Ναυπηγεία Ελευσίνας: Στη Βουλή η τροπολογία για το νέο τους ρόλο - Αγώνας δρόμου για να υλοποιήσουν το αμερικανικό σχέδιο
Τι αναφέρεται
Το λιμάνι της Ελευσίνας μεταφέρεται στην περιοχή των Ναυπηγείων
Επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ του Parapolitika.gr, η κυβέρνηση εισήγαγε την τροπολογία στη Βουλή για τη μεταφορά του λιμένα της Ελευσίνας στην περιοχή του ναυπηγείου της πόλης, συμβάλλοντας στην δρομολόγηση της δημιουργίας του νέου εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή, με βάση τα αμερικανικά πλάνα για τη δημιουργία hub, όπως κατέστη σαφές και από τη χθεσινή συνάντηση μεταξύ του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, και της πρέσβεως των ΗΠΑ, Κίμπερλι Γκίλφοϊλ.
Παράλληλα προβλέπεται η σιδηροδρομική σύνδεση των ναυπηγείων Ελευσίνας, που σήμερα ελέγχονται από τον όμιλο Onex, με το Θριάσιο Πεδίο όπου έχει δραστηριότητες η εταιρεία Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (ΘΕΚ), που ελέγχεται από τον όμιλο Goldair και την Τράπεζα Πειραιώς, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Βαγγέλη Μανδραβέλη για το powergame.gr.
Το σχέδιο νόμου κατατέθηκε χθες στη Βουλή για ψήφιση και εκτιμάται ότι θα ψηφιστεί μέχρι το τέλος του μήνα. Το σχετικό άρθρο που προστέθηκε στο νόμο, τροποποιεί το ν. 4965/2022 που αφορά στην εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Συγκεκριμένα τροποποιεί το άρθρο 4 του σχετικού νόμου το οποίο αναφέρεται στη διαδοχή δικαιωμάτων στη νέα (και υγιή) επιχείρηση διαχείρισης των ναυπηγείων Ελευσίνας. Το άρθρο σημειώνει ότι η νέα επιχείρηση καθίσταται διάδοχος των δραστηριοτήτων των Ναυπηγείων Ελευσίνας έτσι όπως είχαν ορισθεί το 1997.
Συγκεκριμένα το άρθρο 4 του ν. 4952/2022 αναφέρει ότι «οι νέοι φορείς καθίστανται διάδοχοι των δικαιωμάτων που ορίζονται στις παρ. 6 και 7 του άρθρου τέταρτου του ν. 2528/1997 (Α’ 216) και μπορούν να συνεχίσουν να ασκούν τα εν λόγω δικαιώματα σύμφωνα με τους υφιστάμενους όρους παραχώρησης αυτών για τις ανάγκες της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητάς τους».
Η τροποποίηση του άρθρου αναφέρει ότι στην νέα εταιρεία διαδοχής «δύναται να ασκούνται και προς τον σκοπό παροχής εφοδιαστικών, λιμενικών και πάσης φύσεως συναφών υποστηρικτικών υπηρεσιών… καθώς και υπηρεσιών εμπορικής, αμυντικής, εφοδιαστικής ή ενεργειακής φύσεως προς τον σκοπό επωφελέστερης αξιοποίησης των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων…».
Ειδικότερο το άρθρο 52 που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου της Βουλής αναφέρει ότι: «Αναφορικά με τη διαδικασία εξυγίανσης της ΝΒΕΕ Α.Ε. του παρόντος, σε περίπτωση μεταβίβασης των στοιχείων του ενεργητικού της εταιρείας, στο πλαίσιο της συναφθησόμενης συμφωνίας εξυγίανσης σύμφωνα με τους όρους της παρούσας εξουσιοδότησης, οι νέοι φορείς καθίστανται διάδοχοι των δικαιωμάτων που ορίζονται στις παρ. 6 και 7 του άρθρου τέταρτου του ν. 2528/1997 (Α’ 216) και μπορούν να συνεχίσουν να ασκούν τα εν λόγω δικαιώματα σύμφωνα με τους υφιστάμενους όρους παραχώρησης αυτών για τις ανάγκες της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητάς τους. Τα δικαιώματα των παρ. 6 και 7 του άρθρου τέταρτου του ν. 2528/1997 δύνανται να ασκούνται και προς τον σκοπό παροχής εφοδιαστικών, λιμενικών και πάσης φύσεως συναφών υποστηρικτικών υπηρεσιών από τους νέους φορείς και τα νομικά πρόσωπα στα οποία συμμετέχουν άμεσα ή έμμεσα, αυτοτελώς ή σε σύμπραξη με φορείς διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένος συμφερόντων Ελληνικού Δημοσίου, με άμεση ή έμμεση συμμετοχή του σε αυτές, καθώς και υπηρεσιών εμπορικής, αμυντικής, εφοδιαστικής ή ενεργειακής φύσεως προς τον σκοπό επωφελέστερης αξιοποίησης των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων, των υφιστάμενων και μελλοντικών υποδομών τους, εξυπηρέτησης της λειτουργίας τους και των πάσης φύσεως δραστηριοτήτων τους, εφόσον δεν παρεμποδίζεται η ομαλή λειτουργία της επένδυσης του πρώτου εδαφίου και σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι τα ναυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να επωφεληθούν σημαντικά από το νέο καθεστώς του Αναπτυξιακού Νόμου για υπερποασβέσεις σε επενδύσεις αμυντικού χαρακτήρα. Το νέο καθεστώς έρχεται εμβόλιμα στα υφιστάμενα καθεστώτα και στόχος είναι να δίνει το δικαίωμα υπερποασβέσεων σε επενδύσεις ύψους 150 εκατ. ευρώ ετησίως.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το powergame.gr, ο αμερικανικός παράγοντας ενδιαφέρεται να μειωθεί σημαντικά η κινεζική παρουσία στο λιμάνι του Πειραιά. Ωστόσο, από τη στιγμή που οι Κινέζοι δεν δείχνουν διατεθειμένοι να αφήσουν εύκολα τον Πειραιά, οι ΗΠΑ στρέφουν την προσοχή τους στο γειτονικό λιμάνι της Ελευσίνας, έτσι ώστε να δημιουργήσουν εκεί όλες τις απαραίτητες υποδομές, που θα καλύπτουν τις αυξανόμενες ανάγκες σε ενέργεια, εμπόριο και άμυνα. Ενδεικτικό των αμερικανικών προθέσεων αποτελούν και τα όσα ανέφερε στην πρόσφατη συνέντευξή της η κ. Γκίλφοϊλ, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ έστειλε το μήνυμα πως «είτε θα αναβαθμίσουμε άλλες γειτονικές περιοχές», είτε θα αναγκαστούν οι Κινέζοι να πουλήσουν τον Πειραιά.
Παράλληλα προβλέπεται η σιδηροδρομική σύνδεση των ναυπηγείων Ελευσίνας, που σήμερα ελέγχονται από τον όμιλο Onex, με το Θριάσιο Πεδίο όπου έχει δραστηριότητες η εταιρεία Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (ΘΕΚ), που ελέγχεται από τον όμιλο Goldair και την Τράπεζα Πειραιώς, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Βαγγέλη Μανδραβέλη για το powergame.gr.
Τι προβλέπει η τροπολογία για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας
Παράλληλα όπως αποκάλυψε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, το σημερινό λιμάνι της Ελευσίνας σε μεγάλο βαθμό θα αποδοθεί στην τοπική κοινωνία. Παράλληλα ανακοίνωσε ότι η τροπολογία για τα ναυπηγεία Ελευσίνας, η οποία θα δώσει την δυνατότητα ν’ αποκτήσουν νέες δραστηριότητες (ενεργειακές, αμυντικές, εμπορευματικές κ.ά.) έχει ήδη κατατεθεί στην Βουλή για ψήφιση και στο σχέδιο νόμου της δημιουργίας της Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας Αγοράς & Προστασίας Καταναλωτή (ΑΕΑΠΚ).Το σχέδιο νόμου κατατέθηκε χθες στη Βουλή για ψήφιση και εκτιμάται ότι θα ψηφιστεί μέχρι το τέλος του μήνα. Το σχετικό άρθρο που προστέθηκε στο νόμο, τροποποιεί το ν. 4965/2022 που αφορά στην εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Συγκεκριμένα τροποποιεί το άρθρο 4 του σχετικού νόμου το οποίο αναφέρεται στη διαδοχή δικαιωμάτων στη νέα (και υγιή) επιχείρηση διαχείρισης των ναυπηγείων Ελευσίνας. Το άρθρο σημειώνει ότι η νέα επιχείρηση καθίσταται διάδοχος των δραστηριοτήτων των Ναυπηγείων Ελευσίνας έτσι όπως είχαν ορισθεί το 1997.
Συγκεκριμένα το άρθρο 4 του ν. 4952/2022 αναφέρει ότι «οι νέοι φορείς καθίστανται διάδοχοι των δικαιωμάτων που ορίζονται στις παρ. 6 και 7 του άρθρου τέταρτου του ν. 2528/1997 (Α’ 216) και μπορούν να συνεχίσουν να ασκούν τα εν λόγω δικαιώματα σύμφωνα με τους υφιστάμενους όρους παραχώρησης αυτών για τις ανάγκες της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητάς τους».
Η τροποποίηση του άρθρου αναφέρει ότι στην νέα εταιρεία διαδοχής «δύναται να ασκούνται και προς τον σκοπό παροχής εφοδιαστικών, λιμενικών και πάσης φύσεως συναφών υποστηρικτικών υπηρεσιών… καθώς και υπηρεσιών εμπορικής, αμυντικής, εφοδιαστικής ή ενεργειακής φύσεως προς τον σκοπό επωφελέστερης αξιοποίησης των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων…».
Ειδικότερο το άρθρο 52 που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου της Βουλής αναφέρει ότι: «Αναφορικά με τη διαδικασία εξυγίανσης της ΝΒΕΕ Α.Ε. του παρόντος, σε περίπτωση μεταβίβασης των στοιχείων του ενεργητικού της εταιρείας, στο πλαίσιο της συναφθησόμενης συμφωνίας εξυγίανσης σύμφωνα με τους όρους της παρούσας εξουσιοδότησης, οι νέοι φορείς καθίστανται διάδοχοι των δικαιωμάτων που ορίζονται στις παρ. 6 και 7 του άρθρου τέταρτου του ν. 2528/1997 (Α’ 216) και μπορούν να συνεχίσουν να ασκούν τα εν λόγω δικαιώματα σύμφωνα με τους υφιστάμενους όρους παραχώρησης αυτών για τις ανάγκες της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητάς τους. Τα δικαιώματα των παρ. 6 και 7 του άρθρου τέταρτου του ν. 2528/1997 δύνανται να ασκούνται και προς τον σκοπό παροχής εφοδιαστικών, λιμενικών και πάσης φύσεως συναφών υποστηρικτικών υπηρεσιών από τους νέους φορείς και τα νομικά πρόσωπα στα οποία συμμετέχουν άμεσα ή έμμεσα, αυτοτελώς ή σε σύμπραξη με φορείς διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένος συμφερόντων Ελληνικού Δημοσίου, με άμεση ή έμμεση συμμετοχή του σε αυτές, καθώς και υπηρεσιών εμπορικής, αμυντικής, εφοδιαστικής ή ενεργειακής φύσεως προς τον σκοπό επωφελέστερης αξιοποίησης των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων, των υφιστάμενων και μελλοντικών υποδομών τους, εξυπηρέτησης της λειτουργίας τους και των πάσης φύσεως δραστηριοτήτων τους, εφόσον δεν παρεμποδίζεται η ομαλή λειτουργία της επένδυσης του πρώτου εδαφίου και σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι τα ναυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να επωφεληθούν σημαντικά από το νέο καθεστώς του Αναπτυξιακού Νόμου για υπερποασβέσεις σε επενδύσεις αμυντικού χαρακτήρα. Το νέο καθεστώς έρχεται εμβόλιμα στα υφιστάμενα καθεστώτα και στόχος είναι να δίνει το δικαίωμα υπερποασβέσεων σε επενδύσεις ύψους 150 εκατ. ευρώ ετησίως.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το powergame.gr, ο αμερικανικός παράγοντας ενδιαφέρεται να μειωθεί σημαντικά η κινεζική παρουσία στο λιμάνι του Πειραιά. Ωστόσο, από τη στιγμή που οι Κινέζοι δεν δείχνουν διατεθειμένοι να αφήσουν εύκολα τον Πειραιά, οι ΗΠΑ στρέφουν την προσοχή τους στο γειτονικό λιμάνι της Ελευσίνας, έτσι ώστε να δημιουργήσουν εκεί όλες τις απαραίτητες υποδομές, που θα καλύπτουν τις αυξανόμενες ανάγκες σε ενέργεια, εμπόριο και άμυνα. Ενδεικτικό των αμερικανικών προθέσεων αποτελούν και τα όσα ανέφερε στην πρόσφατη συνέντευξή της η κ. Γκίλφοϊλ, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ έστειλε το μήνυμα πως «είτε θα αναβαθμίσουμε άλλες γειτονικές περιοχές», είτε θα αναγκαστούν οι Κινέζοι να πουλήσουν τον Πειραιά.
En