Η σημερινή παρουσία του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή στην επέτειο των 30 ετών από την Ίδρυση του ελληνοκινεζικού επιμελητηρίου και η βράβευσή του κυρίως λόγω της παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά στην Cοsco, επί της διακυβέρνησής του το 2008, έρχεται σε μια περίοδο που προκαλεί πολλά ερωτηματικά. Εάν λάβουμε υπόψη ότι η τελευταία βράβευση του Κώστα Καραμανλή χρονολογείται πριν την είσοδο της χώρας στα Μνημόνια, οι απορίες αυξάνονται.

Μπορεί ο πρώην πρωθυπουργός μετά την «αποστρατεία» του, από το 2009, να έχει περιοριστεί σε θεσμικές παρεμβάσεις, τονίζοντας και δίνοντας έμφαση στους πραγματικούς κινδύνους για τα εθνικά θέματα και τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την επεκτατική και αναθεωρητική πολιτική της Τουρκίας και όχι μόνο… Ωστόσο, η σημερινή του παρουσία και η βράβευσή του από το ελληνοκινεζικό επιμελητήριο δίνει άλλη διάσταση σε αυτή την «παρέμβασή» του σε πεδίο συμβολισμών και μην ξεχνάμε ότι στην πολιτική οι συμβολισμοί παίζουν κομβικό ρόλο.

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρόθεσή της για μετατροπή του Λιμανιού της ONEX στην Ελευσίνα σε ενεργειακό και εμπορικό κόμβο

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρόθεσή της για μετατροπή του Λιμανιού της ONEX στην Ελευσίνα σε ενεργειακό και εμπορικό κόμβο, κάτι το οποίο θα καταστήσει την Ελευσίνα ανταγωνιστικό λιμάνι σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά. Και δεν βάζουμε στην εξίσωση τις σημαντικές συμφωνίες που πέτυχε πρόσφατα η ελληνική κυβέρνηση με τη Chevron, την ExxonMobil, αλλά και την Ουκρανία αναφορικά με το LNG, οι οποίες έχουν τη δική τους σαφή και ξεκάθαρη γεωπολιτική σημασία και πυξίδα προς τη Δύση και την Αμερική. Συμφωνίες που αναβαθμίζουν σε μεγάλο βαθμό τον ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, και ειδικά σε ένα ιδιαιτέρως ασταθές διεθνές περιβάλλον.

Επιπλέον, σε αυτό το κλίμα κινείται εν γένει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία αντιμετωπίζει με επιφύλαξη -αν όχι αμφισβητεί- τις κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη. Δεν είναι τυχαίο ότι από το 2023 η Ευρώπη είχε εκφράσει με τον πιο επίσημο τρόπο τις επιφυλάξεις της, επισημαίνοντας και τους κινδύνους που υπάρχουν από την επένδυση της Cosco στο Λιμάνι του Πειραιά.

Η αιχμηρή για την Κίνα μελέτη του Ευρωκοινοβουλίου

Τον Οκτώβριο του 2023, εκπονήθηκε από την επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μια μελέτη.

Δείτε ΕΔΩ όλη τη μελέτη

Η μελέτη αυτή ασχολήθηκε για πρώτη φορά με τις κινεζικές επενδύσεις σε θαλάσσιες υποδομές μέσα από το πρίσμα της «απεξάρτησης». Στη συγκεκριμένη μελέτη γίνεται εξειδικευμένη αναφορά στα οφέλη και στους κινδύνους που υπάρχουν από την επένδυση της COSCO στο Λιμάνι του Πειραιά. Μεταξύ άλλων, στη συγκεκριμένη μελέτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στους κινδύνους επισημαίνεται ότι το ελληνικό κράτος δεν έχει κάνει αποτίμηση των επιπτώσεων της επένδυσης αυτής, ομοίως δεν έχει υπολογιστεί πως μια κρίση στις σχέσεις ΕΕ-Κίνας θα επηρέαζε σοβαρά την τοπική οικονομία, ακόμη και την ίδια τη λειτουργία του λιμανιού. Παράλληλα, σημειώνεται ότι η εγγύτητα της COSCO σε κρίσιμες πολιτικές και στρατιωτικές υποδομές μπορεί να δημιουργήσει κινδύνους ακόμη και σε επίπεδο κυβερνοασφάλειας.

Ψήφισμα στο ευρωκοινοβουλίο κατά της επιρροής της Κίνας στις κρίσιμες υποδομές της ΕΕ

Εκτός από τους κινδύνους που παρουσιάζει η συγκεκριμένη μελέτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, από την επένδυση της COSCO στο Λιμάνι του Πειραιά, ακολούθησε στις 17 Ιανουαρίου 2024 ψήφισμα σχετικά με τις επιπτώσεις στην ασφάλεια και την άμυνα της επιρροής της Κίνας στις κρίσιμες υποδομές στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Δείτε ΕΔΩ το ψήφισμα

Το συγκεκριμένο ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ανάμεσα στα άλλα επισημαίνει ότι οι κίνδυνοι κατασκοπείας είναι υψηλότεροι όταν κινεζικά μη στρατιωτικά εμπορικά περιουσιακά στοιχεία βρίσκονται σε υλικοτεχνικούς κόμβους κοντά σε ναυτικές βάσεις της ΕΕ και του ΝΑΤΟ ή φορείς εκμετάλλευσης λιμένων.  Παράλληλα, το ψήφισμα καλούσε τα κράτη-μέλη να αντιμετωπίσουν επειγόντως την ανάγκη μείωσης των κινδύνων κατασκοπείας και δολιοφθοράς σε υποδομές ζωτικής σημασίας, ιδίως αυτές με στρατιωτική λειτουργία, όπως οι λιμένες που χρησιμοποιούνται από το ΝΑΤΟ.

Στο ίδιο ψήφισμα αναφέρεται ακόμη ότι οι λιμένες αποτελούν πύλες προς τον κόσμο και, ως εκ τούτου, διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην οικονομία της ΕΕ και για αυτό σημειώνεται η ανησυχία ότι οντότητες υπό κινεζική ιδιοκτησία ή έλεγχο έχουν αυξήσει με στρατηγικό τρόπο τη συμμετοχή τους σε ευρωπαϊκούς λιμένες και λιμενικές υποδομές.

Μάλιστα, καλούσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρουσιάσει ένα στρατηγικό πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ για τη μείωση και τον περιορισμό της επιρροής και του επιχειρησιακού ελέγχου από την Κίνα και άλλα καθεστώτα.

Σε αυτό το περιβάλλον, της αμφισβήτησης της κινεζικής επιρροής και της σύγκρουσης συμφερόντων -κινεζικών με Δύσης-, ο ανιψιός του Εθνάρχη του Κωνσταντίνου Καραμανλή τι επιδιώκει ακριβώς με την παρουσία του και την αποδοχή της βράβευσής του;