροδρομίου και οι χώροι των εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης. Παράλληλα κατασκευάζονται η μονάδα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ο υποσταθμός 150 kV, οι δεξαμενές νερού και ο βιολογικός καθαρισμός. Το έργο περιλαμβάνει επίσης εγκατάσταση καυσίμων, υπόγειο σύστημα hydrant για τον ανεφοδιασμό αεροσκαφών και εγκατάσταση συλλογής και διαχείρισης απορριμμάτων.
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται και ο νέος πύργος ελέγχου, ύψους 44 μ. και επιφάνειας 4.555 τ.μ., ο οποίος αναμένεται να παραδοθεί στην ΥΠΑ την άνοιξη του 2026 για εγκατάσταση συστημάτων και πιστοποίηση.
Νέα ζώνη δραστηριοτήτων στο Καστέλλι
Πέρα από τις κεντρικές υποδομές, στο Καστέλλι αναπτύσσεται μια νέα ζώνη δραστηριοτήτων. Έχουν ήδη διαμορφωθεί 443.000 τ.μ. έργων, ενώ η εμπορική ζώνη των 282.000 τ.μ. προβλέπει εμπορικό κέντρο, σταθμό cargo και ξενοδοχείο, μετατρέποντας το αεροδρόμιο σε πυρήνα οικονομικής ανάπτυξης. Οι υποδομές στάθμευσης θα διαθέτουν 1.546 θέσεις, εκ των οποίων 86 για ΑμεΑ, 70 για ταξί και 268 με δυνατότητα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, με προοπτική επέκτασης.
Καίριο στοιχείο για τη λειτουργική ετοιμότητα αποτελεί και το έργο των οδικών συνδέσεων. Η νέα σύνδεση 18 χλμ. με τον ΒΟΑΚ είναι ολοκληρωμένη κατά 85%, ενώ απομένει η κατασκευή περίπου τριών χιλιομέτρων με διπλή σήραγγα, η οποία θεωρείται κρίσιμη για την ομαλή πρόσβαση και αναμένεται να παραδοθεί το 2028.
Σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, το νέο αεροδρόμιο καλείται να εξυπηρετήσει έναν από τους πιο δυναμικούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Η Κρήτη ήδη καταγράφει 10,5 εκατ. επιβάτες ετησίως, ενώ για το Καστέλλι οι προβλέψεις κάνουν λόγο για 11,9 εκατ. επιβάτες στην πέμπτη χρονιά λειτουργίας και 17,8 εκατ. στην τριακοστή. Το αεροδρόμιο στοχεύει επίσης σε συνδέσεις με τις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά και στη δημιουργία περιφερειακού hub για διεθνείς πτήσεις προς τα νησιά, εφόσον δοθούν τα απαιτούμενα κίνητρα συνεργασίας με τις αεροπορικές εταιρείες.
Αν το ζήτημα του ραντάρ και των προσφυγών λυθεί εγκαίρως, το 2027 μπορεί να αποτελέσει όχι μόνο τη χρονιά των δοκιμαστικών πτήσεων, αλλά και την αφετηρία της πλήρους εμπορικής λειτουργίας ενός από τα πλέον σύγχρονα αεροδρόμια της Ευρώπης, αναδιαμορφώνοντας τον χάρτη των αερομεταφορών στην Ανατολική Μεσόγειο.
En